Platformy IP PBX dla biznesu

Do komunikowania się ze światem zewnętrznym przedsiębiorstwa korzystają dzisiaj z różnorodnych mediów elektronicznych, a głównie z poczty e-mail i telefaksu, komunikatów tekstowych oraz przekazu głosu protokołem IP (VoIP), a także z witryn i portali internetowych...

Do komunikowania się ze światem zewnętrznym przedsiębiorstwa korzystają dzisiaj z różnorodnych mediów elektronicznych, a głównie z poczty e-mail i telefaksu, komunikatów tekstowych oraz przekazu głosu protokołem IP (VoIP), a także z witryn i portali internetowych...

Wzorce komunikacyjne ulegają dzisiaj przeobrażeniu, zmierzając w stronę rozwiązań wykorzystujących techniczne możliwości sieci IP. Jednocześnie rośnie zainteresowanie małych i średnich firm infrastrukturą komunikacyjną, która pozwala na transmisje głosowe i danych w jednej sieci teleinformatycznej łącznie z obsługą aplikacji głosowych VoIP. Według prognoz, przeżywające spadkowy okres centrale tradycyjne będą całkowicie zastąpione bardziej inteligentnymi rozwiązaniami abonenckimi IP PABX, których przyrost do 2009 r. szacuje się na ok. 6,6% rocznie. Od lat centrale te zastępują inteligentne serwery komunikacyjne, o co najmniej takich samych funkcjach jak rozwiązania tradycyjne.

Platformy IP PBX dla biznesu

Funkcje instalowane w centralach IP PABX

Ewolucja ta wiąże się ze zmianą architektury sieci i wdrażaniem serwerowych platform komunikacyjnych, łączących możliwości sieci stacjonarnych z aplikacjami oferowanymi w sieciach WLAN, komórkowych oraz przez internet. Realizacja usług w technologicznie odrębnych typach sieci wymaga implementacji rozwiązań dostosowanych do techniki komutacyjnej IP, która z definicji umożliwia współpracę z sieciami telekomunikacyjnymi PSTN, ISDN, IN, czy rozwiązań GSM. Dzisiaj producenci działający na tym rynku mają w swej ofercie zarówno duże centrale, jak i mniejsze rozwiązania PABX dla przedsiębiorstw z sektora MSP, przystosowane do pracy z protokołem IP.

Cechą charakterystyczną central IP PABX jest ich zdolność do współpracy z siecią LAN przedsiębiorstwa, a więc z tradycyjnymi komputerami klasy PC włączonymi do sieci zakładowej, wyposażonymi w oprogramowanie dźwiękowe i odpowiedni sprzęt audio. Dzięki temu użytkownicy komputerów sieci LAN mogą współpracować z wieloma aplikacjami głosowymi (telefonia IP, VoIP), a doposażeni w odpowiednie oprogramowanie - funkcjonować jako lokalni dyspozytorzy za pośrednictwem specjalizowanych konsoli operatorskich.

Więcej IP w centrali

Klienci korporacyjnego rynku centralowego nabrali w końcu zaufania do rozwiązań wykorzystujących sieci IP, jako że możliwości telefonii VoIP w sieciach przedsiębiorstw sprawdziły się w praktyce. Rynek dostawców sprzętu VoIP dla firm szybko rośnie, a do tego grona wciąż dołączają nowi producenci. Dostawcy sieciowych produktów IP zaczynają teraz zwracać uwagę na niewielkie przedsiębiorstwa, które dysponując mniejszym budżetem IT, poszukują rozwiązań niedrogich, dostosowanych do multimedialnej obsługi klientów za pośrednictwem protokołu IP i wyposażonych w aplikacje szerokopasmowe.

Usługę VoIP dostarczaną przez sieci z protokołem IP mają dzisiaj zainstalowaną praktycznie wszystkie współcześnie dostarczane centrale PABX, chociaż nie każde przedsiębiorstwo jeszcze z niej korzysta. Do niedawna popularnym sposobem kodowania głosu w tych rozwiązaniach była wersja 2 lub 3 standardu H.323, jednak obecnie są stosowane bardziej wydajne wersje protokołu transportowego SIP (Session Initiation Protocol). Większość dostawców central abonenckich implementuje alternatywnie w swoich produktach ten właśnie protokół, co przyczynia się do wzrostu jego popularności. Wiadomo bowiem, że aplikacja VoIP jest docelowym rozwiązaniem transmisji głosu na odległość, a ostateczną formę tych przekazów w przedsiębiorstwach ukształtuje rynek.

Jedną z bardziej zaawansowanych aplikacji central abonenckich PABX jest dzisiaj integracja stron WWW z systemami telefonicznymi z wykorzystaniem języka VoiceXML. Dzięki niej uzyskuje się nawigację oraz dostęp do tekstów umieszczonych na stronach WWW za pomocą zwykłego telefonu. Zawartość strony WWW musi być jednak odpowiednio przystosowana, a serwer telekomunikacyjny (PABX) wyposażony w oprogramowanie obsługujące zapytania głosowe lub tonowe sygnały DTMF.

Integrowanie PABX z GSM

Od lat komunikacja biznesowa zmienia swój charakter, zwiększając presję na dostęp do informacji bazodanowej z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie, a więc w biurze, w domu i podczas przemieszczania się między tymi lokalizacjami. Gdy przynajmniej trzecią część zatrudnionych w przedsiębiorstwie osób już stanowią pracownicy znajdujący się w ruchu, zapewnienie im łatwego i natychmiastowego dostępu do przechowywanych centralnie danych firmowych - zwłaszcza jeśli znajdują się oni poza biurem - ma ogromny wpływ na skuteczność funkcjonowania przedsiębiorstwa. Taką skuteczność zapewniają dzisiaj użytkownikom rozwiązania centralowe PABX zintegrowane z siecią komórkową bądź z lokalną lub bezprzewodową WLAN, których funkcjonowanie jest skojarzone z centralą.

Platformy IP PBX dla biznesu

Struktura VPABX w środowisku operatora telekomunikacyjnego

Wdrożenie zintegrowanego systemu GSM/PABX umożliwia proste zarządzanie połączeniami telefonicznymi w przedsiębiorstwie, dzięki czemu poszczególne urządzenia nie są już oddzielnymi mediami, obsługiwanymi przez różnych operatorów. Istniejące w wielu lokalizacjach urządzenia komutacyjne zastąpiono standardowymi aplikacjami typu Softswitch (NGN), które ułatwiają tworzenie aplikacji telekomunikacyjnych w trakcie prac biurowych. Do nawiązywania bądź odbierania połączeń pracownik może posługiwać się różnymi mediami, ale najczęściej wybiera on sprzęt z możliwością przekierowania połączeń telefonicznych.

W zintegrowanych centralach abonenckich, na podstawie predefiniowanych przez operatora reguł łączeniowych, można bezpłatnie przekierować rozmowy przychodzące do firmy i skierować je automatycznie na inne numery stacjonarne lub bezpośrednio na telefony komórkowe wytypowanych grup pracowniczych.

Poza komunikacją głosową coraz bardziej poszukiwanymi dzisiaj usługami abonenckich centralek PABX pozostają aplikacje niegłosowe, obejmujące: przekaz wiadomości e-mail poza stałym miejscem pracy, korzystanie z kalendarzy i notatników (adresy, numery, nazwiska i hasła) oraz swobodny dostęp do aplikacji intranetowych (pliki), a także aktualizowanych na bieżąco danych o stanie przedsiębiorstwa. Z racji możliwości dostępu do istotnych dla przedsiębiorstwa danych źródłowych istotnie wzrasta ranga systemów bezpieczeństwa, które oprócz odpowiednio szybkiego kontaktu winny zapewniać niezawodną ochronę zgromadzonych tam danych.

Integracja telefonu stacjonarnego IP i telefonu komórkowego - w postaci aplikacji tzw. Fixed-Mobile Convergence - pozwala nie tylko na powiadamianie o nadejściu połączenia zarówno poprzez telefon IP, jak i telefon komórkowy, ale także przekazywanie połączenia między nimi bez przerywania rozmowy. Takie rozwiązanie, które właśnie trafia na rynek, wykorzystuje dwusystemowe telefony klasy GSM/Wi-Fi (Ericsson, Motorola, Nokia) przeznaczone do realizacji łączności korporacyjnej niezależnie od lokalizacji pracownika. W obszarze działania sieci Wi-Fi (np. w biurze) funkcjonują one jako telefony wewnętrzne IP, natomiast poza siecią Wi-Fi łączą jako klasyczne aparaty GSM. Istotą rozwiązania jest scalanie funkcji telefonu IP i aparatu GSM, co w przypadku niektórych przedsiębiorstw jest niezwykle ważne, gdyż pozwala na obniżenie kosztów eksploatacyjnych poprzez rezygnację z telefonów stacjonarnych dla niektórych grup pracowniczych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200