Rok chmury obliczeniowej
- 04.08.2011
Nie ma chyba dużego dostawcy rozwiązań IT, który w minionym roku nie wspomniałby o cloud computing. Oferta tego typu rozwiązań jest bogata i mało przejrzysta. Postaramy się przybliżyć nieco możliwości, jakie dają rozwiązania w chmurze.
Rozwiązania dla biura
Kolejną aplikacją udostępnioną w modelu cloud były aplikacje biurowe. Trend oferowania ich klientom w chmurze zapoczątkował Google. Nadal pozostaje on liderem tego rynku, oferując pakiet zawierający dostęp do hostowanej poczty elektronicznej oraz edytor tekstu i arkusz kalkulacyjny. Aplikacje Google są dobrze dopracowane i nie wymagają instalacji żadnego dodatkowego oprogramowania. Minusem Google jest brak dostępnego od razu portalu publikacji dokumentów.
Z Google zamierza teraz konkurować Microsoft, oferując pakiet Office 365. Zaletą oferty Microsoftu jest pełnowymiarowy, webowy klient serwera Exchange. Choć nie obsługuje on już folderów grupowych. To zadanie przejął obecnie SharePoint. Elementem tego pakietu jest też platforma komunikacyjna Lync. W ofercie Microsoftu komunikator musi być zainstalowany na stacji roboczej, ponadto pliki XLS wymagają konwersji do XLSX, aby można je było przeglądać w webowym arkuszu.
Firmy, które chcą usprawnić komunikację, mogą skorzystać także z oferty IBM, która udostępnia narzędzia Lotus w modelu cloud computing. W pakiecie zawarte jest zarządzanie współpracą za pomocą poczty elektronicznej, kalendarzami, planowaniem zadań, współpracą nad tworzeniem plików, ale można dokupić także opcję elektronicznych konferencji, pracę grupową oraz dostęp z urządzeń mobilnych. Ponieważ rozwiązania Lotus umożliwiają pisanie własnych aplikacji oraz integrację z oprogramowaniem firm trzecich, w ofercie LotusLive można znaleźć także aplikacje usprawniające pracę firmy, m.in.: TeamPoint - zarządzanie strategią firmy, zgodnością z regulacjami prawnymi oraz standardami, takimi jak ISO 9001; integrację z SugarCRM i Salesforce, eXpresso - współpraca nad tworzeniem dokumentów bez opuszczania aplikacji; vondle Live - przeglądanie i adnotacja dokumentów; Tungle - zaawansowane planowanie; Sonian - obsługa procesów biznesowych oraz archiwizacja informacji; a także Silanis - podpisywanie dokumentów.
Dostęp do różnych kanałów komunikacji można osiągnąć także przy wykorzystaniu oprogramowania IntraOut. Zawiera ono w sobie pocztę elektroniczną, współdzielenie kalendarzy, zarządzenie bazą kontaktów, telefonię internetową, komunikator internetowy porozumiewający się z innymi komunikatorami dostępnymi na rynku, możliwość pracy na plikach multimedialnych, wirtualny dysk twardy do przechowywania własnych plików. Wszystkie te funkcje dostępne są przez Internet w ramach jednego abonamentu.
Ważną częścią pracy przedsiębiorstwa jest obieg dokumentów. Firmy, które posiadają subskrypcję Office 365 lub LotusLive, z powodzeniem mogą skorzystać z tych usług do usprawnienia obiegu informacji w firmie, ponadto moduły zarządzania dokumentami wielu systemów ERP już posiadają opcję obiegu dokumentów w firmie. Mimo wszystko, są to jednak rozwiązania częściowe, które nie zawsze mogą zapewnić obsługę wszystkich potrzeb.
Liderzy branży obsługują całość obiegu dokumentów, włącznie z częścią papierową i dedykowanym archiwum. Usługi Xeroksa świadczone m.in. za pomocą oprogramowania DocuShare umożliwiają przeniesienie obsługi dokumentów do usługodawcy, samo oprogramowanie jest także dostępne w modelu cloud computing. Na rynku są także prostsze programy, które usprawniają obieg dokumentów w organizacji. Produkt firmy Nabino jest jednym z takich programów, jego wadą jest dość wysoki koszt usługi. Prostsze obiegi można z powodzeniem obsłużyć za pomocą aplikacji webowej Circular, także dostępne w SaaS.