Transformacja przedsiębiorstw po kryzysie
- Joanna Jurkojć,
- 05.08.2011
W tym roku widać znaczące ożywienie. Jednak jeszcze rok temu mieliśmy do czynienia z największym kryzysem po transformacji. Był to moment sprawdzenia istniejących strategii, umiejętności szybkiego dostosowania się do zaistniałych zmian na rynku.
Sytuacje gwałtownych zmian w istniejącym wcześniej krajobrazie ekonomicznym są przyczynkiem do możliwości rozwoju nowych, innowacyjnych pomysłów w istniejących przedsiębiorstwach. To także czas tworzenia się nowych branż lub nowych produktów i usług. Oprócz dużych zmian na rynku, widocznych na poziomie makro, kryzys gospodarczy wpływa na przedsiębiorstwa poprzez zwiększenie nacisku na optymalizację kosztów oraz poszukiwanie innowacyjnych produktów, usług i sposobów prowadzenia biznesu. Każdy kryzys jest więc szansą dla nowych technologii, a im jest poważniejszy, tym w dłuższym okresie może przynieść większe przełomy technologiczne.
W poszukiwaniu innowacji
Co pomaga w budowaniu skutecznych podstaw dla racjonalnej architektury IT?
- Branie pod uwagę w momencie wdrożenia pełnych kosztów utrzymania systemu i wybieranie systemów łatwiejszych w utrzymaniu
- Wdrożenie strategii zarządzania portfelem systemów z uwzględnieniem pełnego ich cyklu życia
- Lepsze współdziałanie IT z biznesem pod względem udostępniania usług wspierających działalność przedsiębiorstwa i pełnego wykorzystania przez biznes funkcjonalności istniejących systemów
- Ciągłe zarządzanie zmianą jako element ułatwiający faktyczne współdziałanie IT i biznesu na poziomie używania konkretnego systemu
- Ciągłe nadzorowanie istniejącej architektury IT i powiązań biznesowych pomiędzy systemami, wykorzystania ich przez biznes
- Zastosowanie pełnego cyklu życia dla systemów i danych.
Ostatnia recesja także powoduje dostosowywanie się przedsiębiorstw w obrębie zmian w technologii, przy ciągłej pracy nad optymalizacją kosztów. W związku z tym kryzys najbardziej wpływa na pracę działów badawczo-rozwojowych (R&D) i IT - jako najbardziej związanych z innowacjami technicznymi. W wielu przypadkach przedsiębiorstwa oferujące usługi na rynku masowym są tak uzależnione od IT, że bez zmian w istniejących systemach nie mogą oferować nowych usług. Tym większy jest więc nacisk na innowacyjność i optymalizację kosztów w IT.