Komu dziś potrzebny system ERP?

Są branże, w których posiadanie ERP to standard. Po rozwiązania tej klasy coraz częściej sięgają też firmy prowadzące działalność w obszarach dalekich od produkcji czy logistyki.

Korzenie oprogramowania klasy ERP sięgają rozwiązań pomyślanych jako wsparcia dla planowania produkcji. Jednak na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat systemy klasy ERP zaczęły zyskiwać popularność także w branżach dość dalekich od przemysłu. Niejednokrotnie wdrożenie takich rozwiązań wymuszają kontrahenci - m.in. ze względu na chęć integracji procesów biznesowych na poziomie sieci partnerów. Jednocześnie, z perspektywy kierownictwa, wdrożenie systemu klasy ERP ma pozwolić na podniesienie efektywności organizacji przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów operacyjnych. Oczekiwania w tym zakresie są wspólne dla przedstawicieli wszystkich gałęzi i sektorów gospodarki.

Popularyzacji zintegrowanych systemów ERP sprzyja też postępująca globalizacja, wszechobecne naciski na optymalizację kosztów działania i współdziałania z partnerami, dążenie do nieustannego podnoszenia efektywności biznesu oraz konkurencja na rynku dostawców oprogramowania biznesowego. Jednocześnie po kompleksowe rozwiązania klasy ERP coraz częściej sięgają firmy, po których trudno spodziewać się, aby stanowiły, daleką nawet, część szerszego łańcucha dostaw.

Zobacz również:

  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch

Wsparcie dla największych

Próżno dziś szukać dużej, zatrudniającej kilkaset osób firmy, która skutecznie prowadziłaby działalność bez użycia jakiegokolwiek zintegrowanego narzędzia biznesowego. O ile na poziomie poszczególnych komórek organizacyjnych w wielu firmach nadal wykorzystywane są proste systemy wyspowe czy arkusze kalkulacyjne, to sprawne funkcjonowanie na poziomie całej organizacji zwykle wspiera jeden scentralizowany system.

Mniej oczywista jest jednak podobna zależność w przypadku grup kapitałowych lub przedsiębiorstw o rozbudowanej strukturze wielooddziałowej. Coraz częściej za dobrą praktykę w rozbudowanych organizacjach biznesowych uważa się zastosowanie dwóch lub więcej ściśle zintegrowanych rozwiązań klasy ERP wspierających działalność na poziomie centralnej administracji oraz poszczególnych spółek.

Z przeprowadzonego na zlecenie firmy Epicor badania wynika, że wprowadzenie dwupoziomowej strategii w zakresie rozwiązań ERP rozważa ok. 30 proc. firm z całego świata. Jednym z głównych powodów zainteresowania takim modelem jest potrzeba lepszego spełnienia wymagań funkcjonalnych poszczególnych oddziałów firmy przy jednoczesnej racjonalizacji kosztów takich działań. Czynniki wpływające na popularyzację takiego modelu to także m.in. chęć wykorzystania mniejszych, bardziej innowacyjnych lub wyspecjalizowanych rozwiązań na poziomie poszczególnych spółek, lokalne uwarunkowania prawne, a także problemy związane z zarządzaniem aplikacjami w rozproszonych geograficznie grupach kapitałowych i dopasowaniem centralnego systemu do potrzeb małej spółki. W większości przypadków okazywało się, że wdrożenie drugiego systemu i zintegrowanie go z funkcjonującym centralnie oprogramowaniem klasy ERP będzie rozwiązaniem tańszym, szybszym i bardziej praktycznym.

ERP w rzeczywistości małych i średnich

Na jakim etapie rozwoju organizacji wdrożenie rozwiązania ERP ma sens biznesowy? Odpowiedź na tak postawione pytanie zależy m.in. od specyfiki działalności firmy, jej otoczenia biznesowego oraz poziomu zinformatyzowania. Niekoniecznie zakup rozwiązania klasy ERP powinien być realizowany najszybciej jak tylko to możliwe. Inwestycja taka powinna raczej stanowić dobrze przemyślany i zaplanowany punkt w długofalowej strategii rozwoju oraz budżecie firmy. Zintegrowane rozwiązania wspierające zarządzanie stają się jednak dostępne dla coraz mniejszych firm. Kolejni producenci prześcigają się w promocji systemów przeznaczonych dla odbiorców z sektora MSP. Oprogramowanie ERP jest nie tylko rozwijane pod kątem specyficznych potrzeb małych i średnich firm, ale również dopasowane do ich możliwości w zakresie finansów.

Popularyzacji rozwiązań klasy ERP w mniejszych organizacjach sprzyjają również zmiany w zakresie interfejsu obsługi oprogramowania oraz jego elastyczności. Sposób obsługi i wygląd interfejsu systemów tej klasy jest dziś daleki od rozwiązań wykorzystywanych w systemach sprzed dekady. Postępująca standaryzacja i zaostrzająca się konkurencja między producentami i firmami wdrożeniowymi powodują również stopniowy spadek cen licencji oraz kosztów wdrożeń. Systemy ERP stają się również łatwiej dostępne m.in. dzięki popularyzacji nowych form udostępniania oprogramowania biznesowego - w tym głównie modelu zakładającego dostęp do funkcji systemu ERP w formie usługi.

Redakcja poleca: Kompendium wiedzy o ERP
Praktyczny poradnik Computerworld dla kupujących i wdrażających systemy do obsługi procesów biznesowych. Przedstawiamy sprawdzone recepty na udane wdrożenie systemu ERP. W kompendium prezentujemy funkcjonalności oferowanych na polskim rynku rozwiązań oraz katalog zawierający krótką charakterystykę poszczególnych systemów, ich najważniejsze cechy, odsetek zrealizowanych wdrożeń w rozbiciu na branże, a także czynniki, które zdaniem producentów oprogramowania odróżniają je od rozwiązań konkurencyjnych. W praktyczny i maksymalnie jasny sposób przedstawiamy najlepsze praktyki w zakresie:
  • wyboru oprogramowania,
  • prowadzenia przetargowego,
  • negocjacji kontraktu i realizacji wdrożenia.
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200