Komu dziś potrzebny system ERP?
- Piotr Waszczuk,
- 21.06.2011
Zdaniem analityków firmy Aberdeen Group, główne powody wdrożenia systemu klasy ERP w firmach sektora MSP to przede wszystkim: chęć skonsolidowania informacji na temat prowadzonej działalności, chęć standaryzacji procesów biznesowych oraz chęć zapewnienia lepszego wglądu w stan finansów czy przebieg łańcucha dostaw. Jednocześnie, w niemal połowie (44%) analizowanych firm z sektora MSP o konieczności wdrożenia oprogramowania klasy ERP przesądzała chęć posiadania systemu wczesnego ostrzegania, czyli narzędzia dającego szczegółowy wgląd w realizację procesów biznesowych, a co za tym idzie pozwalającego na ograniczenie ryzyka biznesowego. Co ciekawe, w jednym na pięć przypadków decyzja o zakupie i wdrożeniu zintegrowanego systemu biznesowego następowała dopiero w odpowiedzi na katastrofalne w skutkach zdarzenie biznesowe.
Analizy pokazują również, że czynnikiem przemawiającym za wdrożeniem zintegrowanych rozwiązań biznesowych w wielu firmach z sektora MSP często jest też rzeczywisty (40% przypadków) bądź prognozowany (29%) dynamiczny wzrost skali prowadzonej działalności. Powodem zakupu takich rozwiązań często są też plany związane z ekspansją na nowe rynki i związane z nimi dodatkowe wymagania legislacyjne.
Zobacz również:
Profesjonalne wsparcie
Po firmach produkcyjnych, dystrybucyjnych i handlowych wsparcie w postaci oprogramowania biznesowego jest coraz bardziej pożądane w firmach usługowych. Okazuje się, że w obliczu dążeń do optymalizacji działalności chęć posiadania zintegrowanego systemu wspierającego podstawową działalność firmy, procesy finansowo-księgowe i cały szereg działań pomocniczych, deklarują również przedstawiciele firm prowadzących działalność stricte usługową. Prym wiodą tu przede wszystkim wyspecjalizowani i prowadzący działalność w reżimie projektowym dostawcy z sektora usług profesjonalnych. Z najnowszych badań firmy Todis Consulting Group wynika natomiast, że na wzrost zainteresowania systemami klasy ERP m.in. ze strony agencji reklamowych, firm audytorskich, badawczych, konsultingowych i inżynieryjnych wpływa przede wszystkim chęć usprawnienia procesów kontroli rentowności i planowania projektów. Duże grono respondentów po wdrożeniu zintegrowanego systemu biznesowego oczekuje usprawnienia procesów raportowania na potrzeby procesów decyzyjnych. Wyniki badania pokazują również, że kierownictwo firm z sektora usług profesjonalnych coraz większą wagę przywiązuje do optymalizacji czasu pracy i wykorzystania kompetencji pracowników.
Co trzeci ankietowany przedstawiciel firmy działającej w sektorze usług profesjonalnych twierdzi wprost, że narzędzia informatyczne mogą mieć faktyczny, bezpośredni wpływ na poprawę rentowności działalności - m.in. dzięki optymalizacji wykorzystania kluczowych zasobów, którymi dla tego rodzaju działalności są pracownicy. Z badań Todis Consulting Group wynika tymczasem, że obecnie efektywność poszczególnych pracowników jest mierzona w sposób szczegółowy tylko w co trzeciej firmie. Zdaniem ankietowanych, brak kompleksowego systemu informatycznego integrującego wszystkie obszary firmy to istotna przeszkoda w skutecznym zarządzaniu finansami. Obecnie co piąta firma nie jest w stanie określić rentowności realizowanych projektów. Jednocześnie chęć rozwoju narzędzi informatycznych wspierających prowadzoną działalność deklaruje ok. 33 proc. osób uczestniczących w badaniu. Jednocześnie 27 proc. badanych twierdzi, że firmy z sektora usług profesjonalnych nie decydują się na wdrożenie zintegrowanych rozwiązań wspierających działalność z powodu zbyt wysokich kosztów takich inwestycji. Jednocześnie niemal 19 proc. ankietowanych uważa, że wdrożenie systemu klasy ERP może być zbyt dużym obciążeniem organizacyjnym dla ich firm.
- wyboru oprogramowania,
- prowadzenia przetargowego,
- negocjacji kontraktu i realizacji wdrożenia.