Jak pożenić popyt z podażą
- Jacek Kittel,
- 01.05.2003
Ze Stanisławem Popowem, partnerem zarządzającym polskiego oddziału Finacorp, firmy doradztwa inwestycyjno-finansowego, rozmawia Jacek Kittel.
Ze Stanisławem Popowem, partnerem zarządzającym polskiego oddziału Finacorp, firmy doradztwa inwestycyjno-finansowego, rozmawia Jacek Kittel.
Maleją stopy procentowe, tanieje kredyt, choć o wiele wolniej. Jednocześnie wiele firm narzeka na trudności w pozyskaniu kapitału obrotowego i inwestycyjnego. Czy słusznie?
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
i zaprezentowanych projektów.
Posiada Pan wieloletnie doświadczenie w pracy w największych instytucjach bankowych w kraju i za granicą. Jakie możliwości pozyskania środków inwestycyjnych są dostępne dla polskiego przedsiębiorstwa średniej wielkości?
Oferta bankowa dla polskiego przedsiębiorcy jest coraz bogatsza, o ile nie ilościowo, to na pewno jakościowo. W tym nasz rynek osiągnął przeciętny poziom europejski. Istotną zmianą jest uaktywnienie się struktur doradztwa inwestycyjnego i finansowego, dotychczas dostępnych zwykle dla dużych firm. Takie firmy doradcze ułatwiają - a czasem nawet warunkują - skorzystanie z bezpośredniego dostępu do źródeł bankowych i pozabankowych w kraju i za granicą, oferując ogólne doradztwo inwestycyjne i finansowe w celu obsłużenia działalności przedsiębiorstw lub konkretnych projektów inwestycyjnych. Tak banki, jak i inni inwestorzy oczekują obecnie od swoich klientów szczegółowo opracowanej dokumentacji finansowej na temat firmy i jej projektu inwestycyjnego. Doradca finansowy powinien być w stanie zaproponować więcej niż pośrednictwo w kontaktach z dotychczasowymi kredytodawcami firmy. Mam tu na myśli umożliwienie organizacji emisji różnorodnych dłużnych instrumentów finansowych, takich jak obligacje zwykłe czy też zamienne lub z warrantami, a także inne papiery wartościowe, zazwyczaj opatrzone opcjami w celu uelastycznienia praw odpowiednio emitenta lub inwestora. Szkopuł jednak nie tylko w samym fakcie dobrania właściwego instrumentu finansowego do potrzeb klienta, lecz w wiedzy na temat skutecznego skojarzenia podaży w formie na przykład obligacji naszego klienta i popytu, który istnieje wśród podmiotów krajowych i zagranicznych. Wiedza na temat potwierdzonego popytu i oczekiwań poszczególnych inwestorów jest więc kluczem do sukcesu w pozyskiwaniu finansowania.
Co można zrobić, żeby zaplanowana inwestycja znalazła uznanie w oczach instytucji finansujących?
Doświadczenie pokazuje, że firma lub projekt inwestycyjny wymagają współpracy z doradcami finansowymi i inwestycyjnymi (a zwykle również prawnymi, podatkowymi czy księgowymi) już na wczesnym etapie przedsięwzięcia, zanim rozpocznie się bezpośrednie jego planowanie, a także wtedy, gdy firma jest w dobrej kondycji, np. w zakresie opracowywania strategii finansowej, strukturyzacji finansowej projektów inwestycyjnych, restrukturyzacji biznesu czy też refinansowania zobowiązań etc. Jest wtedy czas na zbudowanie wzajemnego zaufania, ale też wypracowanie wiedzy i dokumentacji, tak aby owe firmy były zdolne stać się równorzędnym partnerem i rozmówcą dla banków i innych instytucji finansowych.