Energis: w kierunku nowych usług

W kilka dni po opublikowaniu informacji o przejęciu Energis Polska przez GTS, o planach rozwoju operatora rozmawiamy z Nipunem Guptą, wiceprezesem ds. marketingu i relacji z klientami Energis Polska.

Czy Energis Polska planuje zaistnieć na rynku telefonii komórkowej?

Energis: w kierunku nowych usług

Nipun Gupta

Energis Polska traktuje telefonię komórkową jako ważną i nieodłączną część oferty dla klientów. Dlatego zaistnienie na rynku telefonii mobilnej jest dla nas naturalnym kierunkiem rozwoju. Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest współpraca Energis z jednym z operatorów komórkowych - początkowo w modelu resellerskim, docelowo dążąc do MVNO (Mobile Virtual Network Operator).

W ostatnim czasie następuje dynamiczny rozwój prac nad standardem IEEE 802.16e (WiMAX), który może zdystansować obecnie używane szerokopasmowe systemy dostępowe. Czy Państwa doświadczenia z wdrażania usług dostępowych wskazują na potrzebę dostarczania nowych rozwiązań w tym zakresie?

Niewątpliwie WiMAX jest bardzo ciekawym alternatywnym rozwiązaniem dostępowym. Uważnie przyglądamy się temu obszarowi i na chwilę obecną nie widzimy wyraźnego potencjału w tej technologii na rynku polskim. Aktualne zasoby częstotliwości utrudniają świadczenie usług na skalę zapewniającą opłacalność inwestycji. Myśląc o szerszym wykorzystaniu rozwiązań dostępowych nie tylko do świadczenia usługi dostępu do Internetu będziemy koncentrować się również na innych rozwiązaniach dostępowych np. xDSL.

GTS przejmie Energis Polska. Czy oprócz zmian własnościowych fuzja obu spółek będzie wiązała się ze zmianą wizerunku Państwa firmy i oferowanych przez nią produktów oraz usług? Jaką nazwę będzie nosić po połączeniu?

Analizowanych jest parę opcji nowej nazwy powstającego z obu firm koncernu. Ustalenie ostatecznej wersji jest kwestią kilku dni. Pewnym jest jednak, że połączona firma będzie realizować założenia biznesowe zarówno GTS, jak i Energis. Mam na myśli koncentrowanie działań na rynku B2B oraz nieustanne podnoszenie jakości i innowacyjności świadczonych usług.

Jak oceniacie Państwo zapotrzebowanie polskiego rynku na usługi, związane możliwościami sieci inteligentnych (IVR, ułatwiony kontakt z klientem, całodobowa obsługa połączeń, itp.)?

Istotną rolę w prowadzeniu biznesu odgrywa sprawna komunikacja firmy zarówno z klientami, jak i z sieciami dostawców czy sprzedaży. Polepszanie mechanizmów komunikacji jest zatem ważnym czynnikiem z punktu widzenia rozwoju firmy. Uważam, że usługi sieci inteligentnej są niezbędnym narzędziem do osiągnięcia tego celu. Wierzę, że w Polsce - wzorem innych państw Unii Europejskiej - staną się wkrótce powszechnie używanym narzędziem do komunikowana firmy z partnerami biznesowymi. Musimy jednak uświadomić osobom zarządzającym małymi i średnimi firmami, że usługi typu 0-700 czy 0-800 to nie jest luksus, na który stać jedynie duże korporacje, lecz skuteczne i niedrogie narzędzie do porozumiewania się z klientami czy dostawcami.

Światowe trendy wskazują jednoznacznie na poważny wzrost znaczenia rozwiązań telefonii VoIP (Voice over IP) w ciągu kilku następnych lat. Czy widzicie Państwo potwierdzenie tych tendencji w polskich realiach?

W polskich realiach VoIP odgrywa istotną rolę. Zwłaszcza w warunkach, gdy alternatywni operatorzy nie mają łatwego dostępu do klienta. Dzięki technologii IP możemy dostarczać Internet, transmisję danych, głosu czy obrazu bez angażowania dużych środków finansowych. A to przekłada się bezpośrednio na ostateczną cenę usługi u klienta końcowego. VoIP jest więc korzystnym rozwiązaniem zarówno dla klientów, jak i operatorów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200