Płaski, jasny punkt

Gwałtowny wzrost sprzedaży monitorów LCD w 2001 r. pozwala sądzić, że rozpoczął się proces wypierania z rynku urządzeń CRT przez panele ciekłokrystaliczne.

Gwałtowny wzrost sprzedaży monitorów LCD w 2001 r. pozwala sądzić, że rozpoczął się proces wypierania z rynku urządzeń CRT przez panele ciekłokrystaliczne.

Niższe ceny, większy popyt

Niższe ceny, większy popyt

Jeden na dziewięć sprzedanych na świecie monitorów to płaski model LCD. Według wyników badań publikowanych przez Display Research, w 2001 r. udział płaskich modeli ciekłokrystalicznych w rynku monitorów osiągnął poziom ponad 12%. Chociaż w Polsce sprzedaż LCD jest znacznie mniejsza i ich udział sięga tylko 3%, to tendencja jest podobna - wzrost rynku liczony jest w setkach procent. Jak ocenia Bryan Norris Associates (BNA), tylko w II kw. ub.r. wyniósł on ponad 700% w porównaniu z podobnym okresem 2000 r.

Jednym z powodów wzrostu popularności monitorów LCD jest, o dziwo, recesja na rynku IT. W związku z tym, że spadł popyt na panele ciekłokrystaliczne wykorzystywane w komputerach przenośnych i telefonach komórkowych, producenci zaczęli poszukiwać nowych odbiorców, jednocześnie systematycznie obniżając ceny urządzeń.

Spadek szybszy niż planowano

Tempo spadku cen monitorów LCD przewyższyło najbardziej optymistyczne prognozy analityków rynku. Jeszcze rok temu do bardzo odważnych prognoz zaliczano te, które przewidywały, że pod koniec 2001 r. cena 15" modeli osiągnie poziom 500 USD. W rzeczywistości ich cena spadła poniżej 400 USD.

Liderzy polskiego rynku monitorów LCD

Liderzy polskiego rynku monitorów LCD

Według zapewnień analityków, nie należy jednak oczekiwać kontynuowania tej tendencji. W najbliższym czasie ma nastąpić stabilizacja, a może nawet niewielki wzrost cen. Wynika to przede wszystkim ze wzrostu popytu, który pod koniec 2001 r. zaczął równoważyć podaż. Jedną z pierwszych firm, która pod koniec ub.r. podniosła ceny 15" wyświetlaczy o ok. 10-20 USD, był Tatung. Podobne decyzje podejmą zapewne inni producenci. Przewidywania te potwierdza Mariusz Orzechowski, dyrektor NEC-Mitsubishi Polska, który sądzi, że już w styczniu nastąpi niewielki wzrost cen 15" monitorów LCD.

W dalszej perspektywie należy oczekiwać powolnego spadku cen związanego z rozwojem masowej produkcji i ulepszaniem technologii. Dotyczy to przede wszystkim najbardziej popularnych paneli 15".

Polski rynek

Na polskim rynku oferuje ok. 30 firm, wliczając w to modele OEM. W pierwszych trzech kwartałach ub.r. sprzedały one - wg BNA - ok. 20 tys. monitorów, z czego 87% stanowiły modele 15". Według danych za III kw. 2001 r., liderem był NEC z ponad 20-proc. udziałem w rynku. Za nim plasowały się Philips (12,8%) i Relisys (9,9%).

Ceny monitorów LCD w Polsce są obecnie zbliżone do cen w USA lub Europie Zachodniej. W przypadku najbardziej popularnych modeli 15" wynoszą one mniej niż 2 tys. zł netto. Jest to cena około dwukrotnie wyższa od ceny porównywalnej wielkości 17" monitorów CRT. Warto jednak zauważyć, że jeszcze rok temu sprowadzane w niewielkiej liczbie modele LCD kosztowały w Polsce znacznie więcej niż w USA.


TOP 200