Jak testować i rozwiązywać problemy związane z dostępem do Internetu?

Dobry dostęp do Internetu nadal nie jest tani. Niezależnie od wysokości naszych rachunków, czy mamy pewność, że otrzymujemy prędkość połączenia, zgodną z obietnicami dostawcy Internetu (ISP)? Czy połączenie funkcjonuje poprawnie bez potrzeby wykonywania okresowych restartów modemu? Korzystając z zamieszczonych porad, uzyskamy maksymalną prędkość z modemu szerokopasmowego, utrzymując jednocześnie połączenie w znakomitej kondycji.

1. Test prędkości połączenia.

Zanim rozpoczniemy udoskonalanie łączności, warto poznać bazowe prędkości połączenia od i do modemu. Pomiar można przeprowadzić za pomocą strony Speedtest.net. Jeżeli jest to możliwe, test należy przeprowadzić o różnych porach dnia, a jeden z nich nawet po północy, gdy wysycenie łącza jest najmniejsze.

2. Aktualizacja oprogramowania lub test nowego modemu.

Jeżeli modem kablowy lub DSL to wersja sprzed kilku lat, warto poprosić dostawcę Internetu o nowy sprzęt. Wymiana prawdopodobnie będzie darmowa. Jeżeli wymiana będzie wymagała wniesienia dodatkowej opłaty, przeważnie możemy jej uniknąć przez wynegocjowanie dłuższej umowy o świadczenie usługi. Najnowsze modemy kablowe pracują w standardzie DOCSIS 2.0 (Data Oper Cable Service Interface Specification). Jeżeli posiadamy modem operujący w standardzie DOCSIS 1.1 i planujemy uzyskać wysoką prędkość połączenia, możemy zostać ograniczeni przez stare urządzenie.

Nawet w przypadku nowego modemu, warto upewnić się, że urządzenie posiada zainstalowaną najnowszą wersję oprogramowania. Po aktualizacji oprogramowania modemu DSL wykorzystywanego do naszych testów, nowszą wersją oprogramowania okazało się, że prędkość połączenia wzrosła z 5,3 Mb/s do 5,9 Mb/s. Praktycznie został osiągnięty limit prędkości 6Mb/s, zgodny z obietnicami dostawcy Internetu. Dostawcy kablowi przeważnie automatycznie aktualizują oprogramowanie urządzeń, więc nie ma potrzeby wykonywania tej czynności samodzielnie.

W celu aktualizacji oprogramowania modemu DSL, należy połączyć się z interfejsem Web urządzenia. Do tego zadania potrzebna będzie informacja o adresie IP modemu w lokalnej sieci. Adres będzie prawdopodobnie występował w następującej postaci: 192.168.100.1 lub 192.168.0.1. Wprowadzenie tego łańcucha znaków do przeglądarki, powinno doprowadzić nas do strony Web zarządzania modemem. Kolejnym etapem będzie dostęp do konfiguracji urządzenia przy wykorzystaniu nazwy użytkownika i hasła. Warto zapisywać takie informacje na przyszłość.

Gdy logowanie na stronę urządzenia powiedzie się, należy sprawdzić wersję oprogramowania na stronie statusu. Następnie sprawdzamy, czy istnieje nowsza wersja oprogramowania na stronie producenta modemu. Jeżeli taką znajdziemy, koniecznie należy pobrać plik na komputer PC, a następnie przeprowadzić procedurę aktualizacji oprogramowania. Później czeka nas jeszcze tylko restart modemu i możemy testować prędkość połączenia.

3. Sprawdzenie parametrów modemu.

Gdy aktualizujemy oprogramowanie modemu, warto sprawdzić kilka kluczowych parametrów konfiguracyjnych. Maksymalna prędkość połączenia (zarówno od, jak i do modemu), powinna zgadzać się z planem usługi. Jeżeli coś się nie zgadza, prawdopodobnie dostawca usługi nie skonfigurował połączenia poprawnie. Koniecznie należy poinformować o tym fakcie i poprosić o zdalne ustawienie poprawnej konfiguracji.

Warto spojrzeć na stosunek sygnału do szumu (S/N) oraz tłumienie linii. Oba parametry są mierzone w decybelach (dB). Niski poziom S/N i interferencje, zwiększają liczbę pakietów retransmitowanych. Z tych powodów zaszumiona linia może drastycznie zmniejszyć przepustowość. Tłumienie linii ma znaczenie przy długiej linii kablowej lub starych przewodach. Straty sygnału będą pośrednio wpływały na straty przepustowości.

Dla modemów DSL tłumienie linii powyżej 50 dB to bardzo słaby wynik, natomiast poziom 20-30 dB jest doskonały. Słaba wartość parametru S/N to 7-10 dB, natomiast bardzo dobra to 20-28 dB. Testowany modem zarejestrował się z S/N 12,5 dB z tłumieniem linii na poziomie 30,5 dB, co pozwala osiągać całkiem przyzwoite prędkości. Akceptowalne wartości mogą zależeć od poziomu usługi i typu modemu (szybkie połączenie wymagają czystej linii), więc warto sprawdzić z dostawcą kablowym lub DSL, jakich wartości parametrów możemy oczekiwać.

4. Rozwiązywanie problemów z jakością przewodów.

Jeżeli wielokrotne testy prędkości połączenia nie wykazują parametrów usługi zgodnych z umową, w dodatku parametry S/N i tłumienie linii są słabe, rozwiązanie problemów z pewnością będzie związane z przewodami.

Pierwszym zadaniem będzie określenie miejsca w pobliżu lokalizacji modemu, w którym sygnał jest degradowany. Aby przetestować połączenie, należy przenieść modem kablowy do możliwie pierwszego łączenia kabli w ramach budynku lub lokalu. Warto zabrać ze sobą komputer przenośny w miejsce testu. Następnie należy podłączyć modem i sprawdzić, czy jakość łącza uległa poprawie. Jeżeli nie, koniecznie należy to zgłosić ISP. Jeżeli łączność w nowej lokalizacji poprawia się, problem stanowi okablowanie budynku. Rozwiązaniem będzie zredukowanie liczby połączeń występujących na drodze do modemu oraz wymiana kabli, które mogą być uszkodzone. Ostatecznym rozwiązaniem w przypadku modemów kablowych jest włączenie rozgałęźnika bezpośrednio za wzmacniaczem, a następnie ułożenie nowego kabla bezpośrednio do modemu, używając kolejnego wyjścia rozgałęźnika dla odbiorników TV.

W przypadku modemów DSL, szumy wewnątrz przewodów powstają w wyniku pracy innego sprzętu telefonicznego, działającego na danej linii. Interferencje mogą być kontrolowanie przez filtry, umieszczone pomiędzy gniazdkiem telefonicznym, a pozostałymi urządzeniami. Warto upewnić się, że wszystkie filtry znajdują się na swoich miejscach. Jeżeli nadal będziemy rejestrowali zbyt dużo szumu, najlepszym rozwiązaniem będzie zainstalowania urządzenia o nazwie "DSL/POTS splitter" bezpośrednio przy wejściu przewodów do budynku czy lokalu. Taka aranżacja kompletnie izoluje modem od połączeń telefonicznych. Pomóc powinien także dodatkowy przewód. Jeżeli nie zamierzamy wykonywać tej pracy samodzielnie, możemy zapytać o wykonanie tej czynności za opłatą przez firmę telefoniczną lub kablową.

Nieprawidłowe uziemienie może być przyczyną źródeł szumów, zwłaszcza w sieci kablowej. Warto upewnić się, że sprzęt TV jest włączony do prawidłowo uziemionych kontaktów. Jeżeli posiadamy elektroniczny miernik, możemy wykorzystać go do wykonania odpowiednich pomiarów. Elektryk powinien znaleźć i naprawić problemy z uziemieniem, które są istotne także z punktu widzenia bezpieczeństwa.

5. Optymalizacja ustawień programowych.

Teraz, gdy linia kablowa lub DSL jest wystarczająco dobra, jesteśmy gotowi na optymalizację systemu i aplikacji, w celu zapewnienia maksymalnej wydajności.

Do optymalizacji parametrów wydajności sieciowej w Windows XP lub Vista, wykorzystaliśmy oprogramowanie TotalIdea Software Tweak-XP Pro Premium oraz TweakVI Premium. Oba programy upraszczają optymalizację bez potrzeby zrozumienia zasad edycji rejestru systemowego, czy ukrytych ustawień Windows. Oba pakiety zawierają szereg usprawnień w odniesieniu do przeglądarki oraz ustawień sieciowych. Warto polecić także oprogramowanie Network Magic Pro jako doskonałe narzędzie monitorujące sieć, ale zawierające pewne możliwości optymalizacji.

Optymalizacja na poziomie systemu jest mniej istotna w przypadku systemu Vista niż XP, ponieważ Vista optymalizuje stos TCP dynamicznie. W rzeczywistości, użytkownicy Vista mogą ograniczyć się wyłącznie do optymalizacji specyficznych aplikacji, szczególnie przeglądarek. Aby przyśpieszyć wyświetlania stron przez Firefox, warto spróbować wykorzystać narzędzia Firetune lub Fasterbox. Oba programy są darmowe i łatwo je zainstalować. Fasterfox dodaje kilka ręcznie modyfikowanych opcji dla zaawansowanych użytkowników. Oba programy modyfikują niskopoziomowe ustawienia przeglądarki Firefox, jak pojemność pamięci podręcznej, maksymalna ilość jednoczesnych połączeń oraz możliwość przeprowadzenia wielu zapytań jednocześnie.

6. Przyśpieszanie pobierania.

Najaktywniejsi użytkownicy, pobierający dużą ilość danych z Internetu, mogą zaoszczędzić dużą ilość czasu przez wykorzystania menadżera pobierania (przykładowo FlashGet). FlashGet tworzy wiele jednoczesnych połączeń pobierania, następnie łączy pliki po całkowitym pobraniu. Wszystko co należy zrobić, to kliknąć lub przeciągnąć link do okna FlashGet, a program zajmie się resztą. FlashGet doskonale integruje się z Internet Explorer oraz Firefox przy wykorzystaniu narzędzia o nazwie FlashGot.

* * *

Artykuł powstał na podstawie materiałów IDG.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200