Zumi: już wkrótce w branży e-commerce (wywiad)

Czy duże jest zainteresowanie reklamodawców obecnością w wirtualnych wycieczkach oraz Ulicy 360?

Ten rodzaj usługi tj. zdjęcia panoramiczne robione techniką 360 mamy w ofercie od początku roku i obserwujemy stały wzrost zainteresowania. Do tej pory była możliwość zrobienia wirtualnej wycieczki po firmie - np. przechadzając się po hotelu i jego pokojach czy salach restauracyjnych. Obecnie, w ramach Ulicy 360, można wejść z poziomu ulicy do takiego "wirtualnego" obiektu. Wdrożenie wirtualnych wycieczek wpływa pozytywnie na decyzje reklamodawców, aczkolwiek trzeba mieć tutaj uwadze fakt, że nieco inne obszary uwzględnialiśmy, jeśli chodzi o uruchamianie Ulicy 360. Ta usługa wdrażana jest i rozwijana głównie z perspektywy użytkownika - internauty. Ulica 360 dotyczy głównie centrów miast, a wiadomo, że siedziby firm bardzo często mieszczą się poza tym obszarem. Dla firm cały czas robimy zdjęcia panoramiczne, które stać się mogą elementem ich multimedialnej wizytówki.

Zobacz również:

  • Ta inicjatywa ma zapobiec nadużyciom związanym z użyciem lokalizatorów Bluetooth

Jak bardzo odczuwacie spowolnienie gospodarcze, jeśli chodzi o wpływy z reklam?

Wszystkie wskaźniki mówią, że mamy poważne spowolnienie na rynku reklamy - branża online wychodzi jednak z tej sytuacji obronną ręką. Jeśli w Zumi mamy rok do roku 30 proc. klientów więcej, a rynek reklamowy jako taki spada - to widać, że wielu reklamodawców przesuwa część budżetów do segmentów, które są bardziej efektywne oraz perspektywiczne. Tak właśnie dzieje się w przypadku naszego lokalizatora.

Zumi generuje wzrosty rok do roku. Są to wzrosty dwucyfrowe. Realizujemy wszystkie wskaźniki, które założyliśmy na początku roku - zarówno finansowe, jak i przychodowe i operacyjne tj. dotyczące liczby klientów. Również jeśli chodzi o zasięg to cały czas jesteśmy w trendzie wzrostowym. Nasze estymacje wskazują, że koniec roku powinniśmy zamknąć liczbą bliską 5 mln użytkowników (real users) miesięcznie odwiedzających nasz serwis.

Cały czas posługuje się Pan wskaźnikiem dotyczącym wzrastającej liczby klientów Zumi - może taka sytuacja oznacza, że po prostu reklama w internecie jest coraz tańsza i to przede wszystkim przyciąga do Was klientów. Czy liczba klientów przekłada się na zadowalające wyniki finansowe?

ZUMI ma pozytywne wyniki finansowe i co roku zwiększa wartość sprzedaży, realizując w ten sposób swoje cele biznesowe, przyczyniając się do dywersyfikacji przychodów Grupy Onet.pl. W III kw. Zumi odnotowało rok do roku ponad 50% wzrost przychodów. Warto pamiętać, że działamy głównie na rynku MSP - w tym kontekście jestem zadowolony z faktu, że nasze obroty systematycznie rosną. Przedsiębiorcy widzą efekty inwestycji. Cena reklamy w sieci nie ma tu większego znaczenia. Liczy się trend - wyszukiwanie, lokalizowanie i informowanie o firmach i usługach na całym świecie przenosi się do sieci - i dobry produkt.

W jakim kierunku Zumi będzie rozwijany w najbliższej przyszłości?

Będziemy skupiać się na rozwijaniu i realizacji misji Zumi, którą jest lokalizowanie firm i produktów / usług oraz pośrednictwo pomiędzy kupującymi i sprzedającymi.

W niedalekiej przyszłości możliwe będzie poprzez Zumi wyszukiwanie produktów tak jak w serwisach e-commercowych. Bazować będziemy tu na połączeniu treści z Onetu oraz Pasażu Handlowego portalu. Zumi stanie się kanałem dystrybucji produktów dla firm, a dla internautów miejscem lokalizowania i kupowania towarów. Użytkownik korzystający z Zumi oprócz informacji o firmie, dowie się więc jakie ma ona w ofercie produkty wraz z opisem i ceną i będzie mógł wybrany produkt po prostu zamówić i kupić. Podobnie będziemy postępować z ofertą usług, które również będzie można zamówić za pomocą Zumi.

Kolejną rzeczą, do której skupimy naszą uwagę będzie informowanie o lokalnych eventach i imprezach. Tę lokalność będziemy bardzo mocno podkreślali. Naszym celem jest sprawienie, aby wszelka informacja, która jest ofertą była do zidentyfikowania i zlokalizowania za pomocą Zumi. Cały czas będziemy oczywiście udoskonalać swoją obecność w branży nieruchomości oraz pracować nad aplikacją mobilną. Niebawem powstanie też nowa strona główna serwisu.

Jeśli zaś chodzi o produkt reklamowy to bardzo mocno będziemy rozwijali naszą ofertę multimedialną.

Dziękuję za rozmowę


TOP 200