Znów mniej PDA

Jak podaje IDC, sprzedaż palmtopów w I kw. sięgnęła 1,43 mln sztuk - o 22,3 proc. mniej niż przed rokiem.

Spadek sprzedaży dotknął wszystkich największych dostawców, jednak ich klasyfikacja pozostaje bez zmian od kilku kwartałów. Numerem jeden w I kw. był Palm z udziałem 32,2-proc. Zanim plasuje się Hewlett-Packard (23,5 proc.), Dell (9,7 proc.) oraz Acer (7,5 proc.).

Jedyną zmianą w czołówce jest wejście na piątą pozycję firmy Mio Technology, która dzięki zwiększeniu sprzedaży o 84,4 proc. zepchnęłą innego dostawcę Medion AG.

Producenci jednak nie załamują rąk. "Tani palmtop to dobry sposób na pozyskanie klienta, który w przyszłości zechce dokonać zakupu droższego i nowocześniejszego urządzenia" - uważa Jim Christensen rzecznik spółki Palm. Zdaniem analityków spadek popytu jednak w końcu się zatrzyma, bowiem palmtopy będą kupować zainteresowani nowymi funkcjami jak Bluetooth, Wi-Fi, GPS. IDC uwzględnia w swoich statystykach urządzenia nie posiadające funkcji głosowych. Inaczej czyni Gartner, który jako PDA liczy także produkowane przez Research in Motion terminale BlackBerry, posiadające funkcje telefonu GSM. Wedlug firmy analitycznej, w 2005 roku RIM sprzedał blisko 3,2 mln urządzeń, zaś Palm niecałe 3 mln.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200