Zmiana od podstaw

Po pierwsze, istnieje potrzeba uznania, akceptacji i potwierdzenia kluczowego znaczenia administracji publicznej jako decydującego czynnika w praktyce zarządzania publicznego.

Po drugie, podstawowe funkcje administracji publicznej muszą zostać zdefiniowane na nowo, z uwzględnieniem głównie tych, które mogłyby być zagrożone, gdyby zostały pozostawione sektorowi prywatnych przedsiębiorstw lub organizacjom pozarządowym. Obejmują obszary prawa, porządku i bezpieczeństwa, kontroli, jak również świadczenia usług kluczowych dla społeczeństwa, takich jak edukacja, zdrowie i ochrona środowiska.

Po trzecie, nie wolno sprowadzić roli administracji publicznej do archaicznej, wyłącznie regulacyjnej, zdominowanej przez paternalistyczne i monopolistyczne podejście do świadczonych usług. Administracja publiczna musi uwzględniać wartości i zalety partnerstwa między różnymi sektorami.

Po czwarte, proces rewitalizacji administracji publicznej musi uwzględniać utworzenie lub zreformowanie instytucji, w celu umożliwienia im skutecznego stosowania zasad i wartości służby publicznej. Trudno przy tym wyobrazić sobie rewitalizację administracji publicznej, bez personelu posiadającego odpowiednią wiedzę, umiejętności, postawy i zdolności do stawienia czoła współczesnym wyzwaniom.

Po piąte, rewitalizacja administracji publicznej wymaga uczestnictwa, przejrzystości, informacji i zdolności do dzielenia się wiedzą, jak również elastyczności i zdolności do dostosowania do nowego sposobu myślenia w społeczeństwie informacyjnym. Należy oczekiwać, że zrewitalizowana administracja publiczna ogarnie i opanuje zasady tworzenia i zarządzania społeczeństwem wiedzy, przy jednoczesnym zapewnieniu, że przyjmie ona atrybuty organizacji uczącej się w celu radzenia sobie ze współczesnymi wyzwaniami i możliwościami, jakie daje globalizacja.

Kierunki rewitalizacji

Rewitalizacja administracji publicznej wymaga dalszych dyskusji i propozycji. Trzeba określić następujące kwestie:

- zredefiniowanie i potwierdzenie podstawowych zadań administracji publicznej, w tym jej roli w tworzeniu warunków sprzyjających budowie środowiska zrównoważonego i trwałego rozwoju, inicjatywom indywidualnym i sektora prywatnych przedsiębiorstw, rozwojowi gospodarczemu i społecznemu;

- reorganizacja służby publicznej na rzecz przyjęcia zasad partnerstwa, transparentności, odpowiedzialności, profesjonalizmu, etyki i uczciwości;

- innowacje w administracji publicznej;

- budowanie efektywnych zestawień elementów decentralizacji i centralizacji.

Bez efektywnej administracji publicznej starania w celu skupienia wysiłków różnych podmiotów na rzecz zrównoważonego rozwoju będą słabnąć, działania będą zdezorganizowane, a zaspokajanie indywidualnych interesów będzie się odbywać kosztem ogólnego interesu publicznego.

Wojciech Piech pracuje w Urzędzie Miasta Nowego Sącza, jest pełnomocnikiem Prezydenta Miasta ds. systemów zarządzania jakością.


TOP 200