Zdalnie sterowane

Wyzwanie dla miasta

Efektywności już istniejących rozwiązań nie służy niestety ograniczony zasięg wdrożeń. W stolicy naszego kraju Zintegrowany System Zarządzania Ruchem (ZSZR) działa na przykład jedynie na 37 z 670 istniejących skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. "System tej skali nie spowoduje odczuwalnego usprawnienia ruchu drogowego w całym mieście" - nie ma wątpliwości Urszula Nelken, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. Tam jednak, gdzie już funkcjonuje (Wisłostrada i Powiśle) zarządzający widzą już pierwsze pozytywne efekty, które przejawiają się przede wszystkim w większej płynności ruchu. Bardzo pomocna jest też możliwość reagowania na bieżącą sytuację ruchową poprzez Centrum Zarządzania Ruchem.

"Dzięki remontom sygnalizacji uzyskaliśmy dodatkowo większą niezawodność infrastruktury związanej ze sterowaniem ruchem, zaś poprzez dostosowanie jej do nowych przepisów uzyskaliśmy poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu na skrzyżowaniach" - mówi Urszula Nelken. Chodzi tu o wydzielenie kontrowersyjnych dla wielu kierowców osobnych świateł do skrętu w lewo, które z jednej strony zwiększają bezpieczeństwo na drogach, ale z drugiej zmniejszają przepustowość modernizowanych w ten sposób skrzyżowań.

Wdrożenie systemu zarządzania ruchem, to zawsze ogromne wyzwanie dla władz miasta. Jako problem numer jeden Urszula Nelken wymienia procedurę przetargową. Tu podstawowym celem zleceniodawcy powinno być zagwarantowanie otwartości systemu, tak by nie ograniczał on stosowania rozwiązań innych producentów w przyszłości.

Także proces uzgodnienia dokumentacji pomiędzy różnymi służbami miejskimi nie będzie należał do łatwych zadań, szczególnie że istniejąca infrastruktura drogowa niejednokrotnie uniemożliwia zastosowanie rozwiązań najbardziej dogodnych ze względu na płynność ruchu. Przyszły użytkownik systemu powinien też domagać się od dostawcy intensywnego programu szkoleń z zasad jego funkcjonowania. Jak mówi Urszula Nelken, im szybciej rozpocznie się szkolenia, tym lepsze później efekty wdrożenia.

Nie bez znaczenia jest również edukacja przyszłych użytkowników tego typu rozwiązań, a więc kierowców. Tu nieodzowna będzie ścisła współpraca z mediami, szczególnie tymi, które zajmują się tematyką miejską.

Znaczenie "miękkich" aspektów wdrożenia systemu sterowania ruchem podkreśla też Monika Kłykocińska z ADT Poland. "W okresie dostrajania nowego rozwiązania istotne jest bieżące informowanie opinii publicznej o realizowanych zadaniach, o planowanym terminie ich wykonania oraz o sposobie korzystania z systemu" - mówi Monika Kłykocińska. Przekazywanie tego typu informacji pozwala na podniesienie świadomości mieszkańców na temat zasad działania systemu, a zatem również na zwiększenie jego wydajności.


TOP 200