Zaostrza się walka pomiędzy SAP i Oracle

Po akcjach marketingowych skierowanych do klientów konkurencji przyszedł czas na potyczkę prawników.

Po akcjach marketingowych skierowanych do klientów konkurencji przyszedł czas na potyczkę prawników.

Oracle złożył w amerykańskim sądzie pozew przeciwko SAP. Oskarżył firmę o szpiegostwo przemysłowe i naruszenie zasad uczciwej konkurencji. Według treści pozwu, SAP miał wykraść tysiące chronionych prawem autorskim rozwiązań programistycznych, a także innych poufnych materiałów, opracowanych przez Oracle w ramach wsparcia technicznego dla klientów.

Pozew został złożony przeciwko SAP, jej amerykańskiemu oddziałowi - SAP America oraz należącej do koncernu firmie TommorowNow, zapewniającej obsługę techniczną dla klientów korzystających m.in. z oprogramowania firmy Oracle. Dowodem nielegalnych działań mają być wielokrotnie powtarzające się połączenia z komputerowym systemem wsparcia technicznego Oracle Customer Connection. Klienci Oracle, także ci obsługiwani przez TommorowNow, płacąc za dostęp do stron Oracle Customer Connection, otrzymują własne hasła, pozwalające na pobranie poprawek, aktualizacji i innych plików. W pozwie czytamy, że - zdaniem kierownictwa Oracle - pracownicy TommorowNow bezprawnie posługiwali się hasłami, których ważność zbliżała się do końca, aby uzyskać dostęp do serwisu i nielegalnie publikowane w nim materiały. Uwagę pracowników Oracle zwróciła niespotykana wcześniej ilość danych pobranych z płatnego serwisu wsparcia technicznego dla platform PeopleSoft i JD Edwards w listopadzie i grudniu 2006 r. Ich zdaniem ponad 10 tys. z nich pochodziło z miejscowości Bryan w Teksasie, z adresu IP zarejestrowanego dla TommorowNow. Po zablokowaniu dostępu dla tego adresu IP, nielegalne połączenia miały być realizowane z innego adresu IP, zarejestrowanego dla SAP America. Pod koniec 2006 r. z jednego konta pobierano dziennie ponad 1800 plików, podczas gdy normalnie użytkownicy ściągają ich nie więcej niż 20.

David Dobrin, prezes B2B Analysts, firmy zajmującej się analizą rynku IT jest zdania, że ani kierownictwo SAP, ani TommorowNow nie ma nic wspólnego ze sprawą. Twierdzi, że najprawdopodobniej pracownicy TommorowNow korzystali z zasobów Oracle Customer Connection sądząc, że są do tego uprawnieni. David Dobrin zaznaczył też, że SAP i TommorowNow działają jako niezależne firmy właśnie po to, aby uniknąć konfliktu interesów. Oracle zaś chcąc wykorzystać okazję, skierował pozew przeciwko SAP, który poza faktem, iż jest konkurentem, prawdopodobnie nie ma z całą sprawą nic wspólnego.