Zaleje nas deszcz operatorów MVNO

Mimo niezbyt optymistycznych wyników działających na rynku wirtualnych operatorów, lista chętnych na rozpoczęcie działalności jako MVNO w Polsce wydłuża się i pojawiają się na niej coraz bardziej znane na rynku firmy.

Choć kolejni wchodzący na rynek operatorzy wirtualni - w zeszłym tygodniu dołączył do nich Inteligo - deklarowali chęć pozyskania kilkuset tysięcy klientów, do końca ubiegłego roku sześciu działających na rynku MVNO zdobyło razem jedynie 51 tys. klientów. A jednak z raportu "Strategie operatorów wirtualnych w Europie -prognozy rozwoju w Polsce na lata 2008-2011", wynika, że 20 kolejnych firm jest poważnie zainteresowanych wejściem w ciągu najbliższych dwóch lat na rynek telefonii komórkowej. Wśród nich znajdują się m.in. MNI Mobile, Crowley Data Poland, Aster, Cyfrowy Polsat, Długie Rozmowy, Gadu Gadu, a nawet... Instytut Księdza Prałata Henryka Jankowskiego.

Zaleje nas deszcz operatorów MVNO

Lista operatorów MVNO

Co sprawia, że mimo nienajlepszych wyników działających na rynku wirtualnych operatorów, lista chętnych do tego przedsięwzięcia rośnie? Być może fakt, że teoretycznie możliwość zadebiutowania na polskim rynku jako MVNO nie jest obecnie ograniczona finansowo tylko dla największych graczy i znanych firm, które są w stanie ponieść wysokie nakłady inwestycyjne. Ponadto zdaniem analityków firmy PMR, przygotowującej raport, sukcesu operatorów wirtualnych nie należy mierzyć tą samą miarą jak operatorów sieciowych, dla których telefonia komórkowa jest działalnością podstawową i strategiczną.

Przykłady funkcjonowania operatorów wirtualnych w sieciach komórkowych w Europie pokazują, że duża część projektów wykorzystujących MVNO nie ma na celu wygrania znaczących udziałów w rynku telefonii komórkowej czy uzyskania wysokiej marży z tego typu działalności. Często firmom zależy na zróżnicowaniu lub uzupełnieniu własnego portfolio usług (element konwergencji i sprzedaży w pakietach), synergii kampanii i programów lojalnościowych z usługami telekomunikacyjnymi czy poprawie wizerunku firmy.

Twórcy raportu wymieniają tez szereg czynników, jakie powinny wziąć pod uwagę firmy rozpoczynające działalność jako wirtualni operatorzy, a wśród nich znalezienie odpowiedniej niszy na rynku i zaadresowanie oferty do ściśle określonej grupy klientów, intensywna reklama, możliwość integracji i zaoferowania usług telefonii komórkowej w pakiecie z innymi usługami oraz rozbudowana sieć dystrybucji. Według nich dotychczasowi MVNO startujący na rynku polskim nie wzięli wszystkich powyższych elementów pod uwagę i stąd ich wyniki były tak różne od deklarowanych.

Źródło: PMR

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200