ZUS szykuje się do dywersyfikacji w zakresie IT

Od 1997 roku budowa KSI ZUS pochłonęła środki w wysokości 1,332 mld zł. Kolejne 1,331 mld zł ZUS wydał na utrzymanie systemu na przestrzeni ostatnich 13 lat. Teraz ma zamiar przygotować się do przeprowadzenia przetargu w trybie otwartym w zakresie utrzymania i rozwoju dużej części systemu KSI. Planowana jest też restrukturyzacja pionu IT w ZUS. Migracja ze starszych rozwiązań dostarczanych przez ZETO do systemu KSI ma być całkowicie transparentna dla świadczeniobiorców. "ZUS nie zamieni się w producenta oprogramowania. Uniezależnienie od jednego dostawcy, oznacza uzależnienie od innego. Myślę, że za kilka lat będziemy mogli mówić o kilku partnerach, którzy będą realizowali usługi dla ZUS" - mówi Dariusz Śpiewak, członek zarządu ds. informatyki ZUS. Według niego jeśli za trzy lata nawet połowa usług związanych z KSI może być realizowana przez firmy inne niż Asseco. Pierwsze przetargi mają ruszyć w przyszłym roku. W perspektywie trzech lat współpraca z Asseco ma koncentrować się przede wszystkim na obszarze IT związanym z obsługą rent i emerytur. ZUS chce również czerpać z doświadczeń instytucji finansowych m.in. w zakresie bankowości elektronicznej.

Śladami bankowości elektronicznej

Strategia ZUS ma opierać się na standardach obowiązujących dziś w organizacjach biznesowych i koncentrować się na czterech filarach: klientach, procesach, finansach i rozwoju. "ZUS po raz pierwszy przyjął strategię organizacji działalności w skali całego przedsiębiorstwa. W strategię tą wpisuje się również informatyka" - twierdzi Dariusz Śpiewak. Nowe standardy technik komunikacji z klientami przy wykorzystaniu rozwiązań IT ma wyznaczać m.in. Platforma Usług Elektronicznych (PUE) dla klientów ZUS. Projekt współfinansowany ze środków UE zakłada m.in. zwiększenie dostępu do usług ZUS oferowanych w formie elektronicznej. Dzięki wykorzystaniu rozwiązań znanych m.in. z bankowości elektronicznej za pomocą Internetu możliwy ma być m.in. dostęp do indywidualnych kont ubezpieczonych, płatników składek i świadczeniobiorców ZUS. Realizacja projektu znajduje się obecnie na etapie wyboru wykonawcy. Projekt ma być zakończony w 2012 roku. Planowane są też inwestycje związane z usprawnieniem pracy placówek ZUS (m.in. zakup urzędomatów i systemu kierowania ruchem klientów) oraz uproszczenia procesów obsługi wniosków. W przyszłym roku ruszyć mają również prace zmierzające do uruchomienia centrum informacji telefonicznej opartego na systemach call center i IVR. Koszt całej platformy PUE to ok. 30 mln euro. Przedstawiciele ZUS podkreślają poszczególne projekty mają być realizowane w formie otwartych projektów.

Czytaj też:

BCC z ambitnymi planami na rynkach zagranicznych

Na GPW zadebiutował OPTeam

Tajemniczy inwestor chciał wyłożyć 33 mln na ratowanie Techmexu


TOP 200