ZUS: małe firmy też przez Internet?
- Jarosław Ochab,
- 26.11.2002, godz. 07:02
Rząd chce, aby obowiązek przekazywania dokumentów do ZUS w formie elektronicznej objął także firmy zatrudniające mniej niż 20 pracowników.
Regulacje te mają wpłynąć na zmniejszenie liczby błędów w dokumentach kierowanych do ZUS. Obecnie elektroniczny przekaz danych stosuje ok. 320 tys. płatników. Rządowy projekt zmian do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wprowadza obowiązek przekazywania ubezpieczeniowych dokumentów przez sieć dla firm zatrudniających już 6 pracowników. Według przedstawicieli strony rządowej w polskich warunkach takie firmy to nie drobni przedsiębiorcy. Zdaniem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, należy przyjąć, że zastosowanie się do proponowanych wymogów nie stanowiłoby dla takich podmiotów problemu technicznego.
Rządowa poprawka przewiduje możliwość zwolnienia takich płatników z obowiązku transmisji danych przez sieć. Decyzje w konkretnych przypadkach wydawałyby oddziały lub inspektoraty ZUS. Dokumenty w postaci papierowej mogłyby przekazywać np. firmy, w których poziom zatrudnienia waha się sezonowo.
Zobacz również: