ZETO Koszalin w administracji publicznej

Sezam

Analiza wymagań i trzyletnie doświadczenie, we współpracy z urzędami administracji publicznej, pozwoliły w ZETO Koszalin na podjęcie prac nad stworzeniem Systemu Obsługi Urzędów Gmin Sezam. Projekt systemu opracowano zgodnie ze standardem POSIX za pomocą pakietu CASE. System jest tworzony w języku 4 generacji Informix-4GL, który umożliwia stosunkowo łatwe wprowadzanie zmian do istniejącej bazy danych. System Sezam działa w środowisku systemu operacyjnego Unix.

Pakiet Sezam umożliwia zwiększenie efektywności pracy urzędów, a co za tym idzie, poprawę obsługi mieszkańców, ułatwienie pracy personelu i zmniejszenie kosztów funkcjonowania urzędów. Zaprojektowano go tak, aby mógł pracować zarówno w małej gminie, obsługującej kilka tysięcy mieszkańców, jak i kilkusettysięcznym mieście. Pakiet składa się z serii niezależnych modułów odpowiadających poszczególnym zadaniom urzędu, mogących korzystać ze wspólnej bazy danych. Charakteryzuje się elastycznością: może pracować na kilku komputerach osobistych, jak i w sieci dla ponad stu użytkowników, na serwerach typu RISC. Ma możliwość użytkowania rozproszonej bazy danych, co jest pożyteczne zwłaszcza w dużych urzędach. W celu zapewnienia bezpieczeństwa wprowadzono system archiwizacji danych oraz system kontroli uprawnień użytkowników, w którym można określić do jakich danych, programów, a nawet dysków, drukarek i innych zasobów zewnętrznych ma dostęp dany pracownik czy petent urzędu.

Obecnie dobiegają końca prace związane z oprogramowaniem poszczególnych aplikacji systemu. Rozpoczęto również pierwsze pilotowe wdrożenie elementów systemu w Urzędzie Miasta w Darłowie. Przygotowanie pakietu Sezam poprzedzone było wielomiesięczną, szczegółową analizą pracy urzędów administracji samorządowej. W wersji ostatecznej, w II poł.1994 r. pakiet ten będzie nowoczesnym na polskim rynku narzędziem, wspomagającym pracę urzędów administracji samorządowej.

Zamierzenia w zakresie budowy rozległej sieci transmisji danych woj. koszalińskiego

Aby zwiększyć sprawność zarządzania przepływem informacji, ZETO Koszalin we współpracy z Telekomunikacją Polską SA - Centrum Systemów Teleinformatycznych, podjęły działania mające na celu utworzenie rozległej sieci transmisji danych dla potrzeb administracji publicznej województwa koszalińskiego.

Projektowana budowa rozległej sieci transmisji danych, na potrzeby administracji województwa koszalińskiego, ma umożliwić włączenie wszystkich urzędów gmin do rozległej sieci komputerowej (WAN) w celu realizacji następujących zadań:

- podniesienie sprawności działania aplikacji

- szybkie i sprawne przekazywanie informacji i dokumentów między urzędami

- skrócenie okresu egzekucji należności na rzecz gmin

- zdyscyplinowanie wypłat realizowanych z kas gminnych poprzez możliwość zastosowania kontroli uprawnień

- dostęp do informacji znajdujących się w innych urzędach

- współpraca między różnymi aplikacjami w zakresie przekazywania danych

- serwis oprogramowania aplikacyjnego

Realizacja omawianych przedsięwzięć wymaga następujących prac:

- utworzenie sieci teleinformatycznej stanowiącej logicznie i fizycznie część sieci transmisji danych Polpak, w tym m.in. rozbudowa głównego węzła w Koszalinie oraz instalacja koncentratorów w miastach rejonowych: - Koszalin - Kołobrzeg - Szczecinek - Złocieniec - Połczyn Zdrój. Koncentratory te umożliwią przyłączenie się do sieci wszystkich urzędów miast i gmin z terenu woj. koszalińskiego oraz urzędu wojewódzkiego i urzędów rejonowych administracji rządowej

- zakupienie i zainstalowanie w urzędach miast i gmin modemów oraz kart X.25 wraz z oprogramowaniem do pakietów transmisji danych

- zakup oprogramowania narzędziowego umożliwiającego prowadzenie pakietowej transmisji danych w protokole X.25

- przystosowanie aplikacji systemów Gmina i Sezam do pracy w sieci pakietowej

- testowanie i wdrożenie systemu Gmina i Sezam w wersji sieciowej.

W styczniu 1994 r. utworzono zespół złożony z przedstawicieli urzędów miast i gmin oraz ZETO Koszalin, którego zadaniem jest wykonanie analizy i opracowanie projektu dostosowania aplikacji do pracy rozległej sieci komputerowej.

Należy zauważyć, że nakłady ponoszone przez TP SA oraz gminy mają na celu utworzenie fizycznej sieci transmisji danych jako medium transportowego, natomiast powodzenie całości przedsięwzięcia zależy w dużej mierze od aplikacji (w tym aplikacji umożliwiających zarządzanie siecią WAN), które decydują o wartości użytkowej tworzonego systemu.

Przewiduje się, że do końca I pół. 1994 r. wykonana będzie pierwsza część sieci transmisyjnej, która umożliwi wprowadzenie w gminach poczty elektronicznej oraz współpracę sieci Novell w zakresie przekazywania danych do baz wojewódzkich, a także będzie pomocna w trakcie przeprowadzania wyborów samorządowych.

Powstała sieć zapewni możliwość wymiany korespondencji oraz transferu zbiorów danych między gminami i ZETO Koszalin.

Pełen zakres transmisji pakietowej będzie możliwy po zakończeniu prac związanych z przystosowaniem aplikacji do pracy w sieci, co przewiduje się na koniec 1994 r.

Podsumowanie - ograniczony sukces

1. W gminach woj. koszalińskiego udało się uniknąć instalacji różnorakiego oprogramowania, nie pozwalającego na wzajemną integrację i wymuszającego dublowania wielu prac. W związku z tym, że gros produktów software'owych pochodzi od jednego zespołu autorskiego i są one wdrożone w przeszło 90% gmin, rozbudowa funkcjonalna lub jakakolwiek zmiana oprogramowania nie stanowią problemu.

2. Jednorodne aplikacje zainstalowane w gminach umożliwią w krótkim czasie opracowanie projektu dostosowania ich do pracy w rozległej sieci komputerowej.

3. Współpraca ZETO Koszalin nad realizacją systemu Sezam z takimi firmami, jak Bull Polska i Motorola Computer Group, pozwoliła na uzyskanie wysokiego standardu technologicznego, z zachowaniem kryteriów systemu otwartego.

4. O powodzeniu informatyzacji urzędów administracji publicznej decyduje przede wszystkim dojrzałość zespołów wdrażających i ich współpraca z pracownikami bezpośrednio eksploatującymi dane aplikacji.

5. Decyzje o zakupie sprzętu w pierwszym okresie były pochodną posiadanych środków. W miarę rozszerzania zastosowań i zdobytych doświadczeń wybór właściwego sprzętu wynika już z ustalonych zamierzeń i przewidywanej perspektywy rozwoju.

6. Przedstawiony materiał dotyczy woj. koszalińskiego, w związku z czym nie są omówione działania ZETO Koszalin związane z upowszechnianiem swoich produktów na terenie innych województw.


TOP 200