Yandex sfinalizował sprzedaż swoich dwóch platform informacyjnych

Rosyjsko-holenderska spółka Yandex – nazywana w ostatnich latach rosyjskim odpowiednikiem Google - poinformowała w tym tygodniu o zakończeniu sprzedaży swoich dwóch flagowych usług medialnych. Ich nabywcą jest VK, kontrolowany przez państwo rosyjskie gigant mediów społecznościowych, który przejął od spółki platformy News i Zen.

Pierwsza z platform (News) jest klasycznym agregatorem wiadomości. Natomiast Zen to specyficzna usługa, która wykorzystuje technologię maszynowego uczenia. To właśnie ona personalizuje wyświetlane użytkownikowi informacje, analizując wcześniej odwiedzane przez niego witryny oraz przyglądając się jego zainteresowaniom. Innymi słowy, SI analizuje treści, jakie czyta każdy użytkownik usługi, stąd wie, co mam mu prezentować.

Yandex zaczął szukać chętnych na kupno tych serwisów w marcu tego roku, tuż po rozpoczęciu przez Rosję inwazji na Ukrainę. Po rozpoczęciu tej wojny Kreml zwiększył kontrolę nad mediami i ograniczył znacznie wolność słowa, forsując w mediach oraz w internecie swoją narrację, nazywając tę inwazję na sąsiadujące z nią państwo „specjalną operacją wojskową”.

Zobacz również:

  • 6 cech przedsiębiorstw opartych na danych
  • Yandex wystawia na sprzedaż niektóre ze swoich serwisów

Od pierwszych dni inwazji rząd rosyjskie starał z całej siły się wyciszyć nastroje antywojenne i zaczął mocno naciskać na media, aby przekazywały opinii publicznej informacje odzwierciedlające jego politykę. Yandex zdał sobie wtedy sprawę z tego, że usługi News i Zen stały się dla niego toksycznymi aktywami, których należy się pozbyć. Tak też uczynił.

Jednym z przedmiotów sprzedaży jest witryna yandex.ru, którą również przejęła firma VK, przekierowując obecnie automatycznie użytkowników wpisujących taki adres na stronę dzen.ru.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200