Wzrost rynku m-commerce

Z badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Nokia wynika, że znacznie więcej osób zainteresowanych jest możliwością dokonywania zakupów przez telefon komórkowy niż za pomocą komputerów osobistych.

Ponad osiem razy więcej osób zainteresowanych jest korzystaniem z handlu bezprzewodowego (m-commerce) niż obecnie korzysta z tego typu usług za pomocą komputerów stacjonarnych - wynika z badań brytyjskiej agencji badania opinii publicznej MORI zrealizowanych na zlecenie firmy NOKIA. Badaniami objęto 6 krajów z różnych kontynentów: Wielką Brytanię, Koreę Południową, Włochy, Stany Zjednoczone, Brazylię oraz Finlandię.

Wyniki badań pozwalają przypuszczać, że dzięki rozwojowi m-commerce wzrosną przychody operatorów sieci komórkowych. Prawie 90 % osób zainteresowanych m-commerce jest gotowych płacić dodatkowo za możliwość robienia zakupów przez telefon komórkowy. Badania ujawniły również, że posiadacze "komórek" postrzegają m-commerce jako usługę uzupełniającą dla zakupów na odległość poprzez Internet.

Zobacz również:

Według MORI w momencie faktycznego wejścia na rynek tego typu usług liczba klientów wykorzystujących m-commerce będzie w przybliżeniu równa liczbie użytkowników tych rozwiązań e-commerce, która już zdążyły zadomowić się na rynku. "Z badań jasno wynika, że klienci traktują m-commerce jako rozszerzenie usług tradycyjnego handlu elektronicznego. Już dziś klienci pragną takie rozwiązania wykorzystywać. Daje nam to pewność, że potencjalny rynek jest tutaj bardzo duży" - twierdzą przedstawiciele Nokii.

Optymistyczną ocenę wielkości rynku potwierdzają badania analityków z firmy Jupiter - według nich wartość przychodów z usług m-commerce w samej tylko Europie Zachodniej wzrośnie ze 116 mln euro w roku 2001 do 8,1 mld euro w 2005r. Większość przychodów operatorów pochodzić będzie jednak nadal ze świadczenia podstawowych usług telefonicznych. Przewiduje się, że w 2005 r w Europie będzie 300 mln użytkowników telefonii bezprzewodowej i 191 mln aktywnych subskrybentów dodatkowych usług dostępnych w sieciach komórkowych.