Wzrósł udział producentów zachodnich w polskim rynku PC

Według ostatniego raportu International Data Corporation (IDC), w II kwartale tego roku w Polsce sprzedano 135,4 tys. komputerów PC.

Według ostatniego raportu International Data Corporation (IDC), w II kwartale tego roku w Polsce sprzedano 135,4 tys. komputerów PC. Oznacza to wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o 13,6% . Jednak w tym samym czasie wzrost sprzedaży producentów zachodnich wyniósł aż 33,8%. Posiadają oni 31,8% udziału w rynku. Związana z tym silniejsza pozycja firm zachodnich spowodowała zmiany w pierwszej piątce największych producentów komputerów.

Kto prowadzi?

Zdaniem IDC, liderem polskiego rynku PC został Compaq Computer, który w II kwartale sprzedał 13,6 tys. komputerów osobistych, notebooków i serwerów intelowskich. Według IDC, daje to tej firmie 10-proc. udział w polskim rynku. Compaq jest pierwszą firmą zagraniczną, której udało się wyprzedzić Optimusa, od kilku lat zdecydowanego lidera polskiego rynku PC. W 1998 r. Compaq był na czwartym miejscu pod względem liczby sprzedanych komputerów PC (34,7 tys.). Optimus sprzedał w ub.r. 102 tys. komputerów.

"Patrząc wyłącznie na rynek komputerów stacjonarnych, nadal jesteśmy na pierwszym miejscu. Sprzedaliśmy ich w II kwartale prawie 13,5 tys., podczas gdy Compaq tylko 11,8 tys. Pierwsze miejsce Compaq zawdzięcza notebookom i serwerom, których my nie produkujemy" - komentują raport IDC przedstawiciele nowosądeckiej spółki. Przyznają jednak, że sprzedaż komputerów Optimusa zmniejszyła się w stosunku do 1998 r.

Silniejszą pozycję niż do tej pory uzyskały w II kwartale także dwie inne firmy zachodnie - Dell Computer (wzrost sprzedaży o 40,8%) i IBM (38,9%). Zdaniem IDC, aby zwiększyć swój udział zagraniczni producenci modyfikują strategię działania i kanał dystrybucji. Ma to im umożliwić silniejsze wejście na rynek małych i średnich przedsiębiorstw, a tym samym zwiększyć sprzedaż w Polsce.

Dell znalazł się w pierwszej piątce największych producentów PC i wyprzedził - pod względem liczby sprzedanych komputerów - wrocławskiego JTT Computer, który zajął piąte miejsce. Na trzecim miejscu znalazł się warszawski NTT System.

HP obniża koszty

Na wzrost sprzedaży komputerów PC liczy też Hewlett-Packard. Polski oddział HP wprowadził nowy program sprzedaży komputerów o nazwie TopValue. Dzięki niższym kosztom dystrybucji - ma on umożliwić m.in. obniżenie cen sprzedawanych komputerów. Zdaniem przedstawicieli HP, udział tej firmy w rynku komputerów osobistych - w porównaniu do II kwartału br., kiedy to wyniósł 1,6-1,7% - ma szansę wzrosnąć na koniec 1999 r. 2-3-krotnie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200