Wytrych do Big Data

Trend Big Data rzuca nowe światło na potencjał oprogramowania klasy Business Intelligence. Oznacza jednak wiele nowych wyzwań biznesowo-informatycznych.

Kiedyś informacja była niejako produktem ubocznym prowadzenia biznesu. Każdy proces przekładał się na określoną liczbę danych, które odpowiednio przetworzone stawały się podstawą do podejmowania decyzji dotyczących innego procesu. W tym zakresie nic się nie zmieniło. Zasadniczo zmieniła się skala informacji, jakimi może dysponować każda niemal firma.

Jaka firma, takie Big Data

Trend Big Data to obecnie jeden z głównych czynników wyznaczających kierunki rozwoju branży IT. Koncepcja Big Data znajduje odbicie w architekturze systemów, wpływa na rozwój technologii i jest ściśle związana z nową koncepcją prowadzenia biznesu. Koncepcją, która zakłada, że decyzje biznesowe mają być podejmowane na bazie aktualnych, najlepiej spływających w czasie rzeczywistym, informacji. Przybywa też źródeł potencjalnie przydatnych w biznesie informacji - to m.in. sieci społecznościowe, aplikacje sprzedażowe i mobilne, nowe systemy biznesowe.

Zobacz również:

  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
  • Kwanty od OVHCloud dla edukacji
  • Inteligentna chmura danych

Na rynku nie ma jeszcze jednoznacznej definicji Big Data. Skala informacji, o których mowa, jest kwestią indywidualną i uzależnioną od wielkości oraz specyfiki działania poszczególnych firm. Kluczowe znaczenie ma też fakt, że docierające do firmy informacje szybciej niż kiedykolwiek tracą na aktualności, a pochodzące z różnych źródeł informacje zazwyczaj różnią się formatem i jakością. Docierające do firm informacje są zwykle nieuporządkowane, pozbawione jednolitej struktury, a przez to trudne do przetworzenia w klasyczny sposób. Ważne jest opracowanie efektywnego modelu gromadzenia i przetwarzania informacji w firmie.

Prawdziwy potencjał

Z przeprowadzonych na zlecenie firmy T-Systems badań wynika, że w międzynarodowych korporacjach występuje presja na jak najszybsze wdrożenie technologii umożliwiających wykorzystanie skali dostępnych informacji pod kątem potrzeb biznesu. Pozwala to sądzić, że już niebawem nastąpi dynamiczny rozwój narzędzi Business Intelligence budowanych z myślą o Big Data. Według prognoz w 2015 r., środki przeznaczane na wdrożenie rozwiązań pozwalających efektywnie przetwarzać duże wolumeny informacji pochłoną nawet 70% ogólnych wydatków na IT. W tym samym roku ludzkość ma wytworzyć ponad 9 zettabajtów danych. W dużej mierze będą to dane zduplikowane.

Obecnie zdecydowana większość firm wykorzystuje co najwyżej kilka procent informacji, którymi dysponuje. Okazuje się, że wielu informacji nie trzeba zapisywać we własnych bazach. Ich treść oraz kontekst mogą być analizowane "w locie" i w czasie zbliżonym do rzeczywistego udostępniane w postaci raportów czy zestawień.

Prawdziwy potencjał Big Data leży w faktycznym wykorzystaniu dostępnej wiedzy tak, aby usprawnić sposób działania firmy. Dotyczy to praktycznie każdego obszaru działalności - sprzedaży, marketingu, obsługi klienta, łańcucha dostaw. Mechanizmy analizy Big Data można wykorzystać również do monitorowania ważnych obszarów czy wykrywania nadużyć. Potrzebne są odpowiednie narzędzia. Nowoczesne rozwiązania analityczne mają ułatwiać analizę powiązań między informacjami gromadzonymi w ramach wewnętrznych systemów biznesowych z aktualizowanymi na bieżąco danymi dotyczącymi kluczowych wskaźników gospodarczych, trendów rynkowych i innymi sygnałami docierającymi do firmy z otoczenia biznesowego. Prowadzona na bieżąco analiza i korelacja dużych ilości informacji pozwala firmom szybciej reagować na zmiany rynkowe. Otwiera też drogę do zupełnie nowych form działalności i modeli biznesowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200