Wyszukiwarka, aplikacje i usługi
- Piotr Waszczuk,
- 21.10.2008
Google rozwija ofertę dla biznesu z wykorzystaniem najciekawszych rozwiązań znanych z usług konsumenckich.
Google rozwija ofertę dla biznesu z wykorzystaniem najciekawszych rozwiązań znanych z usług konsumenckich.
Microsoft i IBM koncentrują się na dostosowaniu posiadanego oprogramowania do modelu cloud computing. Tymczasem Google działa odwrotnie starając się przenieść najlepsze rozwiązania wykorzystywane w serwisach i aplikacjach internetowych dedykowanych dla rynku masowego na grunt oprogramowania biznesowego. Zdaniem przedstawicieli koncernu, aplikacje internetowe dedykowane dla rynku konsumenckiego są bowiem zdecydowanie bardziej funkcjonalne i ergonomiczne niż typowe oprogramowanie biznesowe.
Wbrew pozorom, biznesowe usługi Google nie są dedykowane wyłącznie małym firmom. Chętnie korzystają z nich m.in. instytucje naukowe i międzynarodowe koncerny o rozproszonej strukturze organizacyjnej. O wyborze aplikacji decyduje ich funkcjonalność i relatywnie niskie koszty użytkowania. Dave Armstrong, odpowiedzialny za promocję produktów Google Enterprise wśród firm i instytucji edukacyjnych w regionie EMEA uważa, że korzyści wynikające z zastosowania biznesowego oprogramowania oferowanego w postaci usług rosną w miarę rozwoju organizacji. "Im większa firma, tym większe możliwości wynikają z zastosowania aplikacji natywnie obsługujących pracę zespołową i zdalną" - mówi.
Funkcjonalność pakietu
nowych firm każdego dnia decyduje się na zakup komercyjnej wersji Google Apps.
W zastosowaniach biznesowych dobrze sprawdza się także Google Search Appliance. Według oficjalnych informacji, do grona klientów tego rozwiązania należą m.in. koncerny Audi, Boeing, American Express i Nokia. Połączenie rozwiązania sprzętowego z algorytmami wyszukiwarki Google umożliwia przyspieszenie procesów pozyskiwania informacji pochodzących ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych. Dzięki zaprzęgnięciu algorytmów Google do analizy wewnętrznych zasobów intranetowych lub baz danych, skróceniu ulega czas odnalezienia informacji. Wraz z dodatkowymi usługami Google Search Appliance daje także możliwość wpływania na sposób indeksowania i treści zwracane przez wyszukiwarkę.
W Polsce Google Search Appliance działa m.in. w Banku Zachodnim WBK i Polkomtelu. "Cenimy Google Search Appliance za dużą trafność wyników wyszukiwania przy zachowaniu satysfakcjonującej szybkości działania. Istotna jest też możliwość podglądu wersji tekstowej wyszukanych dokumentów, co w przypadku przeglądania większych plików przekłada się na oszczędność czasu" - mówi Radosław Medorowski, analityk biznesowy w BZ WBK. Google Search Appliance ogrywa istotną rolę w rozwoju intranetowego systemu tego banku.
Model chmury
Z analiz Rackspace Housing wynika, że 75% menedżerów IT oczekuje wzrostu funkcjonalności oprogramowania oferowanego w formie usług. Niemal co drugi szef IT jest zdania, że dzięki wykorzystaniu takich aplikacji da się zaoszczędzić czas podwładnych. Można się spodziewać, że w mniej specjalistycznych zastosowaniach aplikacje tego typu będą więc wypierać oprogramowanie instalowane lokalnie. W przypadku mniejszych firm model cloud computing może również okazać się jedyną możliwością skorzystania z zaawansowanych funkcjonalności, dostępnych dotąd tylko dla dużych korporacji. Trzeba jednak dodać, że oferowana przez Google gwarancja dostępności usług na poziomie 99,9% dotyczy tylko usługi Gmail, a na brak przerw w dostępności innych aplikacji, które oficjalnie nadal znajdują się w wersji beta, firma nie daje aż tak wysokich gwarancji.
Wśród czynników ograniczających popularność modelu usługowego w przeszłości Dave Armstrong wymienia niewystarczającą przepustowość sieci, niedostateczne zabezpieczenie danych i bariery psychologiczne związane z zagrożeniem pojawienia się braku dostępu do informacji w przypadku awarii łącza. Obecnie straciły one znaczenie. Wydajność sieci rośnie, pojawiają się też bardziej zaawansowane techniki zabezpieczenia informacji. Spada również poziom obaw dotyczących potencjalnych zagrożeń związanych z przekazywaniem własnych danych poza korporacyjne środowisko IT. "Podejmujemy liczne działania zmierzające do jak najlepszego zabezpieczenia informacji powierzonych nam przez klientów. Są one w naszych centrach danych bezpieczniejsze niż na serwerach klientów" - przekonuje Dave Armstrong. Według jego zapewnień, wszystkie centra danych Google Apps są regularnie audytowane i uzyskały certyfikat SAS70 Type 1. Obecnie trwa proces certyfikacji SAS70 Type 2.
Ostatnia z wymienionych barier została pokonana dzięki zastosowaniu mechanizmów Google Gears. Udostępniając tę technologię, koncern na swój sposób przełamał być może największą barierę, która ograniczała popularność oprogramowania oferowanego w modelu usługowym - dostępu do aplikacji bez połączenia z dostawcą.
- poczta Gmail,
- kalendarz Google Calendar,
- edytor tekstu Google Docs,
- komunikator Google Talk,
- aplikacja do tworzenia witryn internetowych Google Sites,
- usługa hostingu plików wideo Google Video.