Wyścig po energię

Prototypową baterię DMFC dla komputerów przenośnych udało się zbudować inżynierom IBM i Sanyo. Bateria wytwarza energię o mocy 12 W, docelowo jednak ma produkować jej 20-30 W.

Bateria waży ok. 2 kg, a jeden pojemnik wypełniony metanolem, o pojemności 130 cm sześciennych może wystarczyć na 8 godzin pracy. Mieści się pod spodem i z tyłu laptopa.

Wyścig po energię

IBM ThinkPad zasilany prototypowym ogniwem paliwowym DMFC Sanyo

Badania nad ogniwami paliwowymi DMFC (direct methanol fuel cell) prowadzą także Toshiba i NEC - efektem tychże są prototypy generujące energię o mocy 10-20 W. Jednakże nawet 30 W może okazać się niewystarczające dla zaspokojenia potrzeb graczy lub użytkowników korzystających z kilku aplikacji jednocześnie.

Zobacz również:

  • System MS-DOS wrócił po latach w postaci open source
  • iPhone 15 z baterią odporniejszą na zużycie

Dlatego też prototyp IBM/Sanyo posiada wbudowaną baterię litowo-jonową, która może być doładowana bezpośrednio z ogniwa DMFC - nawet, gdy to ostatnie dostarcza energię do pracy laptopowi. Połączenie tych dwóch systemów zasilania zwiększa moc produkowanej energii do 72 W - informuje Mitsuru Homma, przedstawiciel Sanyo.

Koncern IBM rozważa wyposażenie w prototypową baterię swoich laptopów z serii ThinkPad. Nie stanie się to jednak wcześniej niż w 2007 r. Technologia byłaby także kompatybilna z laptopami innych producentów.

Więcej informacji: IBM, Sanyo.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200