Wszystkie analizy w telefonie

Zdaniem ekspertów, narzędzia analityczne dla urządzeń mobilnych są wystarczająco dojrzałe, by zagościć w firmach. Mogą pomóc rozwiązać wiele problemów typowych dla dużych organizacji.

Nastała era mobilnych narzędzi analitycznych - wieszczą eksperci brytyjskiej firmy analitycznej Ovum. Rynek systemów Business Intelligence przeznaczonych dla urządzeń przenośnych rozwija się coraz szybciej. Przybywa wdrożeń, wzrasta liczba rozwiązań. Produkty w swojej ofercie mają już wszyscy czołowi producenci typowych systemów klasy BI. Systemy znacznie różnią się między sobą.

Analitycy Ovum mówią, że wkrótce w firmach pojawią się pytania o możliwości wyboru mobilnych narzędzi analitycznych. Jednak nie wszyscy dostawcy typowych systemów BI dysponują rozbudowanymi odpowiednikami mobilnymi.

W pełni mobilny biznes

Dostawcy i klienci podejmują wysiłki zmierzające do zagwarantowania swobodnego dostępu do informacji biznesowych. Coraz popularniejsze stają się też urządzenia przenośne. Wydają się one idealnymi narzędziami pozwalającymi korzystać z interaktywnych analiz i raportów. Mariaż analityki i mobilności jest nieunikniony. Do niedawna jednak możliwości urządzeń przenośnych i oprogramowania raportująco-analitycznego pozostawiały wiele do życzenia. Mobilne aplikacje BI stawały się kolejnym interfejsem dla zainstalowanego na korporacyjnych serwerach kompleksowego systemu działającego na hurtowni danych.

Sytuacja zmienia się za sprawą rosnącej mocy obliczeniowej układów wykorzystywanych w urządzeniach przenośnych, większej wydajności w transmisji danych i lepszej dostępności stosownej infrastruktury. Nowoczesne mobilne systemy BI charakteryzuje możliwość realizacji analiz bezpośrednio w pamięci urządzenia przenośnego. Urządzenia wyposażone w większe ekrany pokazują większą ilość informacji. "Mobilność w kontekście rozwiązań BI wymaga nowego spojrzenia na warstwę prezentacji danych, ale także na rolę analityki w procesach biznesowych. Nowe wyzwania wynikną też z dużej dostępności takich aplikacji. Fakt, że za sprawą urządzeń mobilnych raporty i analizy staną się dużo bardziej dostępne, przełoży się na wzrost skali wykorzystania analityki w firmie. Można spodziewać się, że z narzędzi tych zaczną na szeroką skalę korzystać także osoby nieobeznane z technologiami IT, a nie tylko specjaliści ds. analiz, jak w przypadku typowych systemów BI" - mówi Fredrik Tunvall, analityk firmy Ovum.

Rynek zdominowany przez Apple

Eksperci Ovum poddali analizie rozwiązania firm: IBM, Information Builders, JackBe, Jaspersoft, Microstrategy, Oracle, QlikTech, SAP, SAS, Spotfire, Tableau, Yellowfin. Chodzi o dedykowane rozwiązania BI, wyposażone w mechanizmy pozwalające część obliczeń wykonać w pamięci urządzenia przenośnego. Odróżnia to nowoczesne narzędzia analityki mobilnej od aplikacji stanowiących tylko mobilny interfejs dla systemu działającego na firmowych serwerach. Mobilne rozwiązania BI charakteryzuje dedykowany interfejs graficzny, dopasowany do wielkości ekranu i możliwości wydajnościowych urządzenia przenośnego.

Według analityków firmy Ovum, największą popularnością w tego typu zastosowaniach cieszą się rozwiązania sprzętowe Apple. iPad i iPhone to urządzenia przenośne najczęściej wybierane pod kątem wdrożeń mobilnych systemów BI. Nie dziwi więc fakt, że rozwiązania klasy BI dla urządzeń mobilnych marki Apple ma w ofercie dwunastka czołowych dostawców BI. "Nie ma wątpliwości, że źródłem wysokiej popularności iPadów w zastosowaniach biznesowych jest sukces Apple na rynku konsumenckim. Przekłada się to wprost na strategię rynkową dostawców oprogramowania zależnego od urządzeń przenośnych" - uważa Fredrik Tunvall. Zdaniem analityków, koncern Oracle jest jedynym dużym dostawcą tego typu narzędzi, który nie wspiera środowiska Android. Oprogramowanie Oracle Mobile BI ma zostać dostosowane do platformy Android. Premiera narzędzi nastąpi zapewne w ciągu roku.

Mniejszym zainteresowaniem dostawców cieszą się platformy OS i . System operacyjny terminali BlackBerry wspiera co drugi czołowy producent narzędzi analitycznych dla urządzeń przenośnych, co trzeci dostawca ma w ofercie rozwiązania działające na urządzeniach wyposażonych w środowisko Windows Mobile.

Eksperci spodziewają się wzrostu zainteresowania narzędziami mobilnej analityki biznesowej dla nowego środowiska Windows i dalszego wzrostu popularności narzędzi BI dla platformy Android. Oceniają, że najbardziej rozbudowanymi funkcjonalnie mobilnymi systemami analityki biznesowej dysponują firmy MicroStrategy, Information Builders i Yellofin. Giganci branży IT powoli nadrabiają braki funkcjonalne. Zdaniem analityków firmy Ovum, w rozwoju funkcjonalności i oferty mobilnych narzędzi BI przoduje koncern SAP.

Analiza dla każdego

Dążenie do skracania czasu potrzebnego na przetworzenie informacji i przygotowanie zestawień od lat skłania firmy do inwestycji w coraz wydajniejsze serwery oraz nowe architektury systemowe. W trend doskonale wpisują się mobilne rozwiązania analityki biznesowej. Większość tego typu aplikacji jest tworzona z myślą o potrzebach kierownictwa firmy. Chodzi o to, aby papierowe raporty i zestawienia zastępować bardziej przyjaznymi i interaktywnymi narzędziami pozwalającymi na łatwy dostęp do informacji na temat prowadzonej działalności w dowolnym miejscu i czasie. To naciski na dużą mobilność menedżmentu powodują, że narzędzia analityki biznesowej przeznaczone dla urządzeń mobilnych zyskują na popularności.

Aplikacje mobilne są też używane przez menedżerów średniego szczebla, handlowców i pracowników terenowych. "Rola mobilnych narzędzi BI na poziomie operacji to najczęściej wsparcie podczas spotkania z klientem czy partnerem biznesowym. Można sobie wyobrazić zastosowanie nowoczesnych rozwiązań analitycznych, tak aby podczas spotkania z klientem ocenić ryzyko współpracy czy zaproponować optymalną ofertę na podstawie informacji podanych podczas spotkania" - uważa Adam Bartos, dyrektor ds. technologii w Polska.

Mobilne aplikacje analityczne mogą wypierać narzędzia wspierające pracowników terenowych na poziomie zadań operacyjnych. Granice między narzędziami klasy SFA (Sales Force Automation) a mobilnymi systemami analitycznymi będą się zacierać. "Możliwości wizualizacji i prezentacji danych pozwalają na realizację szeregu zadań analitycznych bez potrzeby bieżącej komunikacji z siecią korporacyjną. Filtrowanie danych i drążenie danych dostępnych lokalnie to podstawa. Ważną funkcjonalnością jest możliwość komentowania treści, czyli współpracy pomiędzy różnymi użytkownikami tego samego raportu lub analizy. Urządzenia mobilne są w tym zakresie bardzo efektywne" - podkreśla Adam Bartos.

Ograniczeniem mobilnych rozwiązań analityki biznesowej często staje się niewielki rozmiar ekranu urządzenia przenośnego. Z tego względu w zastosowaniach analitycznych urządzenia klasy tablet są wykorzystywane dużo częściej niż zaawansowane telefony. Ważna jest wydajność urządzeń. "Obecnie głównymi ograniczeniami dla takich systemów pozostaje dostępna moc obliczeniowa i uproszczony interfejs. Jasne, że nawet na największym tablecie nie wykonamy sprawnej analizy zbioru Big Data. Wiadomo też, że dotykowy interfejs, przynajmniej na razie, nie nadaje się do projektowania rozbudowanych raportów" - mówi Adam Bartos.

Rok zmian

Rok 2013 ma przynieść wiele zmian na rynku analityki biznesowej. Według ekspertów, rozwój narzędzi mobilnych będzie podążał ścieżką wyznaczoną przez korporacyjne rozwiązania biznesowe o ugruntowanej pozycji. Będą debiuty kolejnych generacji mobilnych rozwiązań BI, w tym narzędzi prekonfigurowanych i dostosowanych do potrzeb różnych branż czy stanowisk. "W kolejnych latach będziemy świadkami intensywnego rozwoju tego segmentu rynku. Pojawi się też wiele interesujących i innowacyjnych rozwiązań łączących trendy w zakresie mobilności z rosnącymi oczekiwaniami dotyczącymi dostępności raportów oraz analiz" -zapowiada Fredrik Tunvall. Deklaracje producentów mobilnych aplikacji BI wskazują, że prace będą koncentrować się na rozwoju interfejsów i funkcji wspierających pracę zespołową.

Podwojenia skali wykorzystania mobilnych narzędzi klasy BI w br. spodziewają się analitycy firmy Nucleus Research. Nastąpi zmiany, które wpłyną na rynek narzędzi wspierających raportowanie i tworzenie analiz biznesowych. Według analityków firmy Forrester Research, z aplikacji analitycznych działających na urządzeniach przenośnych korzysta - lub prowadzi program pilotażowy - średnio jedna na cztery firmy, kolejnych 37% ma rozważać wdrożenie tego typu narzędzi w najbliższym czasie. Na polskim rynku wdrożeń nowoczesnych narzędzi klasy mobile BI jest jak na lekarstwo.

Komentarz

Grzegorz Stasiak, doradca ds. teleinformatyki w Grupie IMPEL

W Grupie IMPEL zaczęliśmy od wdrożenia typowych narzędzi analitycznych dla zarządu i części kierownictwa wyższego szczebla. Przy okazji pokazaliśmy potencjalne korzyści wynikające z wdrożenia aplikacji mobilnych dla innych grup użytkowników. Atrakcyjność tych rozwiązań polega przede wszystkim na dostępie w niemalże dowolnym miejscu i czasie do danych przechowywanych w korporacyjnym modelu informacyjnym.

Początkowo mobilne rozwiązania BI w Grupie IMPEL wykorzystywane będą jako uzupełnienie dla systemu SAP BusinessObjects. Zarówno na tabletach, jak i na klasycznych komputerach dostępne będą raporty o jednakowej zawartości merytorycznej. W takim przypadku podczas ich budowy musimy uwzględnić ograniczenia wynikające z różnic w możliwościach prezentacyjnych tych urządzeń. Z analityki dla smartfonów zrezygnowaliśmy przez wzgląd na ograniczenia wynikające z małego ekranu, na którym nie zmieściłyby się wszystkie potrzebne informacje.

Nasze plany na przyszłość przewidują udostępnienie rozwiązań mobilnych BI dla menedżerów szczebli średniego i wyższych. Ostateczne decyzje uzależnione będą m.in. od możliwości obniżenia kosztów jednostkowych udostępnienia takich narzędzi użytkownikom. Chcemy to osiągnąć dzięki zastosowaniu rozwiązań opartych na systemie Android.

Komentarz

Dawid Pawłowski, Business IT Manager na region New Europe North w firmie Janssen z Grupy Johnson&Johnson

Rynek farmaceutyczny jest dość wymagający i specyficzny. Zadania większości przedstawicieli firm farmaceutycznych polegają na pracy w terenie, co wymusza nieustanne myślenie o mobilności i zapewnieniu pełnego dostępu do firmowych danych. Nasza korporacyjna strategia IT zakłada, że urządzenie typu tablet stanie się jedynym narzędziem pracy naszych przedstawicieli. W naszym przypadku za wykorzystaniem tabletów Apple przemawiała zarówno popularność rynkowa, stabilność aplikacji, jak i zamknięty system operacyjny.

Jednocześnie ze względów bezpieczeństwa w pamięci iPadów nie przechowujemy informacji firmowych, pełnią one raczej funkcję narzędzi do odbierania informacji pochodzących m.in. z korporacyjnego systemu BI i regionalnej hurtowni danych. Uznaliśmy, że mała aplikacja, która odpytuje duży system BI i w interaktywny sposób prezentuje dane na tablecie, będzie najlepszym rozwiązaniem. Istotne okazały się też czynniki czasowe i kosztowe.

Zależało nam też na rozwiązaniu rozwojowym, do którego będzie można łatwo podłączyć kolejne źródła danych, choćby CRM i SAP. Istotnym ograniczeniem jest wielkość ekranu, którą trzeba mieć na względzie już przy projektowaniu interfejsu dla użytkownika. Nadal mamy wiele obszarów w Polsce znajdujących się poza zasięgiem szybkiej sieci transmisji danych, co wydłuża proces pobierania danych BI.


TOP 200