Wsparcie dla obrotu towarami

Korzyści wynikające z wdrożenia zintegrowanego systemu ERP w zakresie podstawowej działalności operatorów transportowych są identyczne jak w przypadku firm produkcyjnych. Znacznie większa jest jednak ich skala.

Wartość systemów ERP w sektorze logistyki tkwi w możliwości ujednolicenia i standaryzacji informacji na temat przebiegu łańcucha dostaw, zaopatrzenia i transportu. Dzięki temu firma dysponująca zintegrowanym systemem wspierającym zarządzanie jest w stanie skutecznie kontrolować cały łańcuch logistyczny. Podobnie jak w innych sektorach, największą wartość w tym zakresie przynoszą ułatwienia związane z dostępem do informacji. Z perspektywy operatora możliwość prześledzenia całej historii transakcji i przebiegu operacji przewozowych okazuje się niezbędna na etapie ewentualnych reklamacji oraz obsługi posprzedażowej. Tego typu informacje stają się często bazą do rozwoju oferty usług dodatkowych.

Realizowana najczęściej za pośrednictwem mechanizmów klasy EDI bezpośrednia wymiana informacji między firmami tworzącymi jeden łańcuch logistyczny przekłada się na wyraźne usprawnienie komunikacji i jakości danych dostępnych dla wszystkich uczestników procesu przewozowego. Mechanizmy elektronicznej wymiany informacji ułatwiają śledzenie obrotu konkretnymi przesyłkami na przestrzeni całych łańcuchów logistycznych. Tego typu integracja przydatna jest również w kontekście prowadzenia systematycznych rozliczeń z kontrahentami.

Zobacz również:

  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch

Logistyczne wsparcie logistyki

Najbardziej kompleksowe rozwiązania klasy ERP dysponują dziś modułami pozwalającymi w sposób systemowy zarządzać spedycją. Obejmują funkcje sięgające od procesów sprzedaży i obsługi klienta, przez finanse i kontroling, aż po zarządzanie flotą pojazdów, częściami zamiennymi i remontami. Wyspecjalizowane pod kątem logistyki moduły funkcjonalne wspierają m.in. optymalne planowanie złożonych tras przewozowych, a także zarządzanie załadunkiem, przeładunkami, łączeniem przewozów. Tego typu mechanizmy w dużej mierze opierają się na danych wykraczających poza suche informacje logistyczne - uwzględniane mogą być m.in. wskaźniki rentowności kontraktów, rotacji, a nawet dane pobierane z rozwiązań klasy CRM.

Dodatkowe moduły funkcjonalne pozwalają również na usprawnienie pracy samego magazynu. Na rynku przybywa systemów ERP wyposażonych w mechanizmy wspierające optymalizację wykorzystania przestrzeni magazynowej i operacji magazynowych. Standardem staje się obsługa czytników kodów kreskowych w procesach identyfikacji towarów. Rośnie liczba rozwiązań w sposób natywny obsługujących czytniki metek RFID. Usprawnienia na poziomie operacji magazynowych - przyjęć, inwentaryzacji, kompletacji czy wysyłki towarów - mają dla operatorów logistycznych zasadnicze znaczenie. Wprost przekładają się na podniesienie obrotu firmy. Z kolei dokładniejsza wiedza ułatwia przygotowanie firmy na zwiększone obciążenia wynikające z sezonowości czy działań realizowanych przez kontrahentów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200