Wsparcie decyzji w sieci

SEM

Kiedy zdecydujemy się na promocję w wyszukiwarkach (SEM - Search Engine Marketing), web analytics wspiera proces optymalizowania ROI z nawet najmniejszej reklamy. Analiza skuteczności kampanii reklamowych pozwoli odpowiedzieć sobie na pytanie: czy warto inwestować w dany kanał reklamowy? Może okazać się, że generuje on olbrzymią ilość wejść na naszą stronę, ale współczynnik odrzuceń dla niego jest bliski 100%.

Narzędzia umożliwiają wyświetlanie trendów na osi czasu. Pozwala nam to zanalizować, jak poszczególne kampanie reklamowe wpływają na ilości odwiedzin.

Nowa wersja serwisu

Zbieranie wymagań na nowe wersje stron jest dużo łatwiejsze. Analiza najczęściej odwiedzanych stron oraz tych miejsc, w których nasz serwis został opuszczony pokazuje, co użytkownika najbardziej interesuje i co przyciąga jego uwagę. Przebudowa serwisu pod tym kątem może zwiększyć zainteresowanie naszą stroną, choć niekoniecznie przełożyć się na większy dochód.

Kolejną decyzją wspieraną przez narzędzia do analizowania Internetu może być stworzenie poprawnego interfejsu strony dla przeglądarek innych niż Internet Explorer. Coraz więcej użytkowników korzysta chociażby z Opery. Badania web analytics pokazują, iż jest to nawet do 10% wszystkich internautów. Czy jakakolwiek firma może sobie pozwolić na rezygnację z tej grupy użytkowników?

Pakiet informacji pobieranych o internaucie jest znacznie większy. Możemy poznać jego:

  • system operacyjny wraz z profilem językowym,
  • typ łącza internetowego,
  • rozdzielczość ekranu i ilość wyświetlanych kolorów,
  • stosowane pluginy wraz z wersjami, np. Java czy Flash,
  • lokalizację geograficzną z dokładnością do miasta.

Nie dowiemy się jednak z tych informacji, jakie wykształcenie ma użytkownik, ile ma lat, czy też jaki ma dochód. Bazując jednak na tym, co udało się pozyskać sieci, jesteśmy w stanie dopasować się do jego oczekiwań.

Współczynnik konwersji

Celem większości stron internetowych jest przekazanie informacji o ofercie handlowej firmy i pakiecie usług. Ułatwienie dostępu do tej informacji będzie pierwszym krokiem do pozyskania nowego klienta. Sukcesem większości witryn będzie otworzenie strony Kontakt, zawierającej numer telefonu firmy czy też formularz kontaktowy. Dalsze działania należą już do działu sprzedaży.

Dla sklepów internetowych ważnym parametrem jest tzw. lejek transakcyjny. Pokazuje on, jak użytkownicy przechodzą w aplikacji poszczególne etapy procesu zakupu, jak wielu z nich rezygnuje przed dokonaniem płatności. Możemy takie miejsca zidentyfikować, spróbować je wyeliminować lub uczynić je przyjaźniejszymi. Analiza tego mechanizmu pozwala zrozumieć sposób myślenia klientów.

Parametrem decydującym jest parametr nazywany współczynnikiem konwersji - liczba zakończonych transakcji (liczba sprzedanych produktów) w stosunku do liczby odwiedzin. Jego niska wartość może brać się z następujących czynników:

  • braku zainteresowania zawartością oferty;
  • braku szukanego produktu lub usługi;
  • błędnych hiperłączy, przykładowo - przekierowania na stronę inną niż oczekiwana.

Każdą z tych przyczyn możemy zidentyfikować dzięki analizie internetowej.


TOP 200