Wirtualizacja pulpitów czyli elastyczna i bezpieczna infrastruktura VDI

Jakie są funkcje, zalety i koszty wdrożenia systemu VDI oferowanego przez Fujitsu jako usługa chmurowa rozliczana w modelu Pay as you go.

Elastyczność, mobilność i bezpieczeństwo to hasła, które towarzyszą cyfrowej transformacji, ale w praktyce dotyczą każdej firmy modernizującej system IT i starającej się zwiększyć efektywność środowiska pracy oraz zmniejszyć koszty inwestycji w infrastrukturę.

Jednym z rozwiązań, na które warto zwrócić uwagę, jest niewątpliwie VDI (Virtual Desktop Infrastructure) czyli infrastruktura wykorzystująca wirtualizację pulpitów.

Mobilność stanowisk pracy, zwłaszcza w ostatnim, pandemicznym czasie, stała się dla wielu firm priorytetowym zadaniem. Najprostszym rozwiązaniem jest zakup mobilnego sprzętu np. laptopów, ale centralne zarządzanie taką rozproszoną infrastrukturą nie jest łatwe i wymaga dodatkowej inwestycji w odpowiednie narzędzia. Często pojawiają się też problemy z zapewnieniem bezpieczeństwa i efektywnej kontroli dostępu do firmowych aplikacji i zasobów.

Przed pandemią wirtualizacja stanowisk pracy była interesująca szczególnie dla dużych firm. Sięgały po nią przedsiębiorstwa, w których administratorzy borykali się z problemami związanymi z zarządzaniem różnorodnym sprzętem i oprogramowaniem. „Obecnie coraz więcej firm zaczyna zwracać uwagę na to, jakich kosztów pozwala uniknąć wirtualizacja stanowisk pracy. Dotyczy to firm małych, średnich i przedsiębiorstw ze strefy publicznej” mówi Jarosław Cichoszewski, Solutions Architect w firmie Fujitsu Poland.

„Porównanie standardowego środowiska wykorzystującego komputery PC z infrastrukturą VDI pokazuje przewagę tego drugiego rozwiązania w takich aspektach, jak zarządzanie, koszty operacyjne i bezpieczeństwo. Ważny jest też czas życia sprzętu oraz elastyczność. Gdy laptop przestaje spełniać wymagania, jego rozbudowa jest najczęściej nieopłacalna lub niemożliwa, więc co 4-5 lat sprzęt trzeba wymienić. W przypadku rozwiązań VDI ten problem nie istnieje. Wirtualne maszyny mogą być konfigurowane i modyfikowane zgodnie z bieżącymi potrzebami, a administrator systemu jest w stanie szybko zwiększyć (lub zmniejszyć) zasoby niezbędne do obsługi nowych aplikacji” zwraca uwagę Jarosław Cichoszewski.

Według Fujitsu wdrożenie infrastruktury IT wykorzystującej wirtualizację pulpitów VDI może być dobrym i cenowo dostępnym dla większości firm rozwiązaniem. Zwłaszcza że Fujitsu istotnie zmniejszyło barierę wysokich kosztów wdrożenia, oferując je w formie elastycznej usługi wykorzystującej model Pay as you go, w którym klient płaci za rozwiązanie tylko gdy go używa i tylko za tyle zasobów, ile faktycznie zużywa.

Dlaczego warto pomyśleć o wdrożeniu infrastruktury VDI

Potrzeby biznesu trzeba dziś zdefiniować na nowo. To pokłosie dynamicznych zmian na rynkach globalnych, powszechnej mobilności, a także rozwoju technologicznego. Zarówno małe, lokalne przedsiębiorstwa, jak i globalne korporacje muszą dopasowywać środowiska pracy do zmieniających się wymagań i tworzyć bezpieczną i elastyczną infrastrukturę IT, która umożliwi pracę w zmiennych warunkach.

Coraz więcej firm decyduje się na przetwarzanie danych w chmurach publicznych, prywatnych lub hybrydowych. Zalety takich rozwiązań to większe bezpieczeństwo, niezawodność i wydajność, a przede wszystkim duża elastyczność systemu oraz możliwość centralnego zarządzania dostępem i aplikacjami. A technologie takie jak VDI umożliwiają lepszą ochronę zasobów firmy.

VDI (Virtual Desktop Infrastructure) to koncepcja, która zakłada rozdzielenie użytkownika, aplikacji, systemu operacyjnego i sprzętu, by umożliwić lepsze wykorzystanie zasobów, skorzystanie z zalet unifikacji stanowisk roboczych oraz wdrożenie nowych modeli funkcjonowania organizacji na przykład takich jak praca zdalna.

VDI daje użytkownikom elastyczną możliwość pracy z każdego miejsca przy wykorzystaniu dowolnego sprzętu mającego dostęp do sieci. System operacyjny, dane i aplikacje są umieszczone w zasobach firmy, u zewnętrznego dostawcy, w chmurze prywatnej, publicznej lub w środowisku hybrydowym.

Podstawowa i najważniejsza zaleta wdrożenia VDI to oczywiście bezpieczeństwo danych. Druga mocna strona to możliwość lepszego, bardziej wydajnego wykorzystania sprzętu. Średnie obciążenie laptopa podczas pracy biurowej to zaledwie około 10-15 procent jego możliwości. Dzięki wirtualizacji kwestie sprzętowe są optymalizowane i zdecydowanie zwiększa się utylizacja zasobów, sięgając nawet 80 procent. Kolejnym argumentem za wdrożeniem VDI jest lokalizacja zasobów w obrębie jednej infrastruktury serwerowej, co pozwala na szybką wymianę danych pomiędzy aplikacjami.

„Wdrożenie VDI to także rozsądne rozwiązanie, jeśli w firmie akceptowana jest idea BYOD i pracownicy mogą korzystać z prywatnych urządzeń. Wówczas dzięki wirtualizacji zrywamy zależności między tym, jakich aplikacji czy nawet systemów operacyjnych użytkownik używa prywatnie, a jakich służbowo” mówi Jarosław Cichoszewski.

VDI jako usługa szyta na miarę

Samodzielne zbudowanie infrastruktury VDI wymaga przygotowania projektu, wyboru dostawcy sprzętu i oprogramowania, a następnie integracji, testowania systemu oraz jego zabezpieczeń. W efekcie jest to kosztowne rozwiązanie, które stawia wysoką barierę dla wejścia w świat oparty o wirtualizację.

Dlatego Fujitsu stworzyło rozwiązanie, które umożliwia zakup takiej infrastruktury w modelu Pay as you go (PAYG), czyli płać za to, czego potrzebujesz. Model ten bazuje na płatności za dostarczaną infrastrukturę sprzętowo-programową (w tym licencje oprogramowania VMware, niezbędnego do wirtualizacji systemu), rozliczanej w systemie np. miesięcznym i uzależnionym od rzeczywistego zużycia. Infrastruktura w modelu PAYG może zostać zbudowana on premises klienta lub dostarczana z chmur publicznych wiodących dostawców. Do tego dochodzą opłaty za usługi wdrożenia i utrzymania. Inne opłaty mogą dotyczyć opcjonalnych elementów systemu, jeśli firma zdecyduje się je wdrożyć.

Zaletą usługi VDI jest przede wszystkim redukcja wysokich kosztów początkowych i dostosowanie opłat do rzeczywistego poziomu wykorzystania systemu.

Z przeprowadzonych przez Fujitsu analiz wynika, że praktycznie we wszystkich scenariuszach wdrożenia VDI w formie usługi użytkownik uzyskuje oszczędności, w porównaniu do kosztów związanych z zakupem tradycyjnego sprzętu klienckiego.

Wirtualizacja pulpitów czyli elastyczna i bezpieczna infrastruktura VDI

Elementami systemu Fujitsu VDI jest oprogramowanie eLux i Scout Enterprise zgodne z najnowszymi komponentami dostarczanymi przez strategicznych partnerów technologicznych, takich jak Citrix, Microsoft lub VMware.

eLux to niezależny od sprzętu system operacyjny dla terminali wykorzystywanych w środowisku chmurowym. Opiera się na systemie plików z ochroną przed zapisem i jest zabezpieczony przed złośliwym oprogramowaniem nawet bez użycia oprogramowania antywirusowego. Obecnie ponad milion terminali w 45 krajach pracuje pod kontrolą systemu eLux.

W ramach wdrażania rozwiązań VDI, Fujitsu analizuje możliwości wykorzystania istniejącego sprzętu i proponuje wdrożenie systemu eLux. Pozwala to na zastosowanie istniejącej infrastruktury. Po czasie, gdy sprzęt w naturalny sposób się zestarzeje, Fujitsu rekomenduje inwestycję w terminale” mówi Jarosław Cichoszewski.

Natomiast Scout Enterprise jest narzędziem umożliwiającym centralne zarządzanie terminalami i całym systemem. Oprogramowanie może zarządzać terminalami pracującymi pod kontrolą systemów eLux, Windows 10 IoT Enterprise, Windows Embedded, Windows Embedded Compact, WinCE i Windows Embedded Standard 7.

Z pomocą Scout Enterprise administrator może określać obraz oprogramowania eLux dla terminali i komputerów działających w firmie oraz zintegrować z nim wymagane aplikacje przy wykorzystaniu funkcji ELIAS (eLux Image Administration Service), która pozwala utworzyć pojedynczy obraz oprogramowania bez specjalistycznej wiedzy o systemie Linux. Dodatkowo oprogramowanie eLux Builder Kit pozwala tworzyć pojedyncze pakiety eLux i integrować je z systemem operacyjnym.

„Scout to doskonałe oprogramowanie do zarządzania urządzeniami z systemem eLux. To bezkonkurencyjne na rynku, skalowalne rozwiązanie, które jest względnie tanie i ma niskie wymagania, jeśli chodzi o zasoby” uważa Jarosław Cichoszewski.

Wdrożenie VDI jest poprzedzane każdorazowo audytem wykonywanym u klienta. Podczas tego procesu definiowane są profile użytkowników, ich potrzeby i rozwiązania oraz aplikacje, z których muszą korzystać podczas pracy. Efektem audytu jest m.in. stworzenie profili, do których można przyporządkować większość użytkowników i udostępnić im narzędzia niezbędne do wykonywania ich codziennych zadań. Z punktu widzenia administratora, efektem jest znaczne zmniejszenie liczby środowisk, które wymagają na co dzień zarządzania i aktualizacji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200