Wiosna wśród komputerów

Większość producentów PC odnotowała w pierwszym kwartale znaczący wzrost sprzedaży komputerów w Polsce. Wielkość polskiego rynku jest szacowana nawet na 300 tys. sztuk. To prawie o połowę więcej niż w roku ubiegłym. Coraz większy udział w sprzedaży - zwłaszcza na rynku korporacyjnym - mają komputery przenośne.

"Utrzymujące się również w kwietniu ożywienie sprzedaży PC może świadczyć o bardziej trwałej tendencji na tym rynku" - uważa Marek Borówka, kierujący działem komputerów osobistych w IBM Polska."Pierwsze trzy miesiące tego roku to był dla nas bardzo dobry kwartał. Przychody działu PC wzrosły w porównaniu z rokiem ubiegłym o 36%. Jest to związane m.in. z coraz większym udziałem w nich sprzedaży notebooków. Obecnie wynosi on ok. 50%." - dodaje.

Walka o rynek MSP

Większość klientów IBM to duże firmy zatrudniające 50-100 osób. Jednak w ramach nowej strategii dotyczącej rozwoju oddziałów w Polsce i trzech innych krajach Europy Środkowej i Wschodniej (pisaliśmy o niej w CW 16/2003) firma zamierza oferować swoje rozwiązania także małym i średnim przedsiębiorstwom, nawet takim zatrudniającym do 5 pracowników.

Zobacz również:

"Zwiększyliśmy zatrudnienie w dziale handlowym. Chcemy też rozbudować kanał partnerski, zwłaszcza o firmy IT z małych miast. Nie wprowadzamy dla tej grupy klientów nowego produktu. Uzyskaliśmy jednak obecnie większą swobodę w kształtowaniu lokalnej polityki cenowej" - opowiada Marek Borówka.

IBM zaczyna więc konkurować z - działającymi od lat na rynku MSP - polskimi producentami, takimi jak Optimus, JTT i NTT. Małymi i średnimi przedsiębiorstwami, od momentu uruchomienia własnej montowni pod Szczecinem, interesuje się także Hewlett-Packard. Według przedstawicieli producentów komputerów w Polsce jest to bowiem najszybciej rozwijający się segment rynku PC.

Dużo, bo tanio

Jeśliby oceniać polski rynek PC pod względem liczby sprzedanych na nim komputerów, to jego wielkość w pierwszym kwartale można by oszacować na poziomie ok. 300 tys. sztuk. Według nieoficjalnych informacji sprzedano ponad 250 tys. procesorów Intela.

Znaczący wzrost sprzedaży w ubiegłym kwartale (o ok. 60%) zanotował Action. Firma dopiero od około dwóch lat produkuje komputery. Tymczasem po pierwszym kwartale znalazła się na czwartym miejscu pod względem liczby sprzedanych komputerów (łącznie ponad 8,5 tys., z czego 6,8 tys. to komputery desktop). Action wyprzedził takie firmy, jak Dell, Optimus czy Toshiba. Zestawienie to może być jednak mylące, ponieważ - jak przyznają przedstawiciele tego dystrybutora - najbardziej popularne zestawy komputerowe tej firmy kosztują 1000-1200 zł. Tymczasem konkurenci sprzedają swoje komputery kilka razy drożej.

Większość komputerów Action (ok. 85%) jest sprzedawana w sieciach supermarketów, takich jak Makro Cash & Carry i Media Markt. Ich właściciele decydują o konfiguracji. "Najsłabszy komputer z monitorem, jaki składamy na zlecenie sieci handlowych, można kupić już za 1250 zł plus VAT. Jest on jednak wyposażony w najsłabszy z dostępnych procesorów Duron, obecnie jest to 1,3 GHz, płytę główną ze zintegrowaną grafiką i dźwiękiem oraz 128 MB RAM. Sprzedawany jest również bez systemu operacyjnego" - opowiadają przedstawiciele warszawskiego dystrybutora.

Szczypta pesymizmu

Do zadowolenia z wyników pierwszego kwartału nie ma na pewno powodu Optimus, który sprzedał tylko ok. 8 tys. komputerów PC. Oznacza to spadek o ponad 20%. Fakt coraz większej konkurencji ze strony polskich firm, takich jak Karen Notebook, Action, JTT czy Optimus, oraz agresywniejsza polityka cenowa zachodnich producentów powodują, że Toshiba traci z kwartału na kwartał udział w rynku notebooków. Jej sprzedaż w Polsce spadła w pierwszym kwartale o ok. 20%, tj. do 5,7 tys. sztuk.

Mimo znaczącego wzrostu sprzedaży notebooków i serwerów z procesorami Intela, przedstawiciele Fujitsu-Siemens Computers nie uważają pierwszego kwartału za "najlepszy okres dla branży". "Po pierwszych trzech miesiącach trudno jednoznacznie określić tegoroczne tendencje na rynku IT. Myślę jednak, że prognozowany ok. 3-proc. wzrost światowego rynku znajdzie również odzwierciedlenie w Polsce" - mówi Paweł Wójcik z Fujitsu-Siemens Computers. "Jestem przekonany, że nasze wyniki w kolejnych kwartałach nadal będą dobre. Liczymy też na wzrost udziału w rynku małych i średnich przedsiębiorstw" - dodaje. Firma chce w najbliższych miesiącach wprowadzić na rynek polski nowe modele serwerów Primergy z serii TX i RX. Ich ceny mają być konkurencyjne wobec oferty innych firm.

***

NTT montuje na Zachód

NTT System jeszcze w tym półroczu rozpocznie montaż notebooków na zlecenie firmy Hyundai. Od lutego br. w NTT są prowadzone przygotowania do uruchomienia tej produkcji. Początkowo notebooki będą sprzedawane w Polsce. Docelowo jednak większość ma trafić na eksport, głównie do Niemiec. "Po wejściu Polski do Unii Europejskiej będziemy mogli dostarczać je tamtejszym klientom w ciągu 24 godzin. Teraz trwa to znacznie dłużej ze względu na odprawy celne na polsko-niemieckiej granicy" - mówi Tadeusz Kurek, prezes zarządu NTT System. Podobne montownie Hyundai - wspólnie z lokalnymi partnerami - otwiera również we Włoszech, Hiszpanii i Wlk. Brytanii.

***

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200