Wielka Brytania uruchamia pierwszą linę obsługiwaną przez autonomiczne autobusy

Dzisiaj w szkockim Queensferry została uruchomiona pierwsza w Wielkiej Brytanii linia obsługiwana przez autonomiczne autobusy. Będą przewozić pasażerów przez most Forth Road Bridge.

Pixabay

Autobusy bez kierowcy będą jeździć przez most nad zatoką Firth of Forth. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwać będzie dwuosobowy personel: bileter i rezerwowy kierowca, który w razie potrzeby przejmie kontrolę nad pojazdem.

Flota składa się z pięciu autobusów. Trasa autonomicznych przejazdów ma 14 km długości i wiedzie z przystani promu w Inverkeithing przez most Forth Road do stacji Edinburgh Park. Autobusy będą poruszać się z maksymalna prędkością 50 km/h.

„Chcę zapewnić pasażerów, że wszelkie obawy przed korzystaniem z autonomicznego autobusu są niepotrzebne. Opracowaliśmy kompleksowe zasady bezpieczeństwa, a pojazdy mają certyfikat bezpieczeństwa do użytku publicznego” - powiedział „Mail Online" dyrektor obsługującej linię firmy Stagecoach, Sam Greer.

W inauguracyjnym przejeździe autonomicznego autobusu, który odbył się w piątek 12 maja, wziął udział szkocki minister transportu Kevin Stewart. Gdy autobus ruszył, polityk powiedział: „Fantastycznie jest móc uczestniczyć w jeździe próbnej autonomicznego autobusu. Chcemy, by Szkocja znalazła się w czołówce tej technologii. Czułem się w całkowicie bezpieczny. Te autobusy przeszły mnóstwo testów, a na pokładzie był personel. Mam nadzieję, że mieszkańcy Fife i Edynburga z chęcią przekonają się, jak bezpieczny to transport. Chcemy, by ludzie jak najczęściej wybierali transport publiczny, czy to autobusy, czy pociągi. Robimy więc wszystko, by ich do tego zachęcić”.

Firma Stagecoach, obsługująca linię, testowała wdrożone rozwiązanie od 2019 roku. Autobusy zrobiły tysiące kilometrów podczas jazd próbnych, ale mimo to do 2025 roku linia będzie działać jako program pilotażowy.

„Na trasie z Ferry Toll do Edinburgh Park kursować będzie pięć autobusów. Będziemy analizować wszelkie dane, a także reakcje i informacje zwrotne od pasażerów i ogółu mieszkańców, by zorientować się, jak przyjmują tę technologię. Na tej podstawie podejmiemy decyzję, jak wykorzystamy autobusy autonomiczne w przyszłości” - powiedział Sam Greer.

Podobna linia obsługiwana przez autonomiczne autobusy ma wkrótce ruszyć z portu w Belfaście w Irlandii Północnej.

Brytyjski rząd rok temu przyznał dotacje o wartości 40 milionów funtów na program rozwoju autonomicznych autobusów i furgonetek do 2025 roku.

W Polsce już tej wiosny pierwszego w naszym kraju tworzonego od podstaw busa bez kierowcy ma zaprezentować gliwicka firma Blees.

Źródło: Autor: PAP/AT

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200