W stronę rozwiązań dla biznesu

W Microsoft zastanawiamy się cały czas, w którą stronę będzie szło wykorzystanie narzędzi informatycznych. Firma przeznacza duże środki na prace badawczo-rozwojowe. Mimo spadku przychodów w ubiegłym roku o 3%, nakłady na badania i rozwój wzrosły o 10%. Microsoft przeznaczył na ten cel w 2009 roku w sumie 9,5 mld dolarów.

Na jakich głównych obszarach koncentrują się prace? Jakie kwestie zostały uznane przez firmę za priorytetowe?

Microsoft wzmacnia swoją strategię rozwiązań dla biznesu, obserwując jednocześnie cały rynek: od konsumenta po wielkie korporacje. Widzimy duże zalety w koncepcji cloud computing. Uważamy, że znaczenie "chmury" będzie rosło. Rozwiązania z tego obszaru stanowią główny element naszej strategii rynkowej. Doceniamy coraz większą rolę "chmury", jej rosnący wpływ na pracę, biznes i życie codzienne. I będziemy inwestować coraz więcej w narzędzia, rozwiązania i technologie z tego zakresu.

Chcemy dawać użytkownikom możliwość dostępu do różnych zasobów czy usług za pomocą dowolnych urządzeń i platform. Bez względu na to, czy będą używać komputera domowego, telefonu komórkowego, smartfona, laptopa czy komputera biurowego, powinni mieć możliwość korzystania w jednolity sposób ze wszystkiego, co jest im akurat potrzebne. Chcemy zniwelować różnicę w zaangażowaniu w nowe technologie między użytkownikiem domowym a biznesowym. Dzisiaj w domu mamy zazwyczaj większe moce obliczeniowe i w większym zakresie niż w biurze korzystamy z dobrodziejstw informatyki. Dążymy do tego, aby firmy osiągnęły podobny poziom korzystania z narzędzi informatycznych, jaki osiągnęliśmy na własny, domowy użytek. Liczymy, że pomocne okażą się w tym zaproponowane przez nas, nowe rozwiązania i technologie. Przykładem są serwisy społecznościowe albo wykorzystanie narzędzi komunikacyjnych w internecie.

Jakie najważniejsze zalety "chmury" mogą przekonać użytkowników do korzystania z oferowanych w niej rozwiązań?

Cloud computing oferuje pełne, bezpieczne, sprawdzone, stabilne środowisko zewnętrzne. Użytkownicy nie muszą się martwić o jego dostępność, ono po prostu jest do wynajęcia. Klienci nie kupują nowych narzędzi czy technologii - kupują rozwiązanie własnych problemów. I to jest zbieżne z potrzebą coraz ściślejszego powiązania oczekiwań biznesu z możliwościami IT. W "chmurze" usługi będą świadczone taniej i efektywniej, będą bardziej dopasowane do zmieniających się potrzeb biznesowych. "Chmura" jest środowiskiem umożliwiającym elastyczne przystosowywanie rozwiązań do konkretnych, nawet krótkotrwałych sytuacji w firmach czy na rynku. Komodytyzacja jest jednym z najważniejszych obecnie kierunków rozwoju, jeśli chodzi o wykorzystanie technik informacyjnych w biznesie. Wartość pracy grupowej rośnie bardzo szybko i sposób, w jaki organizacje będą ze sobą współpracować, wymieniać informacje, będzie kluczowy dla ich sukcesu biznesowego.

Microsoft kojarzony jest zazwyczaj raczej z rynkiem konsumenckim i rozwiązaniami dla użytkowników indywidualnych. Jak zamierza odnieść sukces na rynku biznesowym?

Chcielibyśmy odmitologizować utwierdzone w świadomości społecznej postrzeganie Microsoftu. Nie jesteśmy firmą, która operuje tylko na rynku konsumenckim. Już dzisiaj około 60% naszych przychodów pochodzi z rynku biznesowego. Ten udział będzie wzrastał. Inwestujemy w rozwiązania analityczne, w systemy inteligentne, platformy do przetwarzania danych, budujemy duże centra danych. W tym obszarze widzimy naszą przyszłość i w tym kierunku będziemy się rozwijać.


TOP 200