W procesie bankowych zmian

Największy bank w naszym kraju, PKO Bank Polski, dzięki sprawnej informatyce ma szansę jeszcze bardziej zdystansować konkurencję.

ZWYCIĘZCA KONKURSU: Bankowość i finanse

Piotr Alicki, wiceprezes i CIO w PKO Banku Polskim

"Rozwój aplikacji, administrowanie systemami, współpraca z pionami biznesowi - każdy z tych aspektów działania IT wymaga innego sposobu pracy".

Nad warszawskim Mokotowem wstawał kolejny jesienny poranek. Tego dnia w banku zapadła jednak ważna decyzja. "To my powinniśmy zdobyć ten kontrakt…" - powiedział z naciskiem prezes. Przez głowę dyrektora odpowiedzialnego za rynek korporacyjny przebiegły w jednej chwili tysiące myśli. "… i mamy bardzo mało czasu" - kontynuował prezes. Dyrektor nabrał powietrza: "Taki projekt? Tak mało czasu na dostosowanie rozwiązań, dla tak dużego klienta, i to z takimi wolumenami i gwarancjami czasów przetwarzania..."

Powyższa scenka to tylko autorska interpretacja zdarzeń, które mogły wydarzyć się za drzwiami gabinetu prezesa PKO Banku Polskiego. Oparta jest jednak na faktach. PKO Bank Polski wygrał przetarg na obsługę ZUS w zakresie płatności masowych. Pion informatyki kierowany przez Piotra Alickiego udowodnił, że potrafi być partnerem biznesu i realizować podjęte zobowiązania, nawet w bardzo krótkim, wręcz ekspresowym czasie. System dla ZUS został przygotowany w 90 dni.

Awans do czołówki

ZUS to jednak dopiero początek. Powstała platforma informatyczna, która może być wykorzystana do obsługi innych klientów z sektora największych przedsiębiorstw i organizacji. "Umowa z tak dużym klientem jest punktem zwrotnym w strategii działania PKO Banku Polskiego na rynku bankowości transakcyjnej. Awansowaliśmy do czołówki tego segmentu w Polsce. Otworzyliśmy dla naszego banku nowy rynek" - mówi Piotr Alicki, wiceprezes i CIO w PKO Banku Polskim. "Zadaniem IT jest współtworzenie wartości biznesowej dla przedsiębiorstwa - to moja zawodowa dewiza" - dodaje.

Wiele z przeprowadzonych ostatnio projektów wymagało reorganizacji liczącego ponad 900 osób działu IT. "Rozwój aplikacji, administrowanie systemami czy właśnie współpraca z pionami biznesowi - każdy z tych aspektów działania IT wymaga innego sposobu pracy" - podkreśla Piotr Alicki.

PKO Bank Polski przechodzi znaczące wewnętrzne zmiany, do których informatyka jest niezbędna. Tak jak w przypadku projektu NEMO (Nowy Model Operacyjny wsparcia sprzedaży detalicznej), który obejmował centralizację obszaru back office i analiz kredytowych, wprowadzał bardziej efektywne procesy biznesowe i zapewnił wsparcie dla sprzedaży produktów bankowych. W segmencie detalicznym PKO Bank Polski jest w naszym kraju liderem.

Razem z młodymi

Potencjał do podejmowania wyzwań przejawia się także w rewitalizacji Szkolnych Kas Oszczędności, które - obok kampanii reklamowej z udziałem Szymona Majewskiego - są sposobem na zmianę wizerunku firmy postrzeganej do tej pory raczej jako konserwatywna. Jest to też pomysł umożliwiający popularyzację wiedzy finansowej i oszczędzania wśród dzieci i młodzieży - potencjalnych klientów banku. Dla SKO przygotowano we współpracy z agencją interaktywną całkowicie nowy interfejs bankowości elektronicznej przystosowany do wieku i gustu dziecka.

W celu wzmocnienia efektów powyższych projektów, a także innych przedsięwzięć biznesowych z udziałem IT, przeprowadzono monitorowanie infrastruktury IT. Dzięki projektowi "Houston" poprawiona została stabilność wszystkich kluczowych aplikacji wykorzystywanych przez pracowników PKO BP.