W małych firmach nie ma osób odpowiedzialnych za IT. Decyduje dyrektor lub właściciel

Prawie 60% małych i średnich firm w Polsce nie ma dedykowanych pracowników IT - wynika z nowego badania, przeprowadzonego na zlecenie Microsoft przez Ipsos MORI wśród małych i średnich firm w Europie. W praktyce oznacza to, że ciężar decyzji informatycznych najczęściej spoczywa na kadrze zarządzającej. To tym bardziej ważne, że prawie jedna trzecia polskich firm deklaruje, iż kwestie związane z IT zajmują im przeszło 3 godziny tygodniowo.

To właśnie firmy, które zatrudniają mniej niż 6 pracowników nie mają dedykowanej osoby odpowiedzialnej za informatykę w organizacji. 73% z nich deklaruje brak dedykowanego pracownika IT. Sytuacja nieco inaczej wygląda w firmach zatrudniających od 6 do 25 osób - tam ten odsetek wynosi 45%. Ogólna średnia dla polskich MŚP to 58%.

W firmach, które deklarują brak pracowników IT decyzje dotyczące kwestii informatycznych najczęściej podejmuje właściciel lub kadra zarządzająca - w 45% przypadków. Zdarza się również, iż decyzje podejmowane są kolektywnie, przez cały zespół (18%). W przypadku pojawiających się problemów najczęściej szuka się doraźnej pomocy na zewnątrz (42%) lub próbuje na własną rękę znaleźć rozwiązanie w Internecie (41%).

Zobacz również:

  • Reinstalacja systemu Windows - z chmury czy lokalnie?
  • Unijne certyfikaty usług chmurowych – apel o niedyskryminowanie „big techów”

31% polskich MŚP, biorących udział w badaniu zadeklarowało, że na kwestie związane z informatyką poświęca co najmniej 3 godziny tygodniowo. W firmach, które nie posiadają dedykowanego pracownika ds. IT, odsetek ten wynosi 24%. W praktyce oznacza to, że zarząd lub pracownicy jednej czwartej wszystkich firm MŚP poświęcają minimum 156 godzin rocznie na zarządzanie IT, zamiast koncentrować się na swoich celach i zadaniach biznesowych.

"Nasze doświadczenia pokazują, że ograniczanie liczby pracowników odpowiedzialnych za kwestie informatyczne najczęściej podyktowane jest ścisłą kontrolą kosztów. Drugim z powodów może być przeświadczenie, że posiadane w firmie rozwiązania nie wymagają stałej opieki ze strony specjalisty IT. W tym pierwszym przypadku często też dochodzi brak świadomości co do roli, jaką nowe technologie odgrywają dziś w biznesie i potencjalnych korzyści, jakie mogą dla niego wygenerować. W dzisiejszym świecie pracownik IT jest bardziej doradcą biznesowym niż administratorem infrastruktury" - powiedział Wojciech Życzyński, dyrektor odpowiedzialny za sektor SMB w polskim oddziale Microsoft. Jego zdaniem dla wielu z tych firm usługi w chmurze byłyby idealną odpowiedzią na zapotrzebowanie na efektywne kosztowo rozwiązania, które usprawnią organizację, nie obciążając jej dodatkowo pracą administracyjną.

Firmy nieposiadające pracowników IT lub rozwiązań cloud computing przywiązują również mniejszą wagę do kwestii informatycznych, jako wpływających na sukces firmy. Odpowiednio 61% tych, którzy nie mają dedykowanych IT zasobów i 55% tych, którzy nie korzystają jeszcze z chmury zgadza się ze stwierdzeniem, że IT jest kluczowe dla sukcesu firmy. W grupie firm, które mają pracownika ds. IT taki pogląd podziela 78% badanych. Ten odsetek jest również widocznie wyższy i wynosi 76% wśród firm, które już korzystają z rozwiązań cloud computing.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200