W drodze do proaktywnego IT

Co dalej?

Do nowej sytuacji wiele działów IT podchodzi w klasyczny sposób: traktują nowe wytyczne jako kolejne wymagania postawione przez biznes i zastanawiają się, jak je spełnić. Wybierani są np. programiści z najbardziej rozwiniętymi umiejętnościami interpersonalnymi, którzy spotykają się z szefami strategicznych jednostek biznesowych. Od nich starają się dowiedzieć, jak IT może odegrać większą rolę w drodze do sukcesu organizacji. Takie intuicyjne podejście daje w rezultacie poprawę jakości obsługi jednostek biznesowych i dzięki temu można przejść do kolejnych aspektów ich działania.

To dopiero skromny początek drogi do proaktywnego partnerstwa działu IT z przedsiębiorstwem, ale jest to nieodwracalny proces, gdy zespół poczuje ducha rywalizacji. Pomocni mogą być doświadczeni, zewnętrzni specjaliści od transformacji, którzy mogą przekonać osoby pracujące w dziale IT, żeby poczuły się dobrze w roli konsultantów biznesu i postarały się być komunikatywne w relacjach z innymi. Ponieważ nie są to umiejętności, za posiadanie których zatrudniano te osoby, będą ich poważnie potrzebować, jeżeli dział IT zmieni się w jednostkę zorientowaną na relacje z klientem.

Goniąc ideał

Jak zmierzyć opisane działania? Jeżeli dział IT rozwinie kulturę orientacji na relację z klientem, okazuje się, że można wtedy opisać wszystkie trzy obszary funkcjonowania IT - planowanie, wdrażanie i działanie - za pomocą obniżonych kosztów, poprawionej jakości usług i wzrostu przychodów. Można też wtedy pokazać, że każda nowa inicjatywa i współudział, który podejmuje dział IT, pomaga firmie w osiągnięciu perfekcji operacyjnej, satysfakcji klienta i pozycjonuje ją jako lidera branży, w ciągły sposób.

Jak, zatem, przejść do reaktywności do proaktywności działu IT? Impuls do zmian w podejściu IT do biznesu może wyjść od kierownictwa firmy, ale w XXI wieku oczekuje się raczej, że to dział IT będzie inicjatorem zmian. Prezesi firm są coraz bardziej zainteresowani przewodzeniem zmianom przez działy IT. Według nich, IT może poprowadzić biznes na nowe ścieżki dzięki różnym punktom widzenia na przedsiębiorstwo i znajomości najnowszych technologii. I nie będą mieli zamiaru myśleć o menedżerach IT, którzy sami w to nie wierzą.

Zapraszamy do dyskusji na temat roli i znaczenia działu IT we współczesnych i rysujących się na horyzoncie realiach biznesowych.


TOP 200