W cieniu wielkiej książki

W najbliższych tygodniach na polskim rynku ukaże się "Re-Imagine! Business Excellence in a Disruptive Age", najnowsza książka Toma Petersa, autora "W poszukiwaniu doskonałości" i kilku innych publikacji, które na zawsze zmieniły nasze spojrzenie na biznes.

W najbliższych tygodniach na polskim rynku ukaże się "Re-Imagine! Business Excellence in a Disruptive Age", najnowsza książka Toma Petersa, autora "W poszukiwaniu doskonałości" i kilku innych publikacji, które na zawsze zmieniły nasze spojrzenie na biznes.

Kilka lat temu miesięcznik Fortune scharakteryzował Toma Petersa jako autora jednej dobrej książki, która na nieszczęście samego autora była także jego pierwszą książką.

W 23 lata po ukazaniu się pierwszego wydania W poszukiwaniu doskonałości, po przeczytaniu wielu kolejnych książek, takich jak Profesjonalna firma usługowa czy Business Excellence in a Disruptive Age i w przeddzień polskiej premiery kolejnej książki Re-Imagine! Business Excellence in a Disruptive Age, trudno zaprzeczyć temu bezwzględnemu stwierdzeniu. Nie oddaje ono jednak w pełni roli i miejsca zajmowanego przez Toma Petersa we współczesnym świecie. W otoczeniu, które bez wahania można nazwać "światem Toma Petersa".

Historia pewnego odkrycia

W cieniu wielkiej książki
"Kilka lat temu miałem wspaniałą wymianę zdań z The Economist. Napisali, że Tom Peters stał się bogaty dzięki mówieniu «słuchaj swoich klientów». Czy to żart?" - wspomina w rozmowie z Fortune - "Wysłałem im list, w którym zgodziłem się, że to co mówię to nic nowego, podkreślając równocześnie, że nie uwierzyliby, ile strzał utkwiło w naszych plecach bezpośrednio po ukazaniu się książki w 1982 r., w czasach, kiedy strategia i plan były wszystkim. I dopiero ja i Robert Waterman nadaliśmy wymiar humanistyczny temu wszystkiemu, mówiąc, że klienci są ważni, ludzie są ważni etc.".

Do dziś trwa dyskusja, na ile Peters i Waterman faktycznie byli prorokami zmian, a na ile po prostu szybciej od innych wyczuli zmianę trendów. Niezależnie od tego jaka jest odpowiedź na to pytanie, trzeba przyznać, że dzisiejszy biznes, w szczególności ten oparty na nowoczesnych technologiach i wyspecjalizowanych usługach, jest mocno zadłużony u Toma Petersa.

To on pierwszy napisał wprost, że punktem odniesienia dla wszystkich działań firmy musi być klient. Pokazał, że procesy biznesowe są ważne, jednak bez jasnej koncepcji, która za nimi stoi, są bezużyteczne. To on także pokazał znaczenie innowacyjności czy odpowiedniego motywowania pracowników dla sukcesu biznesowego firmy.

Książka W poszukiwaniu doskonałości stała się inspiracją dla setek tysięcy menedżerów, którzy znaleźli w niej nie tylko sugestie dotyczące zarządzania, ale także, a może przede wszystkim dowód na to, że o biznesie i zarządzaniu można mówić w inny sposób. Posługując się językiem, którym mówimy o uczuciach czy relacjach międzyludzkich, pełnym jaskrawych metafor, przeciwstawień i porównań oraz przykładów często odległych od perspektywy biznesowej. I chociaż patrząc z perspektywy czasu wśród firm stawianych na piedestale przez Toma Petersa znalazło się równie wielu zwycięzców (Intel, Johnson & Johnson), co przegranych (DEC, Atari), autorowi W poszukiwaniu doskonałości nie można odmówić intuicji w przewidywaniu zmian we współczesnym biznesie.

Koniec świata kierowników

Dziesiąta już książka Toma Petersa jest przede wszystkim rozwinięciem pomysłów pokazanych we W poszukiwaniu doskonałości i dostosowaniem ich do realiów nowoczesnego biznesu, opartego na technologii. Przynajmniej część tez zawartych w publikacji ma jednak nadal radykalny posmak.

Zdaniem Petersa nadchodzi nowa rewolucja technologiczna na ogromną skalę, która zmiecie z powierzchni ziemi stare struktury organizacyjne. "Zanim zaczniesz naprawiać i ulepszać procesy biznesowe, zacznij od zniszczenia całego przedsiębiorstwa" - zaleca Tom Peters. Oczywiście, nie ma na myśli bankructwa, a raczej zniszczenia nawyków i przyzwyczajeń, które czynią z przedsiębiorstw nieruchawe kolosy. Tylko to może przygotować przedsiębiorstwa na to, co nadchodzi.

Na tych zmianach najbardziej ucierpi kadra menedżerska średniego szczebla. Z jednej strony za mało mobilna, by zrozumieć zmiany zachodzące na rynku, z drugiej hamująca przyswajanie koncepcji stworzonych przez zarząd, staje się w opinii Petersa głównym hamulcem zmian.

Nadchodząca rewolucja wymaga budowy nowej organizacji, która nie tylko tworzyć będzie produkty najwyższej jakości, ale także, a może przede wszystkim inwestować w markę (czy jak nazywa to Peters "dodatkowe wrażenia"). To kreowana z pasją i wyczuciem marka pozwala największym koncernom technologicznym zarabiać krocie na usługach doradczych, które ich konkurencja oferuje 10 razy taniej. To marka decyduje o tym, że wybieramy komputer ze znanym sobie logo i odwiedzamy sklepy jednej sieci.

To marka także pozwala spoić różnorodne działania podejmowane przez koncerny. Dziś, kiedy największe firmy technologiczne zajmują się wszystkim - od produkcji drukarek i urządzeń do obróbki obrazu, przez komputery osobiste i serwery po wysoko wydajne systemy oraz aplikacje biznesowe - jedynym czynnikiem, który trzyma te działania razem, są wspólne wartości uosabiane przez markę.

Chaos doceniony

Jak wybić firmę z utartych schematów działania? Tom Peters zaleca odrobinę chaosu. Nieformalnych twórczych dyskusji i niekonwencjonalnych pomysłów. Wartość dodana, która decyduje o przewadze konkurencyjnej, jest dziś tworzona dzięki kapitałowi intelektualnemu i nieskrępowanej wymianie poglądów patrzących na problemy z różnych perspektyw.

"Dzisiejsze firmy potrzebują wariatów" - przekonuje Tom Peters. Dodaje przy tym, że tylko korporacje, które będą w stanie zapewnić swobodę działania takim obdarzonym inwencją pracownikom będą w stanie przetrwać na rynku.

Jednym z takich wariatów jest na pewno Tom Peters, bez wahania proponujący nam rezygnację z dotychczasowego modelu pracy i nieskrępowane poszukiwanie pomysłów, które mogłyby ożywić dzisiejszy biznes. Jeśli więc boimy się zatrudniać podobnych mu szaleńców w naszych firmach, posłuchajmy przynajmniej tego, co ma do powiedzenia w swojej książce.

Tom Peters będzie gościem specjalnym Forum Rozwoju Menedżerskiego. Impreza, której patronem medialnym jest Computerworld, odbędzie się 19 maja br. w Teatrze Narodowym w Warszawie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200