W Polsce jest prawie 1,5 mln użytkowników Internetu

W ciągu najbliższych czterech lat liczba osób mających dostęp do Internetu w Polsce zwiększy się do 4 mln. Na koniec września br. liczba Internautów wyniosła 1,45 mln. Polski rynek internetowy jest - według IDC - największy w regionie Europy Środkowej i Wschodniej właśnie pod względem liczby użytkowników.

W ciągu najbliższych czterech lat liczba osób mających dostęp do Internetu w Polsce zwiększy się do 4 mln. Na koniec września br. liczba Internautów wyniosła 1,45 mln. Polski rynek internetowy jest - według IDC - największy w regionie Europy Środkowej i Wschodniej właśnie pod względem liczby użytkowników.

Z kolei autorzy - opublikowanego na początku tego roku przez Andersen Consulting raportu ePolska: Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy - szacują liczbę użytkowników Internetu w Polsce na 2-6% ogólnej liczby mieszkańców (0,8-2,3 mln osób). Zdaniem IDC, do końca br. z Internetem będzie łączyć się ok. 4,1% Polaków.

Główną barierą wzrostu liczby użytkowników Internetu w Polsce są koszty lokalnych rozmów telefonicznych. Zdaniem analityków IDC, przeciętny domowy użytkownik Internetu spędza 15 godzin miesięcznie "buszując" po Internecie i płaci za to 18 USD.

W Polsce, ok. 91% rynku usług dostępu do Internetu kontroluje czterech dostawców - Internet Service Providers (ISP). Największym z nich jest Telekomunikacja Polska SA, z której usług korzysta ok. 615 tys. osób.

W tym roku wartość towarów kupionych w Internecie przez Polaków wyniesie ok. 3,4 mln USD (14,5 mln zł). Andersen Consulting oszacował natomiast obroty sklepów internetowych w Polsce na 4 mln USD (17 mln zł). Około 320 polskich firm sprzedaje swoje towary w Internecie.

Wartość całego polskiego rynku internetowego, szacowana przez Andersen Consulting, wynosi 200-250 mln zł. Firma ta wlicza do tej kwoty przychody operatorów świadczących usługi dostępowe, obroty sklepów internetowych (średnio nie przekraczające 50 tys. zł rocznie) oraz wydatki firm na tworzenie serwisów i stron WWW.

Według ocen specjalistów, opóźnienie Polski w biznesowych zastosowaniach Internetu wynosi dzisiaj, w porównaniu ze światem rozwiniętym, jedynie 2 lata.