W 2013 roku na rynek trafiło prawie 200 mln tabletów. Tylko 36% z nich to iPady

Globalna sprzedaż komputerów nieubłaganie spada, za to potężnymi wzrostami pochwalić mogą się tablety. Nowych użytkowników znalazło prawie 70% więcej urządzeń niż rok wcześniej.

Z danych firmy badawczej Gartner wynika, że w 2013 roku sprzedano globalnie aż 195,4 mln tabletów. To około 17 mln sztuk więcej niż laptopów. Wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim (2012r.) wyniósł prawie 70%.

Mimo stereotypu tablet = iPad i wzrostu sprzedaży urządzeń Apple z 61,5 mln sztuk w 2012 roku do 70,4 mln egzemplarzy, udział amerykańskiego koncernu w globalnym rynku tabletów zmalał z 52,8% w roku 2012 do 36% w roku 2013.

Zobacz również:

  • Najlepsze MDM-y do ochrony urządzeń mobilnych na 2023
  • Nadchodzą nowe tablety od Apple

Prymat przejęły urządzenia z systemem Android. W 2013 roku sprzedano ich na całym świecie aż 121 mln sztuk, co dało urządzeniom z systemem Google'a 61,9% udziału w globalnym rynku tabletów.

Wzrostem sprzedaży rzędu nawet 330% pochwalić się może natomiast Microsoft. Wynika to jednak z młodości oferty producenta. Wysokie wzrosty nie oznaczają tu równie zawrotnych wolumenów. W 2013 roku nabywców znalazło bowiem "tylko" 4 mln urządzeń z systemem Windows, co dało Microsoftowi 2,1% udziału w rynku. Jeszcze wcześniejszy rok - 2012 - zamknął się natomiast globalną sprzedażą w wysokości 1,2 mln urządzeń. Stąd imponujący wzrost w ujęciu procentowym.

Przeciwnie ma się sytuacja w przypadku firmy Samsung. W rozbiciu na producentów urządzeń, koreańska firma także doświadczyła wzrostu sprzedaży swoich urządzeń na poziomie 330%. W 2012 roku sprzedała ich ok. 8,6 mln sztuk. Rok następny - 2013 - zamknęła jednak z wynikiem ok. 37,5 mln egzemplarzy. Daje jej to 19,1% udziału w rynku i drugie miejsce wśród producentów. Pierwsze wciąż należy do Apple.

Co ciekawe, na czwartym miejscu, tuż po firmie Asus znajduje się Amazon z tabletami i czytnikami Kindle. Na piątym znajduje się natomiast firma zajmująca pierwszą lokatę wśród producentów komputerów - Lenovo. Chiński producent może się jednak pochwalić już tylko 3,3% rynku.

Niezmiernie ważny jest też fakt, że poza pierwszą piątką, z poszczególnymi udziałami mniejszymi niż 3,3% znajduje się masa mniejszych producentów, których łączna sprzedaż stanowi aż 31% globalnej ilości. Wskazuje to na duże rozdrobnienie. Niestety, raport Gartner nie przedstawia ujęcia wartościowego globalnej sprzedaży.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200