Użytkownik zaktualizował Windows 10 i zobaczył blue screena

Microsoft musiał działać szybko. Nie tylko pracował nad rozwiązaniem problemu, ale zaoferował również tymczasowe obejście.

Użytkownicy Windows 10 napotkali na problem po aktualizacji / Fot. pressfoto, Freepik

Użytkownicy Windows 10 napotkali na problem po aktualizacji / Fot. pressfoto, Freepik

Po cyklicznej aktualizacji zabezpieczeń Patch Tuesday firma Microsoft musiała ostrzec użytkowników, że "u niektórych posiadaczy Windows 10 może wystąpić blue screen", czy też blue screen of death (BSOD; niebieski ekran śmierci).

Microsoft ujawnił, że problem z blue screenem może dotyczyć wybranych użytkowników, którzy pobrali aktualizację o oznaczeniu KB5021233. Zawierała ona poprawki bezpieczeństwa.

Zobacz również:

  • Ważna informacja dla użytkowników oprogramowania .NET 7
  • Microsoft prezentuje nowe komputery Surface z Intel Core Ultra

KB5021233. Poprawka wywołała problemy

Aktualizacja KB5021233 miała pierwotnie rozwiązać problem dotyczący aplikacji Aparat po tym, jak użytkownicy zgłaszali, że narzędzie często przestaje odpowiadać.

Jak wyjaśniła firma, problem dotknął użytkowników korzystających z kilku różnych wersji Windows 10, w tym 22H2, 21H2, 21H1 i 20H2. Użytkownicy, których dotyczył problem, napotykali BSOD i kod błędu 0xc000021a podczas uruchamiania i nie mogli uzyskać dostępu do urządzeń.

Microsoft potwierdził, że po zainstalowaniu KB5021233 może wystąpić niezgodność między wersjami pliku hidparse.sys w c:/windows/system32 oraz c:/windows/system32/drivers (przy założeniu, że Windows jest zainstalowany na dysku C:). Wtedy dochodzi do sprawdzenia poprawności, które kończy się niepowodzeniem i blue screenem.

Jak rozwiązać problem?

Microsoft informował, że pracuje nad poprawką dla... poprawki. Osoby, które miały problem z Windows 10, mogą tymczasowo obejść problem przy użyciu środowiska odzyskiwania systemu Windows (Windows Recovery Environment - WinRE).

Firma przedstawiła następujące kroki dla użytkowników, którzy chcą naprawić usterkę:

1. Wejdź do środowiska odzyskiwania systemu Windows. Jeśli twoje urządzenie nie uruchomiło się automatycznie w środowisku WinRE, zobacz Punkty wejścia do środowiska WinRE.

2. Wybierz "Rozwiązywanie problemów".

3. Wybierz przycisk "Rozpocznij odzyskiwanie, rozwiązywanie problemów i narzędzia diagnostyczne".

4. Wybierz "Opcje zaawansowane"

5. Wybierz "Wiersz polecenia" i poczekaj na ponowne uruchomienie urządzenia, jeśli to konieczne.

6. Twoje urządzenie powinno ponownie uruchomić się w oknie wiersza polecenia. Przed wyświetleniem okna wiersza polecenia może być konieczne zalogowanie się na urządzeniu przy użyciu hasła

7. Uruchom następujące polecenie (Ważne: jeśli system Windows nie jest zainstalowany w c:\windows, należy zmodyfikować polecenie w swoim środowisku): xcopy C:\windows\system32\drivers\hidparse.sys C:\windows\\system32\ hidparse.sys

8. Po zakończeniu, wpisz: exit

9. Wybierz "Kontynuuj"

Po wykonaniu tych kroków Microsoft powiedział, że Windows powinien uruchamiać się zgodnie z oczekiwaniami dla użytkowników. Firma ostrzegała również przed szukaniem alternatywnych obejść. "Nie zaleca się stosowania innych obejść niż te powyżej. Nie zalecamy usuwania pliku hidparse.sys z folderu Windows\System32" - wyjaśnił Microsoft.

Ten konkretny problem jest wynikiem aktualizacji Patch Tuesady z 13 grudnia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200