Użytkownik nade wszystko

Prototyp i jego weryfikacja

Budowa prototypu jest niemal w całości zależna od informatyków. Często użytkownik jest więc pomijany przy wyborze narzędzi, technologii będących podstawą hurtowni danych. Efektem takiego rozwoju wypadków może być brak akceptacji użytkowników dla proponowanego prototypu. Toteż najlepiej jest, aby użytkownicy uczestniczyli w wyborze narzędzi do budowy hurtowni.

Każdy prototyp musi być zweryfikowany przez użytkowników. Jest to najistotniejszy moment projektu, a jego pozytywne zakończenie zależy od udziału i stopnia zaangażowania kluczowych ekspertów merytorycznych. Należy pamiętać o podstawowych zasadach współpracy, takich jak konstruktywna krytyka i poszukiwanie kompromisów. Najtrudniej jest zatrzymać się w pewnym momencie i uznać, że system jest już gotowy do pracy. To jeden z klasycznych przykładów zastosowania reguły 80-20. Jeżeli poprawki zaczynają w pewnym momencie zajmować 80% czasu, a dają 20% poprawy jakości systemu, to nie warto ich wprowadzać. Inaczej mówiąc, jeżeli w pewnym momencie poprawki nie dotyczą już zasadniczych cech programu (pokazuje nie to co trzeba, informacje są źle zgrupowane itp.), a polegają na zmianach kosmetycznych, lepiej przystąpić do użytkowania systemu. Wiele projektów nigdy nie doczekało się praktycznego wykorzystania z powodu dążenia do perfekcji przez wykonawców lub odbiorców.

Wdrożenie

Po zaakceptowaniu programu rozpoczynamy jego wdrożenie. Dwa podstawowe elementy wdrożenia systemu to zainstalowanie programu i szkolenia użytkowników. Pozostaje trzeci element, o którym czasem się zapomina. Jest to przygotowanie pomocy telefonicznej lub bezpośredniej dla użytkowników w pierwszym okresie pracy z systemem. Zwykle na początku rozmowy telefoniczne nie wystarczą i konieczna jest wspólna praca przy systemie. Później (np. po pierwszym miesiącu) pomoc można ograniczyć tylko do odpowiedzi telefonicznych. Ważne jest jednak, aby w początkowym okresie użytkownicy nie zostali pozostawieni sami sobie, a obowiązkiem twórców systemu jest zarezerwowanie czasu i środków na udzielenie pomocy.

Użytkowanie

Użytkowanie to ten etap projektu, na który wszyscy czekają z niecierpliwością. W przypadku hurtowni danych jest on zwykle początkiem nowego projektu, który rozszerza, modyfikuje system. Można teraz zebrać wszystkie nie zrealizowane pomysły, nowe koncepcje, które pojawiają się w czasie codziennej pracy z systemem, a także funkcje, których nie udało się uzyskać w poprzedniej wersji systemu. W ten sposób rozpocznie się etap analizy kontekstowej dla nowej wersji systemu.

<hr size=1 noshade>Edyta Łakomy jest konsultantem w Arthur Andersen.


TOP 200