Usługi IT napędzają rozwój biznesu w Polsce

„Znaczna część centrów w Polsce świadczy usługi, łącząc co najmniej dwa procesy biznesowe, np. finansowo-księgowe oraz IT. Jak wskazuje raport ABSL, 71% centrów z zagranicznym kapitałem deklaruje też wprowadzenie bardziej zaawansowanej działalności bez zmniejszania dotychczasowego zakresu wykonywanych zadań. To dowód na rosnącą kompleksowość oferty biznesowej centrów z tego sektora” – komentuje Janusz Górecki, analityk ABSL.

W IT siła

Usługi IT napędzają rozwój biznesu w Polsce
Portfolio usług IT świadczonych przez firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce dotyczy szerokiej gamy procesów, w których można wydzielić dwa główne obszary: tworzenie, rozwój wraz z obsługą aplikacji systemowych oraz kompleksowe zarzadzanie infrastrukturą IT przedsiębiorstwa. Obecne w naszym kraju Centra Rozwoju Aplikacji są coraz częściej odpowiedzialne nie tylko za utrzymanie funkcji oprogramowania, ale również biorą aktywny udział w jego opracowywaniu, odnosząc się do nowoczesnych technologii, które wspomagają zbieranie, gromadzenie i analizowanie danych przedsiębiorstw w sprzedaży, produkcji, magazynowaniu i dystrybucji. Na znaczeniu zyskują także rozwiązania dedykowane dla poszczególnych branż. Podczas gdy część firm korzysta z uniwersalnych systemów dostępnych na rynku, coraz więcej jest zleceń na tworzenie unikalnych rozwiązań dopasowanych do specyficznych potrzeb biznesowych klientów. Dotyczy to m.in. rozwiązań opartych na zwirtualizowanych środowiskach aplikacyjnych, narzędziach z obszaru cloud computing czy rozwiązaniach mobilnych tworzonych z myślą o klientach z sektora bankowego, energetycznego, ubezpieczeniowego czy samochodowego.

„Sukcesem dynamicznego rozwoju firm dostarczająch usługi zarządzania infrastrukturą IT jest zrozumienie, że nadrzędnym celem w obszarze świadczonych usług IT jest skupienie się na aktywnościach, które przyniosą klientowi wymierne korzyści biznesowe poprzez innowacyjne rozwiązania w infrastrukturze IT – mówi Marcin Nowak, dyrektor zarządzający Centrum Infrastructure Servicies Capgemini, Head of Regional ABSL Chapter .

Firmy korzystające z oferty centrów outsourcingu usług IT powierzają kompleksowe zarządzanie infrastrukturą IT swojego przedsiębiorstwa. Zarządzanie to obejmuje: wdrożenie rozwiązań monitorujących każdy element środowiska IT, identyfikację problemów, obsługę IT użytkowników końcowych, zarządzanie sytuacjami kryzysowymi oraz implementację narzędzi, które nie tylko usprawniają działanie firmy, ale również optymalizują koszty jej funkcjonowania na rynku. Warto zwrócić uwagę na rosnące znaczenie zarządzaniem usługami IT od wielu dostawców. Jest to jedno głównych wyzwań stojących przed przedstawicielami sektora ITO (IT Outsourcing) i ma ogromne znaczenie, ponieważ firmy, w zależności od wielkości, korzystają z oferty nawet kilkuset partnerów z branży IT. Trudność polega na tym, że przy tak dużej liczbie podwykonawców problemem staje się sprawne koordynowanie skonsolidowanej usługi w obrębie szerokiej grupy dostawców. Dla przykładu, Capgemini oferuje swoim klientom odrębną usługę dedykowaną zarządzaniu procesami IT, które są obsługiwane przez grupę różnych firm. Pozwala to na wprowadzenie procesów i polega na skonsolidowaniu wszystkich podwykonawców. Obowiązują żelazne zasady, do których przestrzegania dostawcy są zobowiązani, a sposób dostarczania usług jest monitorowany. Efektem jest dostarczanie usług w bezpieczny i zgodny z wymaganiami klienta sposób, z zachowaniem najlepszych światowych standardów. Na uwagę zasługuje portfolio usług outsourcingu IT proponowanego w ramach modelu oferowanego przez Capgemini, który nie tylko bierze odpowiedzialność za kompleksową infrastrukturę IT, ale również jego bieżące udoskonalanie, podnoszące codzienną jakość świadczonych usług. Oddając zarządzanie infrastrukturą IT w ręce profesjonalnego dostawcy, klient może w pełni skoncentrować swoje działania na codziennym prowadzeniu przedsiębiorstwa.

Autor reprezentuje firmę Gapgemini.

Usługi IT napędzają rozwój biznesu w Polsce

TOP 200