Usługa YouTube rośnie w Polsce w siłę

Główne tematy omawiane podczas tegorocznego YouTube Brandcast dotyczyły takich zagadnień, jak personalizacja treści i reklam, krótkie formy wideo oraz social commerce. Badania pokazują, że YouTube ma już 25 milionów dorosłych użytkowników w Polsce, a 12 milionów widzów ogląda treści z platformy na telewizorach.

Grafika: mondaygroup

Okazuje się, że w tym roku oglądaliśmy treści wideo w internecie o 30% dłużej niż rok temu. Równolegle oglądalność telewizji zmalała do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jest to historyczna zmiana, która pokazuje, że internet oraz treści wideo stały się naszym sposobem na codzienną pracę, edukację, rozrywkę czy rozwijanie siebie i swoich pasji.

„Coraz większa rola internetu i platform wideo jest we współczesnym świecie nieunikniona, ponieważ masowe, zunifikowane media dużo słabiej odpowiadają na nasze indywidualne potrzeby. Stworzona przez telewizję popkultura zbudowana na masowej widowni, tej samej, lekkiej treści, na naszych oczach zmienia się w kulturę indywidualnego i pogłębionego doświadczenia”, mówi Iwona Piwek, Head of Sales, YouTube.

Zobacz również:

  • Europejskie inwestycje Intela zagrożone
  • Stan bezpieczeństwa internetu uległ w ostatnim roku pogorszeniu

Oczywiście internet też jest masowy, ale większa możliwość wyboru, przykładowo wideo na YouTube, sprawia, że Polki i Polacy wskazują tę platformę jako źródło stymulującego intelektualnie i ciekawego kontentu, którego nie znajdą nigdzie indziej. Warto zauważyć, że ponad połowa przedstawicieli i przedstawicielek generacji Z przyznaje, że ogląda w sieci unikatowe treści, które są interesujące dla nich, a których ich znajomi nawet nie znają.

Wśród trendów, które najszybciej zyskują popularność na polskim YouTube, wymienione zostały także krótkie formy wideo, czyli YouTube Shorts. Chociaż krótkie formaty na YouTube były popularne już w 2005 roku, teraz ich forma jest dostosowana do współczesnych realiów. Filmy Shorts notują obecnie 30 mld wyświetleń dziennie - to 4 razy więcej niż rok temu. Filmy Shorts na YouTube są zazwyczaj wstępem i zachętą do obejrzenia dłuższych treści na platformie.

Podczas YouTube Brandcast zaprezentowane zostały też wyniki najnowszego badania Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR we współpracy z Google oraz Kantarem, dotyczącego częstotliwości kontaktów reklamowych i ich przełożenia na skuteczność reklamy. W jego ramach testowany był dwukrotny, trzykrotny oraz czterokrotny kontakt z grupą reklam, które były oglądane maksymalnie na przestrzeni tygodnia. Respondenci mogli zobaczyć testowane reklamy na tej samej platformie lub na mixie różnych platform.

W tym roku Google wprowadził w Polsce integrację danych telewizyjnych Nielsena z krzywymi zasięgu YouTube. Metodologia opracowana przez Google pozwala połączyć i zdeduplikować te dane. Reklamodawcy mogą korzystać w tym celu z dwóch nowych narzędzi: planera zasięgu, który umożliwia zaplanowanie kampanii uwzględniając łączne zasięgi TV i YouTube, oraz raportu x-mediowego, który pozwala łączne zasięgi raportować.

Kolejna zmiana, jaka zaszła w ostatnich latach, to fakt, że telewizor definitywnie przestał nam kojarzyć się wyłącznie z oglądaniem telewizji. W przypadku YouTube w Polsce, platformę na telewizorach podłączonych do internetu ogląda miesięcznie 12 milionów polskich widzów. Connected TV to dla YouTube drugi rok z rzędu najszybciej rosnący sposób oglądania przez użytkowników.

Źródło: mondaygroup

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200