Umiarkowany optymizm

Wciąż aktualny wydaje się być też problem dostosowania systemów IT i sposobu ich eksploatacji do przepisów prawnych, które teoretycznie funkcjonują w Polsce od dawna. Przykładem jest unbundling funkcjonujący w polskim prawie od ponad 3 lat. Do dnia dzisiejszego trwają zmiany organizacyjne a w obszarze systemów IT są to często jeszcze zmiany pozorne. Jest to tym ważniejsze, że pojawiają się kolejne akty prawne, związane np. z Europejską Agendą Cyfrową. Dzisiaj wiele rozwiązań ma jeszcze charakter wyspowy. Niezbędne jest jak najszybsze opracowanie wizji docelowej architektury IT określającej ich wzajemne powiązania i sprawna koordynacja prac różnych dostawców.

Na razie branża uczy się korzystać z dedykowanych rozwiązań IT podnoszących efektywność. Uczestnicy redakcyjnej debaty zgodnie przyznali, że rośnie świadomość w tej kwestii i zainteresowanie tego typu rozwiązaniami. Zarządzający spółkami energetycznymi powoli przekonują się, że inwestycja w systemy np. do zarządzania majątkiem podnosi efektywność i pozwala lepiej zarządzać kosztami. Widoczny jest trend przeniesienia ciężaru działań z rozliczeń na obsługę klienta, co z jednej strony powoduje możliwość zwiększenia przychodów, a z drugiej strony zmniejszy koszty obsługi klienta. Stąd coraz częstsze inwestycje w elektroniczne biura klientów czy systemy typu CRM.

Pierwsze jaskółki

"To prosta matematyka. Koszt obsługi klienta przez call center liczy się poniżej złotówki, a koszt obsługi bezpośredniej klienta to koszt ok. 50 zł. Firma musi sobie policzyć ilu klientów musi obsłużyć i co jej się bardziej opłaca - postawić biuro obsługi, zlecić obsługę do call center, czy postawić na samoobsługę poprzez e-BOK" - wyjaśnia Krzysztof Rogulski z Oracle.

Podobnie jest z systemami do zarządzania majątkiem Świadomość branży utilities w tym zakresie bardzo szybko rośnie. Firmy wiedzą, a w latach 90-tych tej świadomości jeszcze nie miały, że posiadanie takiego systemu niezapełnionego danymi nie ma sensu. Teraz wdrażają takie systemy i wypełniają je danymi, bo dla dystrybutora energii ok. 90 proc. kosztów to utrzymanie sieci i jeśli gdzieś ma znaleźć większą efektywność oraz zmniejszenie kosztów, to właśnie na utrzymaniu sieci. I systemy IT są do tego niezbędne - twierdzi Joachim Piecha z firmy Proximus. Wykorzystanie tego typu rozwiązań staje się powoli stałym trendem w branży.

"Jeśli natomiast chodzi o smart metering możemy mówić o jaskółkach, ponieważ trwa właśnie pierwsze poważne postępowanie w tej sprawie i następne firmy pewnie pójdą w tym kierunku" - uważa Tomasz Bendlewski z Asseco. Skończył się czas eksperymentowania i technologia ta staje się coraz powszechniejsza. Polska nie ma tak naprawdę innego wyjścia w tym zakresie i musi, tak jak światowa gospodarka, pójść w stronę inteligentnych liczników. Nie bez znaczenia jest też drastyczny spadek cen liczników elektrycznych. Pytanie, czy spółki energetyczne będą umiały wykorzystać dane, które można pozyskać dzięki tym licznikom. Zdania są podzielone. Bożena Knitter zwraca uwagę, że na dzień dzisiejszy zarówno dystrybutorzy jak i sprzedawcy nie posiadają systemów, które pozwoliłyby im przetwarzać i analizować te dane zarówno w kategorii ilościowej jak i jakościowej. Do odbioru tych danych nie są np. przygotowane aktualnie eksploatowane systemy bilingowe. Odbiorcy tych danych muszą zbudować świadomość do czego je wykorzystać - jakiej analizie poddać, by stały się wartością biznesową. Możliwości jest wiele - dane można wykorzystać m.in. do prognozowania, zarządzania popytem, rozliczeń. Trzeba tylko wiedzieć, co się chce osiągnąć.

Za granicą firmy energetyczne mocno konkurują ze sobą i nie sprzedają tylko energii, ale świadczą też usługi finansowe czy telekomunikacyjne.

Krzysztof Rogulski, Utility Sales Director w Oracle

W spółkach energetycznych poprawia się poziom inwestycji, jest tam szereg mądrych ludzi, pojawiają się dobre, duże projekty, a biznes i IT już od dawna nie rozmawiają o systemach billingowych ale o obsłudze klienta"

Tomasz Bendlewski, Dyrektor Zarządzający Pionem Energetyka Gaz i Przedsiębiorstwa Komunalne w Asseco Poland.

Zaczyna się np. mówić o porządnych data center dla koncernów energetycznych.

Joachim Piecha, wiceprezes zarządu firmy Proximus

Biznes powoli zaczyna rozumieć, że to on musi wyznaczać cele i ich priorytety, a IT ma wspierać ich realizację.

Bożena Knitter, Dyrektor Jednostki Biznesowej Billing i Obsługa Klienta w Utilis IT


TOP 200