Ujednolicona komunikacja - zmiany w firmie
- Dariusz Niedzielewski,
- 05.03.2007
PBX, IP PBX, IMS - nieuchronna ewolucja
Podstawą modernizacji firmowych sieci telekomunikacyjnych jest wymiana przestarzałych central Private Branch eXchange (TDM) na rozwiązania pakietowe (IP). Pewnym środkiem przejściowym jest inwestycja w hybrydowe systemy telefoniczne, będące połączeniem właściwości sieci IP i tradycyjnego POTS (Plain Old Telephone Service).
Według szacunków Infonetics Research w 2008 r. co drugi system telefoniczny w firmach będzie rozwiązaniem hybrydowym, do którego będzie można w dalszym ciągu podłączać starsze aparaty czy urządzenia faksowe. W latach następnych inwestycje w nowoczesne technologie pakietowe (IP PBX) mają stawać się coraz bardziej znaczące, ale jak twierdzą eksperci rozwiązania przejściowe w niektórych spółkach będą funkcjonować jeszcze przez dłuższy czas.
Wśród pięciu największych dostawców central IP PBX znajdują się tacy producenci, jak: Siemens, Avaya, Cisco, Nortel i Alcatel-Lucent. Według Infonetics Research w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) najwięcej rozwiązań tego typu dostarczają Siemens i Alcatel-Lucent.
Duża część nabywanych sprzętowo-programowych central typu IP PBX/softswitch ma służyć jedynie do implementacji technologii VoIP w sieciach firmowych i w konsekwencji obniżenia kosztów połączeń. Tymczasem, niejako na drugim końcu tego typu rozwiązań (dla najbardziej wymagających korporacji/operatorów), najbardziej liczący się na świecie producenci osprzętu telekomunikacyjnego coraz częściej promują zaawansowane platformy multimedialne - IP Multimedia Subsystem (IMS).
Architektura IMS pozwala operatorom na dostarczanie wielu usług IP, wzbogacając tym samym portfolio oferowanych rozwiązań. Technologia jest zintegrowana z protokołem SIP (Session Initiation Protocol), jako standardowym mechanizmem sygnałowym, co znacznie podnosi uniwersalność jej zastosowań. IMS jest podstawą dla wdrożeń systemu Fixed-Mobile Convergence (FMC), który wpisuje się w definicję Unified Communications, umożliwiając ujednolicenie korzystania z telefonii. Wśród najważniejszych zalet FMC wymienia się m.in.: zredukowanie kosztów połączeń, jeden numer dostępowy z możliwością ustawiania różnych profili (zamiennik dla telefonu stacjonarnego, komórkowego prywatnego i służbowego) oraz bezprzerwowe przechodzenie z jednej sieci do drugiej (np. Wi-Fi/GSM) - wysoki stopień mobilności pracowników.
Jedną z zalet IMS jest jej duże wsparcie rynku telekomunikacyjnego - szczególnie przy wdrożeniach Fixed-Mobile Convergence (Alcatel-Lucent, Avaya, Cisco, Ericsson, Nortel, Siemens). Podnosi to znacznie sensowność inwestycji w IMS i pozwala zastanowić się nad ideą ponoszenia wydatków na przejściowe i niekiedy mało uniwersalne rozwiązania typu IP PBX/softswitch. Niezależnie od sposobu technicznej realizacji dążenie do implementacji systemów Unified Communications wydaje się być nieuniknione. Choć początkowo to nowe hasło będzie oznaczało jedynie korzystanie z technologii VoIP i obniżenie kosztów połączeń, to z czasem dyrektorzy IT wielu spółek dostrzegą mnogość funkcjonalności, które niosą ze sobą systemy UC.
Wraz z zastosowaniem rozwiązań UC powstaje nowa jakość pracy. Za przykład posłużyć może wykorzystanie jednej z funkcji web conferencing (Avaya Meeting Exchange), która ma za zadanie podniesienie efektywności prowadzenia telekonferencji poprzez wykorzystanie narzędzi współpracy (np. rezerwacja mostka telekonferencyjnego oraz zaproszenie gości za pomocą poczty elektronicznej, możliwość prezentacji materiałów i nanoszenia uwag). Dzięki temu prowadząc konferencję mogę ją tak zaplanować, aby moi rozmówcy brali w niej udział w sposób aktywny, daję im dostęp do materiałów w czasie rzeczywistym, a każdy z nas może swobodnie kontaktować się z innymi uczestnikami np. za pomocą chatu.
Gdy dla firmy priorytetem jest stały dostęp klienta do pracowników, wdroży ona funkcjonalności systemu pozwalające na wyszukanie pracownika niezależnie od jego miejsca pobytu oraz informujące go o kontakcie ze strony klienta (np. integracja z telefonem komórkowym, find-me, follow-me). Firmy, którym zależeć będzie na ograniczeniu kosztów, skoncentrują się na systemie umożliwiającym kontakt z jakimkolwiek z pracowników, np. poprzez kolejkowanie połączeń. Głównym motorem rozwoju sieci konwergentnych w Polsce jest obecnie telefonia IP. Staje się ona standardem zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji. Dostęp do coraz tańszej infrastruktury sieci IP LAN/WAN poszerza możliwości wykorzystania innych narzędzi komunikacji.
Spośród dodatkowych aplikacji opartych na IP popularne stają się systemy obsługi klientów, integracja z korporacyjną bazą kontaktów oraz wdrażanie systemów mobilnych (zarówno w ramach przedsiębiorstwa, jak i zintegrowanych z siecią GSM). Powszechne staje się oczekiwanie, że oferowane systemy UC będą platformami otwartymi, zgodnymi ze standardami (np. SIP, SOA). Użytkownik będzie mógł za pomocą uniwersalnej aplikacji uzyskać dostęp do wszystkich narzędzi komunikacyjnych w firmie.