UE ukarała TikTok olbrzymią karą

Unia Europejska nałożyła na chińską firmę TikTok grzywnę w wysokości 345 mln euro za to, że nie chroniła w należyty sposób danych osobowych, jakie przekazują jej nastolatkowie zamieszkujący nasz kontynent.

TikTok to platforma społecznościowa, która pozwala rozpowszechniać krótkie przekazy wideo. Platforma cieszy się na całym świecie olbrzymią popularnością wśród nastolatków. Jak stwierdził unijny komisarz ds. ochrony, platforma naruszała w ostatnich latach nagminnie szereg unijnych przepisów dotyczących prywatności. Należąca do ByteDance firma TikTok była wcześniej ostrzega przez UE wielokrotnie, że proceder ten może się dla niej źle skończyć. Tym razem Unia powiedziała dość i nakazała TikTokowi zapłacić karę.

Chodzi głównie o to, że konta użytkowników mających mniej niż 16 lat miały domyślnie statut „publiczne” oraz że TikTok nie sprawdzał, czy konto było „sparowanie rodzinne” i nadzór nad nim sprawował rodzic lub opiekun dziecka. Rzecznik TikToka nie zgadza się z tą decyzją. Jest ona według niego niesprawiedliwa. Argumentuje, że sprawa przedawniła się, bowiem firma zmodyfikowała swoją usługę i wprowadziła do niej szereg nowych mechanizmów bezpieczeństwa, dzięki którym dane użytkowników są należycie chronione.

Zobacz również:

  • Akcje Intel spadają - winna rosnąca konkurencja w AI
  • Francuski organ regulacyjny nakłada na Google kolejną potężną grzywnę
  • ByteDance: nie mamy zamiaru sprzedawać TikToka

W listopadzie 2020 r. TikTok dodał bardziej rygorystyczną kontrolę sparowanych kont rodzicielskich, a w styczniu 2021 r. zmienił domyślne ustawienie dla wszystkich zarejestrowanych użytkowników poniżej 16 roku życia. Są to obecnie zawsze konta „prywatne”. Jednocześnie TikTok poinformował pod koniec zeszłego tygodnia, że planuje dalszą aktualizację usługi, tak aby każdy mógł od razu odróżnić konto publiczne od prywatnego. W przypadku nowych użytkowników mających 16-17 lat, ich konta będą traktowane domyślnie jak prywatne.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200