Tylko trzy pary

W trójce wskazanej przez PKO BP największe szanse na wygraną ma konsorcjum Softbanku. Właściwie można by zaryzykować stwierdzenie, że brak na krótkiej liście dotychczasowych głównych faworytów - Prokomu i ComputerLandu - przesądza o zwycięstwie Softbanku, wieloletniego dostawcy informatyki dla PKO BP. Za Softbankiem, dla którego zdobycie kontraktu w największym polskim banku detalicznym byłoby wybawieniem z poważnych tarapatów finansowych, przemawia też partnerstwo z Accenture i Alnova. System oferowany przez to konsorcjum obsługuje mBank i MultiBank.

Nie wszystko stracone

Niedługo przed rozstrzygnięciami w PKO BP Prokom i ComputerLand przystąpiły do konsolidacji rynku integratorów specjalizujących się w bankowości. Prokom kupił sporą część Softbanku, który z kolei przejął firmę Wonlok informatyzującą Bank Gospodarki Żywnościowej. W odpowiedzi ComputerLand przejął PolSoft, głównego partnera informatycznego Banku Zachodniego WBK. W świetle niekorzystnych dla Prokomu i ComputerLandu decyzji PKO BP były to bardzo sprytne posunięcia, które teraz przedłużają nadzieje obu firm na udział w projekcie. Większe szanse ma Prokom. Na konferencji prasowej zorganizowanej po ogłoszeniu wyników przedstawiciele Softbanku stwierdzili, że nie wykluczają współpracy przy projekcie z Prokomem, co jest oczywiste, ale również z... ComputerLandem. To raczej gest pocieszenia w stosunku do rozżalonego konkurenta niż poważna deklaracja, bo trudno sobie wyobrazić, jak w rzeczywistości miałaby wyglądać współpraca Softbanku i Prokomu z ComputerLandem.

"Współpracujemy z PKO BP od 13 lat, a Zorba obsługuje dziś 4,3 mln rachunków klientów tego banku. 150 naszych pracowników dedykowanych jest obsłudze PKO, 270 kolejnych zapewnia serwis Zorby. 30 ludzi specjalizuje się w technologii mainframe" - zachwala swoje usługi Softbank. Prezes Aleksander Lesz uważa, że atutem propozycji złożonej przez Softbank jest ochrona dotychczasowych inwestycji banku w infrastrukturę - serwery mainframe, bazy danych DB2, technologię CICS. Trudno odmówić Softbankowi dogłębnej znajomości PKO BP, jeśli zaś chodzi o stronę technologiczną, to podobnej klasy rozwiązania proponują konkurenci z krótkiej listy.

ComputerLand kibicuje konsorcjum IBM i Temenosa, którego partnerem w Polsce jest, należący do jego grupy kapitałowej, PolSoft. Nie wiadomo tylko czy zainteresowany współpracą z kolejnym partnerem będzie IBM Polska, którego kadry powiększyły się ostatnio o zespół pracowników wywodzących się z PWC Consulting.

Istnieje cień szansy dla ComputerLandu. Jeśli w przetargu zwycięFinancial Network Services być może zaproponuje ComputerLandowi współpracę. Na razie jednak strategia FNS owiana jest tajemnicą. Przedstawiciele firmy dotąd (stan na 19 bm.) nie otrzymali oficjalnego zawiadomienia od PKO BP o zakwalifikowaniu się do kolejnego etapu przetargu i nie chcą opowiadać o swoich planach.

"Jeśli otrzymamy potwierdzenie znalezienia się na krótkiej liście, będziemy mogli oficjalnie zwrócić się z propozycją współpracy do ComputerLandu, Prokomu lub innej polskiej firmy, która nie znalazła się na niej" - mówi Peter Newman z europejskiej centrali FNS.

Jest o co walczyć

Zwycięzca ma zostać wyłoniony w II kwartale br. Przy takim scenariuszu projekt mógłby rozpocząć się jeszcze jesienią br. W opinii fachowców wdrożenie systemu centralnego w PKO BP potrwa nie krócej niż 3, 4 lata. Wartość projektu szacowana jest nawet na ok. 2 mld zł.

Wybrani przez PKO BP dostawcy:

Alnova Technologies

Alnova powstała w grudniu 2000 r. jako spółka zależna Andersen Consulting (obecnie Accenture). System Altamira stworzono pod koniec lat 80. na potrzeby hiszpańskiego banku Caja Cantabria. Został napisany w Cobolu na platformę IBM S/390 (obecnie rozwijany również na platformy Unix i Windows). Wersję komercyjną opracował Andersen Consulting w 1997 r., a pierwsze wdrożenia zrealizowano w południowej Europie i Ameryce Łacińskiej. Wdrożenia w mBanku i MultiBanku były pierwszymi wdrożeniami Altamiry w Europie Środkowej i Wschodniej.

Technologie: platforma - IBM S/390, Unix, Windows 2000; baza danych - DB2, Oracle, Informix

Referencje w Polsce: pion bankowości detalicznej BRE Bank - mBank i MultiBank

Financial Network Services

FNS jest australijską firmą powstałą na początku lat 80. z działu przetwarzania danych jednej ze spółek zależnych State Bank of New South Wales. Z jej systemu Bancs korzystają głównie mniejsze i średnie banki z rejonu Azji i Pacyfiku, Bałkanów, Europy Środkowej i Wschodniej oraz Bliskiego Wschodu. Światowym partnerem firmy w zakresie wdrożeń jest NCR. Pierwsze wdrożenie w naszym regionie Europy przeprowadzono w polskim oddziale LG Petro Banku.

Technologie: platformy mainframe IBM, serwery unixowe, baza danych - DB2, Oracle, Informix, SQL Server

Referencje w Polsce: LG Petro Bank

Temenos

System Globus jest rozwijany od końca lat 80. Początkowo przez szwajcarską firmę Electronic Banking Systems, a od 1993 r. - po inwestycji Greków - przez Temenos. Z tego systemu korzystają 274 banki, głównie w Europie, Afryce i Ameryce Łacińskiej. Firma ma także kilku klientów w Azji i USA. W roku 1992 Globus został wdrożony w oddziale Banku Handlowego w Luksemburgu.

Technologie: platformy Unix, Windows NT, OS/390, baza danych jBase, DB2, SQL Server

Referencje w Polsce: trwa wdrożenie w BRE Banku