Trusted economy – w jaki sposób usługi cyfrowe zmieniają gospodarkę?

Za nami Europejskie Forum Podpisu Elektronicznego i Usług Zaufania – największa międzynarodowa konferencja w Europie, poświęcona tematowi elektronicznych usług zaufania. W tym roku, w wersji on-line, mieliśmy okazję poznać doświadczenia i opinie ekspertów z całego świata, reprezentujących środowiska biznesowe, prawne, regulacyjne oraz dostawców usług i technologii.

Trusted economy – w jaki sposób usługi cyfrowe zmieniają gospodarkę?

fot. Asseco

W 2020 roku temat przewodni konferencji brzmiał: „Trusted economy”, czyli gospodarka oparta na zaufaniu. Konferencję otworzył Andrzej Dopierała, Prezes Zarządu Asseco Data Systems. „E–podpis stał się niezbędnym elementem zdalnie prowadzonego biznesu. To dlatego digitalizacja przyspieszyła m.in. w obszarze transakcji – oświadczeń woli, identyfikacji i podpisywania umów. W Polsce jest aktywnych ponad 600 tys. certyfikatów kwalifikowanych. W ciągu minionego roku ich liczba zwiększyła się o około 100 tys., co oznacza dynamiczny wzrost aż o 17%” – powiedział Andrzej Dopierała.

Jednym z punktów programu była prezentacja raportu „TRUSTED ECONOMY w nowej rzeczywistości. Ograniczanie ryzyka związanego z szybką cyfryzacją”, przygotowanego przez Deloitte, Asseco Data Systems i Obserwatorium.biz. Jego głównym celem jest odpowiedź na pytanie, w jakich obszarach oraz w jaki sposób odbyła się przyspieszona cyfryzacja przedsiębiorstw oraz administracji publicznej w okresie pandemii koronawirusa od marca do września 2020 roku.

Zobacz również:

Jak wynika z opracowania, w związku z pandemią i wymuszonym przyspieszeniem cyfryzacji, wiele firm skoncentrowało się na zapewnieniu odpowiednich narzędzi i warunków do pracy zdalnej i przeniesieniu procesów do świata wirtualnego. Realizowanych było mniej projektów związanych z digitalizacją obsługi i sprzedaży.

Jak pokazują wyniki raportu, podpis elektroniczny jest wykorzystywany przez firmy głównie do czynności administracyjnych. Mniej niż połowa uczestników badania planuje wykorzystanie e-podpisu do planowanych projektów związanych z transformacją cyfrową. Usługi zaufania powinny być w łatwy sposób integrowane z posiadanymi przez firmy rozwiązaniami IT, uwzględniać ergonomię użytkownika i mieć atrakcyjny model cenowy – tak aby ich dostępność była większa. Pełen raport dostępny jest do pobrania na stronie

Bardzo ważnym tematem poruszanym podczas konferencji były najnowsze trendy rynkowe i zmiany w obszarze prawnym, związane z podpisem elektronicznym, natomiast w bloku „Trusted Economy w praktyce” mogliśmy poznać m.in. doświadczenia w budowaniu zaufania do świata cyfrowego w Master Card czy historię wprowadzania podpisu elektronicznego i innych usług zaufania w Żabka Polska oraz BFF Banking Group. Bardzo ciekawy przykład wdrożenia podpisu zaawansowanego zaprezentowały przedstawicielki Santander Consumer Bank.

Podczas ożywionej debaty polscy i zagraniczni eksperci z różnych sektorów zastanawiali się nad wpływem cyfrowej rewolucji na gospodarkę.

Więcej informacji

Computerworld był patronem medialnym wydarzenia.


TOP 200