Trendy w e-commerce 2024

Rośnie liczba zakupów dokonywanych pod wpływem sztucznej inteligencji, rośnie także popularność metod płatności Apple Pay czy Google Pay, a także postępujący udział sprzedaży w takich kanałach jak TikTok oraz innych portali społecznościowych – wynika z raportu Salesforce.

Fot. Nataliya Vaitkevich/Pexels

Jak pokazuje raport przygotowany na podstawie analizy danych Salesforce zebranych na podstawie badania aktywności cyfrowej ponad 1,5 miliarda kupujących, globalna sprzedaż online osiągnęła 1,17 biliona dolarów w okresie świątecznym (listopad i grudzień), co oznacza wzrost o 3% względem ubiegłego roku. Wzrost w Stanach Zjednoczonych rok do roku był nieznaczny (1%), a w Europie wyniósł 6%. Średnia globalna stopa dyskontowa w całym okresie świątecznym wyniosła 21%, czyli najwięcej od początku pandemii.

W listopadzie i grudniu na ponad 17% wszystkich zamówień świątecznych wpłynęła sztuczna inteligencja, co przekłada się na 199 miliardów dolarów. W samym Cyber Week sprzedaż online pod wpływem SI wyniosła 51 miliardów dolarów.

Zobacz również:

  • Amazon do pracowników: roboty was nie zastąpią
  • Bezpieczeństwo danych coraz większym wyzwaniem
  • UE wprowadza ułatwienia dla sektora fintech

Zachowania zakupowe i oczekiwania konsumentów w okresie świątecznym, w szczególności oczekiwanie korzystniejszych cen, jak i oferowania lepszych doświadczeń, dają wgląd w to, czego można się spodziewać w całej branży handlowej w 2024 r. – uważają autorzy raportu.

Tylko 3% organizacji handlowych nie ma planów związanych ze sztuczną inteligencją, choć jej wdrażanie dopiero się rozpoczyna. Prawie jedna trzecia (29%) zespołów w pełni wdrożyła SI w swoich przepływach pracy i to właśnie ta grupa ta zgłasza znaczące korzyści dla procesów wewnętrznych i produktywności. W rzeczywistości specjaliści ds. handlu korzystający ze sztucznej inteligencji przypisują tej technologii średnią oszczędność czasu wynoszącą 6,4 godziny tygodniowo. Firmy różnią się pod względem wdrażania SI w zależności od branży. Prym wiedzie branża motoryzacyjna, w której odsetek wdrożeń sztucznej inteligencja sięga 42%. Z kolei branża „media i komunikacja” pozostaje w tyle z odsetkiem wdrożeń sięgającym 23%.

Nawet jeśli większość organizacji handlowych nie w pełni wdrożyła sztuczną inteligencję, większość z nich jest gotowa na to w najbliższej przyszłości. Aż 48% firm eksperymentuje z SI, a 20% ocenia, w jaki sposób będzie ona pasować do ich działalności.

Jeszcze przed wzrostem popularności sztucznej inteligencji, handel cyfrowy miał się całkiem dobrze i przybywało kanałów sprzedaży. Transakcje nie ograniczają się już do strony internetowej lub aplikacji mobilnej, ale odbywają się obecnie w niezliczonych kanałach własnych oraz zewnętrznych. Przykładowo, niedawne badanie sektora detalicznego wykazało, że już 59% kupujących dokonało transakcji za pośrednictwem mediów społecznościowych, kiedy to 2021 r. odsetek ten wyniósł 15%. W okresie świątecznym 2023 r., dane płynące z Salesforce pokazały, że 10% całego ruchu do cyfrowych witryn sklepowych pochodziło z mediów społecznościowych.

Mnożą się wielofunkcyjne punkty styku z handlem – znane łącznie jako „handel zintegrowany”. Znaczna liczba firm wdrożyła takie możliwości między innymi w punktach sprzedaży, obsługi klienta i mediach społecznościowych. Kanały obsługi klienta stają się szczególnie istotne w strategii takiego handlu. Blisko 29% specjalistów ds. handlu twierdzi, że obsługa klienta generuje znaczny przyrost przychodów.

Oprócz zwiększania liczby miejsc, w których robią zakupy, klienci zmieniają również sposób, w jaki za nie płacą. Żadna metoda płatności nie ilustruje tych zmian tak dobrze, jak portfele cyfrowe – ich szeroka kategoria obejmuje między innymi Apple Pay, Google Pay czy Amazon Pay. Portfele cyfrowe pozostały popularne przez cały okres świąteczny, a ich wykorzystanie wzrosło o 54% w listopadzie i grudniu w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku.

Dane Salesforce Commerce Cloud pokazują gwałtowny wzrost liczby transakcji dokonywanych za pośrednictwem portfeli cyfrowych, który utrzymuje się przez kolejne kwartały, podczas gdy inne rodzaje płatności, w tym PayPal, usługi „Kup Teraz Zapłać Później” i przelewy bankowe odnotowują spadki. W przeciwieństwie do wzrostu portfeli cyfrowych spada popularność kryptowalut.

Źródło: Salesforce

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200