Trendy technologiczne w 2021 roku

Na koniec roku eksperci prognozują, jakie technologie będą zyskiwać na znaczeniu w roku nadchodzącym. Oto kilka ciekawszych predykcji.

Trendy technologiczne w 2021 roku

Wiele ze wskazywanych trendów technologicznych i wyzwań, przed jakimi już za chwilę staną przedsiębiorstwa, już znamy. Warto jednak przypomnieć sobie te najważniejsze, jak też zwrócić uwagę na może nieco mniej oczywiste.

Bezpieczni w nowym świecie

Dmitriy Akulov, założyciel start-upów i firm informatycznych takich jak appfleet, Prospect One czy jsDelivr wśród trendów wymienia, obok tak oczywistych jak cloud computing czy cyberbezpieczeństwo, takie zjawiska jak na przykład przyspieszenie implementacji platform nowej generacji. O co chodzi? Według eksperta w wyniku pandemii 70% dyrektorów IT będzie starało się walczyć z zadłużeniem wywołanym wydatkami na nowe technologie podczas pandemii. Oprócz finansowej niepewności, wymusi to migracje do chmury. Odpowiedzialni za IT w spółkach będą poszukiwali platform cyfrowych nowej generacji, które unowocześnią infrastrukturę i aplikacje. W ten sposób będą mogli zapewnić elastyczne możliwości tworzenia i dostarczania nowych produktów, usług oraz doświadczeń klientom i pracownikom.

Zobacz również:

Z kolei Robert Strzelecki, prezes TenderHut, wspomniane cyberbezpieczeństwo mocno utożsamia z technologią blockchain. „Z dnia na dzień cały świat był zmuszony zacząć korzystać z usług online, na znacznie większą skalę niż kiedykolwiek wcześniej. Praca, nauka, zakupy – wszystko to przeniosło się do sieci i znaczna część nowych użytkowników zostanie już tam na stałe. Kluczowe stało się w tym momencie zachowanie bezpieczeństwa połączeń, danych czy zakupów online. Wzmożony ruch w sieci to także wzmożona aktywność cyberprzestępców, którzy szybko zaadaptowali się do nowych warunków i właśnie dlatego 2021 rok będzie stał pod znakiem bezpieczeństwa cyfrowego” – zauważa ekspert.

Praca zdalna – praca równa

Krzysztof Augustynowicz, Regional Sales Director CEE Commercial Business Unit w Salesforce w swojej analizie trendów wskazuje na znaczenie technologii, które będą upraszczać i cyfryzować procesy, w tym kanały sprzedaży. Dążenie firm do udostępniania wszystkich usług i rozwiązań oczekiwanych przez klientów na ich smartfonach będzie miało dalekosiężne konsekwencje dla ich modeli biznesowych. „Rok 2021 nazwałbym także rokiem danych. Te firmy i przedsiębiorstwa, które nauczą się nie tylko zbierać, ale także analizować dane swoich klientów i na tej podstawie identyfikować nowe okazje biznesowe mają szansę stać się liderami w swoich branżach” – komentuje.

Menedżer Salesforce zauważa jeszcze jedną ciekawą tendencję. Sposób pracy nieodwracalnie się zmienił. W 2021 r. wielu ludzi w dalszym ciągu będzie pracować z domu, lecz zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa osób, które wrócą do siedziby firmy, będzie wymagało olbrzymiego, interdyscyplinarnego wysiłku. „Możemy spodziewać się, że środowisko biurowe zostanie stworzone na nowo i zaprojektowane w bardziej przemyślany sposób. Zmieni się również komunikacja w przedsiębiorstwach. Firmy, które zapewniły pracownikom niespotykany wcześniej dostęp do kadry kierowniczej i regularnie dostarczają personelowi aktualne informacje, aby utrzymać jego zaangażowanie i produktywność, będą chciały zachować te linie komunikacji również po pandemii” – uważa. Dodatkowo wyzwaniem okaże się dostęp do wykwalifikowanych pracowników. Eksperci Salesforce szacują, że dużo firm postawi na w pełni cyfrową strategię pozyskiwania personelu, aby stworzyć bardziej dynamiczne i różnorodne kadry. Potwierdza to Dmitriy Akulov, przypominając, że 75% spośród 2000 największych firm na świecie zobowiązało się do zapewnienia „parytetu technicznego” dla wszystkich pracowników do 2023 roku. W efekcie wszyscy zatrudnieni, niezależnie od lokalizacji, będą mieli dostęp do tych samych aplikacji i narzędzi, zapewniających bezpieczeństwo oraz identyczne doświadczenia w pracy. Powstaną bardziej produktywne, dobrze poinformowane i współpracujące ze sobą zespoły.

I na koniec – jeszcze większy rozwój Sztucznej Inteligencji (AI). Samouczące się algorytmy i inteligentne maszyny odegrają istotną rolę w ciągłej walce z epidemią, a także innymi wyzwaniami przyszłości. Już teraz obserwujemy szerokie zastosowanie rozpoznawania mowy czy wzorców, a także prognozowania i diagnostyki. W kolejnym roku AI zyska szczególnie na znaczeniu, pomagając interpretować i rozumieć otaczający nas świat. „W 2022 r. sztuczna inteligencja wreszcie stanie się technologią głównego nurtu. Będzie siłą, która ujednolici wszystkie kluczowe postępy w rozwoju technologii do obsługi pracowników i klientów: od przepływów pracy przez automatyzację procesów, sprzedaż wspomaganą i komunikację z klientami po platformy do przetwarzania danych klientów. To sztuczna inteligencja będzie budować zaangażowanie klientów i pracowników” — przewiduje Michael Maoz, wiceprezes ds. strategii innowacji, Salesforce.


TOP 200