Trendy CES - rewolucja 3DTV, USB 3.0, tablety
-
-
- 11.01.2010, godz. 10:00
Consumer Electronics Show 2010 już za nami. Miasto Las Vegas, gdzie odbywały się targi, na kilka dni zmieniło się ze światowej stolicy hazardu w stolicę elektroniki użytkowej. Jak co roku mieliśmy okazję relacjonować dla was najciekawsze premiery i prezentacje - w tym roku na CES królowały produkty wspierające technologię 3D, zaostrzyła się też walka o rynek laptopów i tabletów.


LG Infinia LE9500

Samsung LED9000

Sony Bravia LX900
Zobacz także:
- Sharp obiecuje poprawę jakości barw w telewizorach HD
- CES: DivX prezentuje platformę DivX TV
- CES: Toshiba pokazała Cell TV
- Panasonic: 152-calowa plazma 3D

Więcej informacji:
- sekcja specjalna PCWorld - Consumer Electronics Show 2010
O dostępność materiałów 3D (tzw. contentu) można być raczej spokojnym - planowane są już pierwsze telewizyjne kanały transmitujące obraz w tej technologii. Discovery w porozumieniu z Sony i IMAX-em ma uruchomić całodobowy kanał nadający m.in. filmy i programy przyrodnicze. Z kolei stacja ESPN przymierza się w tym roku do emisji co najmniej 85 sportowych wydarzeń, począwszy od piłkarskich mistrzostw świata w RPA.
Zobacz również:
Usługi te będą dostępne dla mieszkańców Stanów Zjednoczonych i nie wiadomo, kiedy zostaną rozszerzone na inne rejony świata.
W oczekiwaniu na telewizję 3D trzeba będzie się zadowolić trójwymiarowymi filmami Blu-ray, zapisanymi w standardzie BD 3D. Odczytają je nowe stacjonarne odtwarzacze Blu-ray, np. Sony BDP-S770 czy Samsung BD-C6900.
Skoro już o standardach mowa - jednej, obowiązującej wszystkich producentów specyfikacji wytwarzania odbiorników telewizyjnych 3D brak. Nie jest więc jasne, jak taka sytuacja wpłynie na rynek.
Podstawowym problemem pozostaje kwestia kosztu nabycia odbiornika 3DTV - co prawda najwięksi wytwórcy sprzętu, tacy jak Panasonic, Sony czy Samsung pokazali łącznie kilkanaście takich modeli, jednak ich rynkowa cena pozostaje tajemnicą. Producenci nadzwyczaj zgodnie tych danych nie udostępnili. Czekają na ruchy konkurencji czy też nie chcą wystraszyć potencjalnych klientów?
Wiemy tylko, że Panasonic wprowadzi w tym roku do sprzedaży pięć modeli telewizorów plazmowych Full HD 3D o przekątnych 50 - 65 cali. Sony poszerzy swoją ofertę o trzy nowe serie odbiorników, także Samsung planuje uruchomienie sprzedaży trzech premierowych linii telewizorów z funkcją 3D z podświetleniem LED; w ofercie LG pojawi się przystosowana do wyświetlania obrazu 3D seria LE9500.
Inne trendy w TV
Rozdzielczość 1080p staje się standardem w nowoczesnych telewizorach. Wystarczy wspomnieć, że spośród dwunastu nowych linii odbiorników Sony Bravia, zaprezentowanych na CES 2010, jedynie dwie będą wspierać rozdzielczość 720 p (a i tak wsparcie to będzie obecne tylko w urządzeniach o mniejszych rozmiarach, np. 22 i 32").
Modne stają się telewizory LCD z podświetleniem LED i coraz wyższe częstotliwości odświeżania. W tzw. flagowych modelach odbiorników obowiązującym staje się odświeżanie 240 Hz, a LG pokazało nawet urządzenia z technologią 480 Hz.
Telewizor - dzięki połączeniu z Internetem - stał się oknem na świat. Teraz to okno staje się coraz większe. Odbiorniki oferują coraz więcej możliwości, w tym dostęp do wyspecjalizowanych serwisów internetowych i aplikacji sieciowych.
Panasonic i LG wprowadzą do sprzedaży w tym roku telewizory z wbudowanym komunikatorem Skype - za ich pośrednictwem i przy pomocy dodatkowej kamery internetowej będzie można nawiązywać połączenia wideo.