Transformacja kultury IT prowadzi do sukcesu biznesowego

Aby zatrzymać talenty i napędzać zwycięskie transformacje, liderzy IT tworzą tożsamość organizacyjną skoncentrowaną na znaczących innowacjach i dostosowaną do strategicznych celów biznesowych.

Fot. Fauxels/Pexels

Kiedyś kultura IT opierała się na dodatkach. Potencjalnych pracowników przyciągały nowoczesne, otwarte przestrzenie ze stołami do gier i w pełni zaopatrzonymi kuchniami, a także szereg usług, które mogły obejmować siłownie na miejscu, kawiarnie.

Zmieniająca się rola IT, w połączeniu z nowymi modelami pracy z czasów pandemii, sprawiła, że rozmowa o kulturze zmieniła się. Żeby było jasne, każdy nadal ma ochotę na wysokiej klasy dodatki. Ale kultura IT jest teraz ściślej powiązana z tworzeniem unikalnej tożsamości, która zawiera wizję przedsiębiorstwa i gromadzi pracowników IT wokół wspólnej sprawy.

Zobacz również:

  • 9 wskazówek, jak osiągnąć doskonałość w dostarczaniu usług IT
  • Superaplikacje: kolejny ważny temat dla korporacyjnego IT?

Ponieważ coraz więcej pracowników pracuje zdalnie lub tylko częściowo w biurze, zwykłe fanfary na miejscu stały się mniej ważne, co utrudnia przekształcenie modnej atmosfery i estetycznych wibracji w prawdziwą społeczność i więzi. Specjaliści IT stawiają na pierwszym miejscu wartości niematerialne, takie jak większa równowaga między pracą a życiem prywatnym, możliwości przekwalifikowania i podnoszenia kwalifikacji oraz bardziej wartościowa, znacząca praca niż w przeszłości, co zmienia to, co stanowi zwycięską kulturę IT.

Wpływ na to ma również ciągła ewolucja IT od wykonawcy zamówień do strategicznego partnera biznesowego. W związku z tym, że dział IT coraz częściej realizuje nowe inicjatywy we współpracy z kluczowymi partnerami biznesowymi, liderzy technologiczni mają możliwość pielęgnowania tożsamości organizacyjnej, która sprawia, że wszyscy są skoncentrowani na cyfrowej transformacji biznesu w dążeniu do realizacji celów strategicznych.

"Zapewnienie ludziom dostępu do darmowej pizzy lub pralni chemicznej nie jest budowaniem kultury - to sposób na skłonienie ludzi do pozostania w budynku przez długie godziny i wykonywania ciężkiej pracy" - twierdzi Tim Wenhold, dyrektor ds. innowacji, dyrektor operacyjny i partner w Power Home Remodeling. "Kultura powinna być oparta na misji, a dla nas chodzi o napędzanie biznesu poprzez narzędzia, które tworzymy".

Kultywowanie kultury twórców

Model biznesowy firmy Power Home Remodeling koncentruje się na przebudowie zewnętrznej części domów, podczas gdy jej organizacja IT - nazywana Business Technology (BT) Group - służy jako kreatywna siła stojąca za własną platformą oprogramowania, która działa w służbie firmy. Zamiast integrować i dostosowywać gotowe aplikacje korporacyjne, takie jak Salesforce czy SAP, firma Power Home Remodeling stworzyła własną platformę NITRO wykorzystywaną do prowadzenia i optymalizacji wszystkich aspektów działalności i obsługi klienta.

Zaangażowanie w tworzenie i skalowanie własnej platformy oprogramowania o krytycznym znaczeniu wymaga bardzo specyficznej kultury pracy i talentów IT. Od samego początku Wenhold postanowił wspierać tożsamość IT i kulturę wspierającą, która pielęgnowałaby społeczność twórców, wielu zakorzenionych w tradycyjnych umiejętnościach technologicznych wraz z innymi, którzy posiadają solidne zaplecze biznesowe i interesują się IT.

"Tradycyjne IT zaczyna się od tego, jak zintegrować to rozwiązanie technologiczne i uczynić je bezpiecznym, podczas gdy my zaczynamy od poziomu autonomii tego, co możesz stworzyć" - wyjaśnia. "Tutaj możesz zrobić wszystko, co chcesz w służbie biznesu i to jest wyzwalające w porównaniu z koniecznością życia według określonego zestawu reguł".

Wenhold wprowadził szereg strategii mających na celu wzmocnienie kultury twórców w Power. Zaczyna się od znalezienia odpowiednich ludzi - praktyka ta opiera się w dużej mierze na poleceniach, wysoce wyselekcjonowanym procesie rozmów kwalifikacyjnych i ustanowieniu nowych źródeł pozyskiwania talentów. Jednym z takich źródeł jest Power Code Academy, sześciomiesięczny bootcexplains. "Stało się to częścią procesu rozmów kwalifikacyjnych, gdy zatrudnialiśmy dziesiątki osób. Zbudowaliśmy kulturę opartą na tych tematach i cechach, które chcieliśmy widzieć w naszym zespole".

Kultura nie tylko definiuje to, kim jesteś i jak ze sobą współdziałasz, ale także wpływa na wydajność i produktywność zespołu. "Słaba kultura wpływa na wyniki zespołu - posiadanie naprawdę dobrej kultury oznacza dostarczanie tego, co jest potrzebne dla firmy" - mówi Dundas.

Utrwalanie kultury

Jedną z najważniejszych zasad utrwalania kultury jest przełamywanie silosów i tworzenie bardziej holistycznej społeczności IT. First Citizens Bank, który w ciągu ostatniej dekady urósł z 17 miliardów dolarów do 210 miliardów dolarów w aktywach napędzanych falą fuzji i przejęć, przez lata podejmował wspólne wysiłki, aby ustanowić "DNA zespołu" zamiast indywidualnych lenn.

"Jeśli zespół ds. sieci, zespół DBA lub zespół ds. aplikacji zawodzi, powinno to odzwierciedlać nas wszystkich w dziale IT, a nie tylko wyniki poszczególnych zespołów" - wyjaśnia Dede Ramoneda, wiceprezes wykonawczy i CIO banku. "Zerwaliśmy z silosami i przedefiniowaliśmy naszą tożsamość jako dostarczanie całości rozwiązania IT, a nie dostarczanie konkretnego elementu. Czasami trzeba zoptymalizować poszczególne części, aby zoptymalizować całość, a to zmienia sposób pracy z kolegami i sposób, w jaki stawiamy sobie nawzajem wyzwania".

Ważne jest również, aby celowo i wyraźnie wzmacniać kluczowe wartości, aby wszyscy byli na pokładzie. Zespół kierowniczy Ramonedy dba o to, by stale łączyć wpływ usług IT na życie klientów, zwłaszcza gdy pojawia się problem. Przykładowo, liderzy IT podzielili się historiami, w których awaria sieci bankomatów uniemożliwiła klientowi zdobycie gotówki na sfinansowanie zakupu pierścionka zaręczynowego, a inny przegapił czas odlotu rejsu, ponieważ przeszkodził mu uszkodzony bankomat. "Używamy tego typu historii, aby podkreślić, że nie tylko wspieramy systemy, ale wspieramy technologię, która wpływa na życie ludzi" - mówi Ramoneda.

W Brown & Brown Insurance kultura IT polega na budowaniu ścisłej współpracy z biznesem w celu osiągnięcia pozytywnych wyników - partnerstwo, które jest stale wzmacniane poprzez słuchanie, zanurzanie liderów IT w biznesie oraz zmianę procesu rekrutacji i rozmów kwalifikacyjnych, aby skupić się na ludziach, którzy są zorientowani na partnerstwo i biznes, a nie tylko na umiejętnościach technicznych, mówi Gray Nestor, wiceprezes wykonawczy i CIO BBNI.

Cierpliwość i dobre intencje muszą być częścią tego procesu, ponieważ ludzie mogą początkowo nie rozumieć, o co ich prosisz i dlaczego mogą potrzebować zmiany zachowań.

"Trzeba być gotowym na regularne przekazywanie ludziom informacji zwrotnych i przykładów, aby osiągnąć inny rezultat" - mówi Nestor. "Naprawdę trudna część zaczyna się od przesuwania igły - musisz chcieć spędzać czas z biznesem, spędzać czas z kierownictwem i być gotowym przedkładać postęp nad doskonałość".

Jaka jest kluczowa miara tego, że kultura IT jest dobrze ukształtowana i przynosi wyniki? Dla Deepy Soni, CIO w The Hartford, jest to związane z potwierdzeniem, że organizacja IT jest postrzegana jako strategiczny partner dla biznesu - punkt ten jest widoczny, gdy liderzy organizacyjni, w tym CEO, cytują transformację technologii jako kluczową dźwignię przewagi konkurencyjnej giganta ubezpieczeniowego.

"Kiedy liderzy biznesowi mówią o tym, jak zwiększone możliwości i narzędzia cyfrowe pomagają im przejąć udział w rynku lub czuć się dobrze z tym, jak konkurują na rynku, to właśnie tak wygląda dla nas sukces" - mówi Soni.

Być może najważniejsza rada Soni i innych dyrektorów ds. informatyki dotyczyła kultury IT: Nie zdejmuj nogi z gazu.

"Dość szybko zdajesz sobie sprawę, że bez ciągłego wzmacniania zasad kultura może dość szybko ulec erozji" - mówi Abrahamson z PNNI. "Cierpliwość i wytrwałość w realizacji strategii jest naprawdę kluczowa".

Beth Stackpole jest doświadczoną reporterką, która od ponad 20 lat zajmuje się zagadnieniami z pogranicza biznesu i technologii.

Artykuł pochodzi z CIO.com

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200